با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
مایکروسافت در پرونده خرید اکتیویژن بر FTC پیروز شد و بزرگترین معامله تاریخ فناوری انجام خواهد شد
عکس : مایکروسافت در پرونده خرید اکتیویژن بر FTC پیروز شد

قاضی دادگاه سانفرانسیسکو پس از پنج روز برگزاری دادگاه و شهادت طرفین، به مایکروسافت اجازه داد تا خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد را نهایی کند. قاضی پرونده، ژاکلین اسکات کورلی پس از شنیدن استدلال های FTC و مایکروسافت گوش داده و تصمیم گرفته است که درخواست رگولاتور برای صدور حکم اولیه را رد کند.

در حکمی که دیروز صادر شد، قاضی چنین گفت:

قطعا خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت که به عنوان بزرگترین خرید در تاریخ فناوری توصیف شده، سزاوار بررسی است. این بررسی نتیجه داد: مایکروسافت به صورت کتبی، عمومی و دادگاه متعهد شده است که Call of Duty را به مدت 10 سال برای پلی استیشن همانند ایکس باکس منتشر کند. این شرکت همچنین با نینتندو توافق کرد تا Call of Duty را به کنسول سوییچ نیز ارائه دهد و چندین توافق نامه منعقد کرد تا برای اولین بار محتوای Activision را به چندین سرویس بازی ابری برساند. مسئولیت این دادگاه در این مورد محدود است. تصمیم گرفته می‌شود که با وجود این شرایط فعلی، آیا ادغام دو شرکت باید متوقف شود تا در انتظار تصمیم گیری اجرایی FTC باشد؟ بنا به دلایلی که توضیح داده شد، دادگاه دریافته است که FTC احتمال درستی ادعای خود را نشان نداده است. برعکس، شواهد ثبت شده حاکی از دسترسی بیشتر مصرف‌کنندگان به بازی Call of Duty و سایر محتوای اکتیویژن پس از این معامله است. بنابراین درخواست دستور مقدماتی FTC رد می‌شود.

قاضی کورلی به وضوح از مایکروسافت در تعهداتش برای عرضه Call of Duty در پلی استیشن و حتی عرضه بازی به کنسول نینتندو سوییچ حمایت کرده است. علیرغم اینکه FTC توافق‌نامه‌های ابری مایکروسافت را به چالش می‌کشد، قاضی کورلی آن‌ها را در تصمیم خود در نظر گرفت. حکم دادگاه حتی از نظر تئوری با مایکروسافت موافق است که نینتندو سوییچ بخشی از بازار کنسول است، اما همچنین می‌پذیرد که FTC می‌تواند به طور منطقی ادعا کند که اینطور نیست. قاضی کورلی همچنین با FTC موافقت کرده است که بازار کنسول شامل رایانه های شخصی نمی‌شود.

مدیران مایکروسافت و اکتیویژن از دادگاه تشکر کردند

در بیانیه‌ای پس از تصمیم قاضی کورلی، رئیس مایکروسافت ، برد اسمیت، گفت که «این شرکت از دادگاه سانفرانسیسکو به خاطر این تصمیم سریع و کامل سپاسگزار است و امیدوار است سایر حوزه های قضایی به کار برای حل و فصل به موقع ادامه دهند.»

فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس، یکی از شاهدان اصلی دادگاه نیز در توییتی واکنش نشان داد. ما از دادگاه برای تصمیم گیری سریع به نفع ما سپاسگزاریم. به گفته اسپنسر، شواهد نشان می‌دهند که معامله اکتیویژن بلیزارد برای صنعت خوب است و ادعاهای FTC در مورد تعویض کنسول، خدمات اشتراک و فضای ابری، واقعیت‌های بازار بازی را منعکس نمی‌کند.

بابی کوتیک: ادغام با مایکروسافت، رقابت در صنعت گیم را افزایش می‌دهد

اکتیویژن بلیزارد نیز به این تصمیم واکنش نشان داده است. بابی کوتیک، مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد در بیانیه ای گفت: «ادغام ما با مایکروسافت به نفع مصرف کنندگان و کارکنان این حوزه خواهد بود. این امر به جای اینکه به رهبران تثبیت شده بازار اجازه دهد به تسلط بر صنعت به سرعت در حال رشد ما ادامه دهند، رقابت را فعال می‌کند.»

FTC حکم دادگاه را ناامیدکننده خواند

داگلاس فارار، سخنگوی FTC در بیانیه ای گفت FTC هنوز در حال برنامه ریزی برای حرکت بعدی خود است. با توجه به تهدید آشکاری که این ادغام برای رقابت در بازی های ابری، خدمات اشتراک و کنسول‌ها ایجاد می‌کند، از این نتیجه ناامید هستیم. در روزهای آینده ما گام بعدی خود را برای ادامه مبارزه برای حفظ رقابت و حمایت از مصرف کنندگان اعلام خواهیم کرد.

حالا فقط بریتانیا با ادغام مایکروسافت و اکتیویژن مخالف است

رای قاضی اکنون به مایکروسافت اجازه می دهد تا معامله اکتیویژن بلیزارد را قبل از موعد مقرر در 27 تیرماه ببندد، اما تنها در صورتی که شرکت مایل به تعطیلی کامل فعالیت خود در سراسر بریتانیا باشد یا سازمان رقابت و بازار (CMA) مایل به مذاکره با نوعی راه‌حل باشد. رگولاتور بریتانیا در ماه آوریل اقدام به مسدود کردن معامله مایکروسافت کرد و مایکروسافت در حال حاضر در حال درخواست تجدید نظر برای این تصمیم است که قرار است در مردادماه برگزار شود.

MLex ماه گذشته گزارش داد که مایکروسافت در حال بررسی گزینه‌هایی برای بستن قرارداد با وجود بلوک بریتانیا است، که تا حدی FTC را به اندازه‌ای ترسانده بود که زودتر درخواست حکم توقف معامله را صادر کند. CMA نیز با درخواستی درست در میانه جلسه دادرسی FTC علیه مایکروسافت، درخواست تجدیدنظر مایکروسافت را به تاخیر انداخت. دادگاه استیناف رقابت (CAT) این درخواست را تعطیل کرد، زیرا روند استیناف را از تیرماه تا پاییز به تاخیر می‌انداخت.

ظاهراً دقایقی پس از تصمیم قاضی کورلی، CMA و مایکروسافت توافق کرده‌اند که نبرد حقوقی خود را در بریتانیا متوقف کنند تا در مورد چگونگی تغییر قرارداد Activision Blizzard برای رفع نگرانی‌های مربوط به بازی‌های ابری CMA مذاکره کنند. CAT باید این مکث را تأیید کند، اما به نظر می‌رسد که همه طرف‌ها مایلند راه‌حلی را در بریتانیا تضمین کنند.

رگولاتورهای اروپایی به این قرارداد مجوز دادند، بنابراین مایکروسافت اکنون می‌تواند از نظر فنی بدون لحاظ کردن بریتانیا، اکتیویژن را در شرکت خود ادغام کند. اگرچه این یک سناریوی پیچیده است و واضح است که مایکروسافت و CMA هر دو امیدوارند از آن اجتناب کنند.

شکست بزرگ دیگری برای کمیسیون فدرال تجارت

FTC اکنون این فرصت را خواهد داشت تا قبل از ساعت 12 ظهر در تاریخ 23 تیرماه نسبت به تصمیم قاضی کورلی تجدید نظر کند، اما FTC در تصمیم دادگاه مبنی بر اجازه متا برای خرید Within درخواست تجدیدنظر نکرده است، بنابراین ممکن است در عوض از پرونده خود علیه مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد صرف نظر کند.

اگر حکم دادگاه پابرجا بماند، این دومین شکست بزرگ برای لینا خان، رئیس FTC خواهد بود. لینا خان از زمانی که در سال 2021 به عنوان رئیس آژانس تأیید شد، معاملات شرکت‌های بزرگ فناوری را تعقیب کرده است.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین