با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
تکناک
تکناک
تقویم
دوشنبه 07 خرداد 1403
پارمیس تفضلی نویسنده : پارمیس تفضلی
.
چرا باید در رایانه شخصی خود از SSD استفاده کنیم؟
عکس : انواع مدل هارد دیسک
.

اگر هنوز از هارد دیسک چرخان روی رایانه شخصی خود استفاده می کنید، وقت آن رسیده است که آن را به SSD تغییر دهید.



به گزارش سرویس اخبار سخت افزار سایت شات ایکس و به نقل از تکناک وقتی نوبت به ارتقاء رایانه شخصی شما می رسد، تغییر از هارد دیسک به SSD بزرگ ترین جهش عملکردی است که تنها با یک تغییر سخت افزاری به دست خواهید آورد.

آن هارد دیسک‌های چرخان قدیمی برای ذخیره‌سازی انبوه عالی هستند، اما اگر از آنها برای راه‌اندازی ویندوز، راه‌اندازی بازی‌ها یا ویرایش ویدیوها استفاده می‌کنید، می‌دانید که چقدر می‌توانند کند باشند.

بهترین بخش این است که لازم نیست تمام تلاش خود را بکنید و جدیدترین و بهترین SSD PCIe Gen 5 را بخرید تا متوجه تفاوت شوید. حتی یک درایو SATA معمولی، سریعتر از یک هارد دیسک سنتی خواهد بود و این روزها می توانید به راحتی یک درایو SATA 1ترابایتی را با قیمت معقول تهیه کنید. اگر هنوز در مورد SSD ها نگران هستید، در اینجا یادآوری می کنیم که چرا آنها ارزش خرید را دارند.


چگونه بفهمیم هارد سیستم ما SSD است؟

برای بررسی اینکه آیا رایانه شما دارای SSD یا هارد دیسک است، عبارت defrag را در منوی Start جستجو کنید و روی اولین نتیجه کلیک کنید. ابزار Defrag همه درایوهای شما را فهرست می‌کند و به شما می‌گوید که SSD هستند یا هارد درایو Media Type.



زمان بارگذاری سریعتر

هارد SSD وسترن دیجیتال WD Black
عکس : هارد SSD وسترن دیجیتال WD Black

چند دقیقه منتظر ماندن برای اجرای بازی Red Dead Redemption 2 هرگز جالب نیست. با ارتقا به SSD ، زمان بارگذاری به حدود 35 تا 40 ثانیه کاهش می‌یابد. این تفاوت فقط مختص یک بازی نیست ، هر چه اندازه فایل بزرگتر باشد و زمان بارگذاری طولانی‌تر باشد، تأثیر ارتقا بیشتر خواهد بود.

اگر با دوستانتان بازی‌های چند نفره انجام دهید، این کندی آزاردهنده‌تر می‌شود. دوستان شما منتظر شما هستند و شما فقط در آنجا نشسته اید و منتظر هستید تا هارد دیسک کار خود را انجام دهد. به دلیل قطعات متحرک فیزیکی داخل هارد دیسک ، آنها از SSD ‌ها کندتر هستند. از این گذشته، SSD در لغت به معنای درایو حالت جامد است، و با داشتن این نوع درایو جدید، چیزهای زیادی برای به دست آوردن وجود دارد.



زمان بوت شدن با داشتن SSD سریعتر است

بیشتر بحث ما در اینجا حول یک محور می چرخد: سرعت. SSD ها در همه چیز در مقایسه با هارد دیسک ها سریع تر هستند و این شامل زمان بوت شدن کامپیوتر نیز می شود. علاوه بر زمان بارگذاری سریع‌تر بازی‌ها، زمان بوت شدن یکی دیگر از پیشرفت‌های قابل توجهی است که بلافاصله پس از ارتقا به SSD متوجه آن خواهید شد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد از SSD به عنوان درایو بوت و از هارد دیسک برای ذخیره داده های انبوه استفاده می کنند.

برای مرجع، یک SSD PCIe NVMe ویندوز 11 را در کمتر از 30 ثانیه بوت می کند، در یک SATA SSD حدود 40 تا 45 ثانیه طول می کشد و در یک هارد دیسک در برخی موارد از 45 ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد. هر چه بیشتر هارد دیسک را پر کنید، کندتر بوت می شود. مهم است که توجه داشته باشید که زمان راه‌اندازی به عوامل دیگری نیز بستگی دارد، مانند پیکربندی سخت‌افزار، خود سیستم‌عامل، و اینکه کدام برنامه‌ها برای راه‌اندازی در هنگام بوت شدن پیکربندی شده‌اند. صرف نظر از همه این عوامل، SSD همیشه سریعتر از HDD برای بوت شدن است.



SSD ها برای برنامه های بهره وری بهتر هستند

هارد WD Black SSD
عکس : هارد WD Black SSD

اگر یک ویرایشگر عکس و فیلم، عکاس، طراح گرافیک یا حتی یک هنرمند طرح های سه بعدی هستید، از SSD بهره خواهید برد. در واقع، هرکسی که گردش کارش شامل انتقال فایل های بزرگ باشد، از سرعت انتقال سریعتری که در SSD دیده می شود، بهره مند خواهد شد. به عنوان مثال، اگر شما یک توسعه دهنده هستید، گردآوری کد، اجرای آزمایش ها و استقرار برنامه ها همه با یک SSD ،سریع می‌شوند.

اگر شما یک حرفه ای هستید و برای انتقال فایل های حجیم به هارد دیسک متکی هستید، به خودتان ظلم می کنید. مطمئناً، هنوز هم می‌توانید از هارد دیسک برای ذخیره‌سازی انبوه فایل ها استفاده کنید، اما یک SSD به وضوح انتخاب بهتری برای همه وظایف مربوط به کار شما است. علاوه بر این، رایانه شما با یک SSD بهتر کار می‌کند. جابه‌جایی بین چندین برنامه و کپی و پیست کردن چندین فایل در یک SSD سریع‌تر خواهد بود.



کارکردن بی‌صدا

اگر قابل اطمینان بودن مهم است، SSD ها انتخاب بهتری هستند، اما برخی از هشدارها وجود دارند. به عنوان مثال، تعداد محدودی از نوشتن ها وجود دارد که یک SSD می تواند قبل از فرسودگی سلول های ذخیره سازی انجام دهد. خوشبختانه SSD های مدرن برندهای معتبر دارای تعداد چرخه های نوشتن بالایی هستند که معمولاً بر حسب TBW (ترابایت نوشته شده) اندازه گیری می شوند.

از سوی دیگر، هارد دیسک ‌ها مستعد خرابی مکانیکی هستند، مانند هر دستگاهی که از قطعات متحرک تشکیل شده است. به دلیل آن قطعات متحرک مکانیکی، اصطکاک زیادی در داخل درایو وجود دارد. این باعث می شود هارد درایوها نسبت به SSD ها پر سر و صداتر و مستعد ساییدگی شوند. خلاصه این است که SSD ها به دلیل نبود قطعات متحرک به طور کلی قابل اعتمادتر هستند و صدای کمتری دارند.



SSD ها کارآمدتر هستند

هارد اس اس دی
عکس : هارد اس اس دی

از آنجایی که SSD ها می توانند کارهای بیشتری را با سرعت بیشتری انجام دهند، نسبت به هارد دیسک های سنتی کارآمدتر هستند. در حالی که مصرف برق برای هر دو ممکن است به طور کلی ناچیز باشد، این جنبه صرفه جویی در زمان است که به کارایی بهتر منجر می شود. از آنجایی که زمان کمتری را برای بوت کردن، بارگذاری صفحه نمایش و انتقال فایل تلف خواهید کرد، عمر باتری کمتری را در هنگام انتظار هدر خواهید داد.

یک مقاله عالی Tweaktown توسط Chris Ramseyer نوشته شده است که به جزئیات چگونگی تأثیر درایوهای مختلف بر عمر باتری لپ‌تاپ می‌پردازد. کنترلر و نوع NAND به طور قابل توجهی بر طول عمر باتری تأثیر می گذارد، و همچنین تأخیر بین حالت غیرفعال تا حالت فعال را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. هارد دیسک ‌ها از حالت غیرفعال به حالت فعال تاخیر بیشتری دارند و در نتیجه عمر باتری در لپ‌تاپ‌هایی که از HDD استفاده می‌کنند کمتر است.

البته این برای کاربران کامپیوترهای رومیزی اهمیت چندانی نخواهد داشت. اما اگر در حال خرید لپ‌تاپ هستید، به لپ‌تاپی که از هارد دیسک به عنوان تنها درایو ذخیره‌سازی استفاده می‌کند، بسنده نکنید. دقیقاً به همین دلیل است که بسیاری از بهترین لپ‌تاپ‌ها از SSD استفاده می‌کنند.

برای خلاصه کردن همه چیز تا اینجا، SSD ها به دلیل عدم وجود قطعات متحرک، سریعتر، کارآمدتر و به طور کلی قابل اعتمادتر هستند. مطمئناً هارد دیسک ‌ها هنوز جایگاه خود را دارند، زیرا اگر به ظرفیت بالا با قیمت ارزان نیاز دارید، برای ذخیره‌سازی انبوه بهترین هستند. آنها همچنین برای سرورهای NAS بسیار مفید هستند. با این حال، برای بازی، بهره وری و حتی به عنوان یک درایو سیستم عامل، یک SSD بهترین انتخاب است.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین