در طی ماههای اخیر قطع برق مراکز داده بارها باعث اختلال در سرویسهای داخلی مهمی که دهها هزار کاربر دارند، شده است.
به عنوان مثال در اردیبهشت ماه، قطع برق مرکز داده شرکت ارتباطات زیرساخت در بومهن باعث قطعی 5 ساعته خدمات این مرکز داده و از کار افتادن پیامرسانهای داخلی ایتا، بله، سروشپلاس و شبکه اجتماعی ویراستی با میلیونها کاربر شد. زمستان سال گذشته نیز قطع برق در مرکز داده ابر آروان در منطقه آزاد پیام و عدم امکان تأمین سوخت برای ژنراتورهای این مرکز داده باعث شد این مرکز داده برای ساعاتی از دسترس کاربران خارج شود و حالا امروز هم قطع برق مرکز داده باعث از کار افتادن بزرگترین سامانه سفارش آنلاین غذا شده است.
چرا قطعی برق، به معضلی بزرگ برای مراکز داده کشور تبدیل شده است؟
این اتفاق یک بار دیگر اهمیت توجه به رعایت استانداردهای بینالمللی و پوشش افزونگی مورد نیاز در مراکز داده را نشان میدهد. با افزایش دما در فصل تابستان و بروز مشکل تأمین برق در کشور، گاهی شرکت توانیر اقدام به قطع برق مراکز داده به عنوان یکی از مشترکین پرمصرف خود میکند. اما بسیاری از مراکز داده کشور به خاطر عدم تعبیه برق پشتیبان در ساعات قطعی برق شبکه، از دسترس خارج میشوند.
بر استاندارد بینالمللی آپتایم (Uptime)، در سطوح بالای افزونگی، برق شبکه شهری، منبع اصلی تأمین برق نیست بلکه تنها جایگزینی ارزان برای برق ژنراتورهای مرکز داده به شمار میآید. یعنی در دنیا مراکزدادهای که خدمات مهمی را میزبانی میکنند، در وهله اول باید به برق ژنراتورهای خود وابسته باشند نه برق شهری. اما بسیاری از مراکز داده در کشور ما به برق شبکه وابسته هستند و باتریهای UPS و ژنراتورهای آنها به خوبی تعبیه و نگهداری نشدهاند و از عملکرد صحیح آنها در حین قطع برق اطمینان حاصل نشده است.
مورد دیگری که باعث بروز قطعی متعدد در مراکز داده و خدمات آنها میشود، عدم اجرای زمانبندی شده مانورهای قطع برق طبق دستورالعمل است؛ در این مانورها منبع اصلی تأمین برق به صورت آزمایشی قطع میشود تا از صحت کارکرد برق پشتیبان (باتریهای UPS و ژنراتورها) و در نتیجه پایداری عملیاتی مرکز داده اطمینان حاصل شود.