آمازون وب سرویس (AWS) واحد رایانش ابری غول تجارت الکترونیک آمازون، روز سه شنبه گزارش داد که چندین سرویس آن دچار قطعی شده است.
قطعی چند ساعته بزرگترین ارائه دهنده خدمات ابری جهان برای هزاران مشتری در سطح جهان مشکل ایجاد کرد.
این مشکلات روز سهشنبه حوالی ظهر به وقت غرب ایالات متحده آغاز شد، زمانی که مشتریان با مشکلاتی در دسترسی به خدمات مرتبط با AWS، از جمله خطاهای احراز هویت و ورود به سیستم مواجه شدند. تیمهای مهندسی آمازون بررسی کردند و مشکلی را در سابسیستم مربوط به لامبدا (AWS Lambda) پیدا کردند که به طور مستقیم و غیرمستقیم برای مشتریان خطاهایی ایجاد میکرد.
لامبدا سرویسی است که به مشتریان اجازه میدهد برنامههای موردنیاز خود را بدون نیاز به مدیریت مستقیم سرورها اجرا کنند، این سرویس توسط تعدادی از شرکتهای صاحبنام از جمله T-Mobile، نتفلیکس و اتودسک استفاده میشود. سایر خدمات آمازون مانند آمازون موزیک و الکسا نیز تحت تأثیر قرار گرفتند.
وبسایت Downdetector.com که قطعیها را با جمعآوری گزارشهای وضعیت از خطاهای ارسالی کاربران ردیابی میکند، بیش از 12000 گزارش قطعی مربوط به این مشکل را گزارش کرده است.
AWS ساعاتی پس از وقوع قطعی اعلام کرد:«بسیاری از سرویسهای ما اکنون به طور کامل بازیابی شدهاند و در سامانه سرویسها، خطاهای بسیاری به حالت «برطرف شده» علامتگذاری شدهاند. با این حال ما به تلاش خود برای بازیابی کامل همه سرویسها ادامه میدهیم.»
سهشنبه شب نیز AWS اعلام کرد که مشکل به طور کامل حل شده است و همه سرویسهای آن با موفقیت کار میکنند.