با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
چگونه در کار خود خلاق و نوآور باشیم؟
عکس : خلاق و نوآور
.

به نظر شما چه چیزی جالب‌تر است؟! هر روز 8 ساعت کار عادی و کسل‌کننده انجام دهید یا ایده‌ های جدید و هیجان انگیزی را در هر روز کاری خود ارائه دهید؟ مسلماً هیچ فردی زندگی تکراری و کسل کننده را دوست ندارد و در هیچ شغلی نمی‌توان تنها کار تکراری و بدون تغییر انجام داد. همه افراد برای موفقیت نیاز به خلاقیت و نوآوری در شغل یا زندگی خود دارند. از این طریق زندگی رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد و امید و انگیزه برای ادامه راه دو چندان خواهد شد. هم اکنون می‌خواهیم در مورد راهکارهای افزایش خلاقیت و نوآوری نکاتی را ارائه دهیم.



فرصت نوآوری چیزی است که بیشتر ما به دنبال آن هستیم و به آن علاقه نشان می‌دهیم با این حال اغلب ما احساس می‌کنیم که به دلیل عواملی که از عهده ما خارج هستند نمی‌توانیم خلاقیت بیشتری در کار خود داشته باشیم. شاید به این دلیل باشد که شرکت شما ریسک‌پذیری کمی دارد و رشد در مسیر ایمن را ترجیح می‌دهد. شاید هم اهداف شما بسیار بزرگ و غیرقابل باور باشند و یا شاید زیاد بودن کارهای روتین شما به حدی بوده که اضافه کردن کار جدیدی به آن غیرممکن به نظر می‌آید.

اگرچه تمامی این دلایل ممکن است درست باشند اما نکات و ترفندهایی نیز وجود دارد که تقریباً هر کسی می‌تواند برای تقویت نوآوری و خلاقیت در کار خود از آن استفاده کند. مانند هر کار دیگری هر چه در این روش‌ها بیشتر تمرین کنید، قوی‌تر، بهتر و کارآمدتر خواهید شد.

در این مطلب 10 ترفندی که نوآوری را در کار افزایش می‌دهند، بیان شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توان خلاقیت را چاشنی کار روزانه کرد و آن را از حالت یکنواخت و تکراری خارج نمود. با دیجی رو همراه شوید.

چگونه در کار خود خلاق و نوآور باشیم؟

1- برگزاری جلسات استندآپ (ایستاده)

زمانی که ایستاده‌اید، سطح انرژی‌تان تغییر می‌کند و جای تعجبی نیست که با همین یک کار، سطح انرژی یک جلسه نیز افزایش یابد. یکی از جلسات کاری خود را به صورت ایستاده برگزار کنید. حرکت، اشتیاق و اوج تحرک را به واقع خواهید دید. افراد تیم شما در این جلسه سریع‌تر حرکت کرده و بیشتر عمل‌گرا خواهند بود و احتمالاً انگیزه بیشتری نیز برای تیم به وجود می‌آید. برای به کار بردن این روش کافیست رئیس خود را متقاعد کنید که تنها یک بار از روش استندآپ استفاده کرده و نتایج آن را مشاهده کند.

2- بخشی از فضای اتاق کار خود را به ایده‌هایتان اختصاص دهید

هر زمان که موضوعی وسیع و گسترده فکر شما را به خود مشغول ساخت، آن را در جایی مشخص به نمایش بگذارید. این موضوع می‌تواند شامل هرگونه کشف و ایده نوآورانه‌ای باشد. یک تبلیغ عالی در یک مجله، لیست مرتب شده کاری یا حتی ایمیلی که به درستی نگارش شده و می‌تواند لبخند رضایت را بر چهره شما بیاورد. این ایده‌ها هرچه جالب‌تر و تحریک کننده‌تر باشند، بهتر هستند و می‌تواند انگیزه شما را در کار افزایش دهند.

اگر فضایی خالی روی دیوار اتاق خود دارید، بخشی از آن را مشخص کنید تا بتوانید همه چیز را در آنجا نمایش دهید. اگر هم در یک فضای باز کار می‌کنید، می‌توانید این کار را به صورت مجازی در نرم افزار‌هایی مثل Pintrest انجام دهید.

3- با یک نفر همکاری متقابل داشته باشید

نوآوری به ندرت در خلا اتفاق می‌افتد. یک همکار را که با وی احساس راحتی می‌کنید، انتخاب کرده و خود را در مقابل یکدیگر مسئول بدانید. او را تشویق کنید تا چیزهای جدید را امتحان کند. برای مثال تلاش کنید تا مکان جدیدی برای ناهار خوردن پیدا کنید، ایده پردازی غیرمعمول داشته باشید یا مقالات الهام‌بخش را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. مطمئن باشید این کار با کمک یکدیگر بهتر و آسان‌تر خواهد بود.

4- پروژه‌های کوچک را انتخاب کنید

اغلب ما فکر می‌کنیم که ایده‌ها همیشه باید بزرگ، متحول کننده یا تغییر دهنده یک روند باشند. بهتر است بدانیم که در اکثر مواقع نوآوری‌های کوچک با هم جمع می‌شوند و تفاوتی بزرگ ایجاد می‌کنند. مزایای نوآوری و خلاقیت در مقیاس کوچک بسیار زیاد است. این خلاقیت‌های به ظاهر کوچک نه تنها به سرعت و غالباً بدون سر و صدای زیاد اتفاق می‌افتند، بلکه علاقه و توجه تیم و سازمان شما را نیز جلب می‌کنند.

بنابراین این نوآوری‌های کوچک، راه را برای پروژه‌های بزرگ‌تر هموار خواهند ساخت. سعی کنید بسیاری از چیزهای کوچک را که مانع رشد و پیشرفت‌تان هستند تغییر دهید، مانند نحوه ثبت نام ایمیل یا پاداش دادن به خاطر کار خوب یا شروع جلساتی متفاوت‌تر.

5- تلنگری به کارهای روتین خود بزنید

اغلب ما کارهایی را در محل کار خود داریم که با چشمان بسته نیز می‌توانیم آن‌ها را انجام دهیم. با اینکه این مهارت می‌تواند باعث سرآمد شدن در کار شود، اما از سویی دیگر ما را نسبت به فرصت‌های موجود غافل می‌کند. در طول روز همه کارهایی را که بدون فکر انجام می‌دهید، شناسایی کنید، لحظه‌ای وقت بگذارید و به این فکر کنید که چطور می‌توان آن را به روشی متفاوت‌تر انجام داد.

6- ایده‌های خود را عملی کنید

دست از صحبت کردن یا فکر کردن به ایده‌ها بردارید و شروع به عملی کردن آن‌ها کنید. افکار خود را به کلمات، کلمات را به عکس و تصاویر را به نمونه‌های اولیه تبدیل کنید. وقتی مردم ایده‌های شما را ببینند، آن‌ها را جدی‌تر می‌گیرند. حتی کشیدن یک نقاشی بد هم بهتر از نداشتن نقاشی است!

7- ممنوعیت در برخی از کارها

اگرچه منطقی به نظر نمی‌رسد اما داشتن برخی محدودیت‌ها باعث ایجاد نوآوری می‌شود و شما را وادار به تفکر پویا و خلاق می‌کند. به عنوان یک تمرین شروع به تحریم موارد مختلف و کاوش درباره پیامدهای آن کنید.

کلمات و منابع را تحریم کنید، روی بازار اصلی و هدف خود محدودیت بگذارید، ابزارهای پیش‌فرض ارتباطی خود را محدود کنید و به این ترتیب قدرت خلاقیت خود را به چالش بکشید. اغلب اوقات ایده‌هایی که از آنها رضایت دارید احتمالاً اهداف اولیه شما را به انجام می‌رسانند اما هدف از این تمرین ایجاد افکار جدید در مورد چگونگی انجام کارهای قبلی است.

8- از دفتر کار خود خارج شوید

عادت کنید که از دفتر کار خود بیرون بروید حتی اگر فقط قدم زدن در اطراف اتاق‌تان باشد. همانطور که قدم می‌زنید ایده‌های خود را یادداشت کنید تا متوجه موارد مختلف شوید. اگر در شکار خلاقیت‌ها نیاز به یک دیسیپلین ذهنی دارید یک بازی انجام دهید و عمداً ایده‌هایی را انتخاب کنید که ابتدای حرف آنها با الف شروع می‌شود. در روز دوم از ایده‌هایی با حرف ب استقبال کنید و آن را ادامه دهید. در این حالت ذهن شما شروع به اتصال نقاط مشترک بین آنچه می‌بینید و مشکلاتی که در دفتر پشت سر گذاشته‌اید، می‌کند. این ویژگی ناخودآگاه ما انسان‌هاست و در پدید آوردن نوآوری‌های مختلف اثرگذار است.

9- خلاقیت خود را شارژ کنید!

برای بسیاری از ما چک کردن تلفن همراه اولین کاری است که هر روز انجام می‌دهیم. به جای فرو رفتن در سیل عظیمی از پیام‌ها و تماس‌ها که اغلب ضروری نیستند، ذهن خود را با خلاقیت تغذیه کنید.

در اول صبح و قبل از هر کاری پادکست یا وبلاگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید. هرچه هست اطمینان حاصل کنید که به تخیل شما دامن می‌زند. شگفت‌زده خواهید شد که چقدر این کار باعث ایجاد نگرش جدید و افزایش خلاقیت شما در طول روز می‌شود.

10- از خود بپرسید که قهرمان زندگی من چه کاری انجام می‌دهد؟

وقتی با مشکلی روبرو شدید و نتوانستید پیشرفت خاصی داشته باشید، قهرمان بزرگ خود را صدا بزنید. لیستی از برخی افراد خلاق همچون بزرگان شغل خود را همیشه روی میز کار خود داشته باشید. سپس هنگامی که مشکلی پیش آمد با لیست خود مشورت کنید و از خود بپرسید که ایشان چه کاری ممکن است برای حل مسئله انجام دهند. در نظر گرفتن اینکه الگوی شما چگونه مشکلی مشابه را مدیریت و حل می‌کند، می‌تواند در ایجاد خلاقیت و یافتن راه حل به شما کمک کند.

این ترفندها اگر چه ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسند اما در کنار یکدیگر شما را مجبور خواهند کرد که دنیا را با نگاهی تازه‌تر ببینید و این همان نوآوری است.

هرچه بیشتر این موارد را تمرین کنید، ساده‌تر در تفکر شما تثبیت می‌شود و در نهایت نوآوری به بخشی از کارهای روزمره‌تان تبدیل خواهد شد.

به عنوان آخرین ایده به یاد داشته باشید که تعهد به نوآوری کاری جسورانه است. اقدامات شما به احتمال زیاد در دیگران نیز الهام بخش خواهند بود.

روزهایی پیش می‌آید که احساس کنید خسته شده‌اید و این کار سخت است اما جنگجوی درون خود را صدا بزنید و به راه خود ادامه دهید. به یاد داشته باشید که پایداری در کار نهایتاً هر مانعی را از پیش رو برمی‌دارد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین