با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
چرا ظرفیت پاوربانک‌ها واقعی نیستند؟
عکس : چرا ظرفیت پاوربانک‌ها واقعی نیستند؟
استفاده کاربران از گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر، افزایش چشمگیری یافته و این دستگاه‌ها در واقع به یکی از مهم‌ترین وسایل افراد تبدیل شده‌اند. متاسفانه با توجه به عدم پیشرفت تکنولوژی باتری و همچنین به کار گرفتن چیپست‌ها و نمایشگر‌های پر مصرف توسط سازندگان، بسیاری از کاربران مجبور می‌شوند تا برای استفاده بیشتر از گوشی خود که نقش کامپیوتر اصلی آنها را دارد؛ به سراغ پاوربانک‌ها بروند. حتما برای شما نیز پیش آمده که برای مثال، یک پاوربانک با ظرفیت ۱۰٫۰۰۰ میلی آمپر را برای گوشی خود با باتری ۵٫۰۰۰ میلی آمپری تهیه کنید و انتظار داشته باشید که این پاوربانک، باتری گوشی شما را برای دو بار به طور کامل شارژ کند؛ اما پس از استفاده از آن، متوجه می‌شوید که ظرفیت واقعی این دستگاه از نرخ اعلام شده کمتر است.

دلایل تفاوت ظرفیت اعلام شده برای پاور‌بانک‌ها با ظرفیت واقعی آن‌ها چیست؟

سرعت استاندارد USB برای شارژ، معادل با ۵ ولت است اما درون پاور‌بانک‌ها، شاهد استفاده از باتری‌های ۳.۷ ولتی هستیم. جهت شارژ کردن گوشی‌ها و سایر وسایل، درون هر پاوربانک باتری‌های ۳.۷ ولتی قرار گرفته و مبنای کارخانه سازنده برای نمایش ظرفیت پاروبانک همین باتری‌های ۳.۷ ولتی بکار رفته در داخل آن است. در حالیکه برای شارژ وسایل الکترونیکی مثل گوشی موبایل به باتری‌های ۵ ولتی نیاز داریم. همچنین خروجی استاندارد پورت USB نیز براساس منبع تغذیه ۵ ولتی طراحی شده است. بنابراین برای اینکه پاوربانک توانایی شارژ گوشی موبایل را داشته باشد باید مداری داخل آن تعبیه شود که ولتاژ ۳.۷ باتری را به ۵ ولت ارتقا دهد. همین پروسه ارتقا باعث هدررفت انرژی و تولید گرما می‌شود که در عمل مقداری از ظرفیت پاوربانک را کاهش می‌دهد. برخی از شرکت‌های سازنده پاوربانک‌ها، سیستم بهینه‌تری برای تبدیل ولتاژ داشته و برای مثال، شیائومی ادعا می‌کند که چیپ اختصاصی به کار رفته در پاوربانک‌های این شرکت، تنها از ۲ درصد باتری استفاده خواهد کرد. البته لازم به ذکر است که در اکثر پاوربانک‌ها، شاهد استفاده از حدود ۱۰ درصد ظرفیت باتری برای تبدیل ولتاژ هستیم.

چگونه ظرفیت واقعی پاوربانک را محاسبه کنیم؟

برای به دست آوردن ظرفیت واقعی پاوربانک، باید عدد ۳.۷ (ولتاژ باتری پاوربانک) را در عدد میزان ظرفیت ضرب کرده و سپس حاصل را بر ۵ (ولتاژ استاندارد USB) تقسیم کنیم. برای مثال، ظرفیت واقعی یک پاور‌بانک ۱۰٫۰۰۰ میلی آمپری اینگونه محاسبه می‌شود:

میلی آمپر ۷٫۴۰۰ = ۵ / ۱۰۰۰۰ × ۳.۷

همانطور که می‌بینید؛ یک پاوربانک ۱۰٫۰۰۰ میلی آمپری با باتری ۳.۷ ولت تنها خواهد توانست تا ۷٫۴۰۰ میلی آمپر را با ولتاژ ۵ انتقال دهد. بنابراین با کاهش ۲۳ درصدی در ظرفیت روبرو هستیم که در کنار مصرف انرژی حدودا ۱۰ درصدی پروسه تبدیل ولتاژ، این تفاوت را محسوس‌تر می‌کند. برای محاسبه سریع‌تر، می‌توانید بین ۲۵ تا ۳۰ درصد را از ظرفیت اعلام شده کسر کرده و با ظرفیت واقعی پاوربانک خود مواجه شوید. امیدواریم که این مطلب، برای انتخاب یک پاوربانک جدید یا آشنایی بیشتر با این دستگاه‌ها برایتان مفید واقع شده باشد. ظرفیت واقعی پاوربانک شما چقدر است؟ مدل پاوربانک و میزان ظرفیت واقعی آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین