با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
یک سوم توسعه‌دهندگان بزرگ روی عناوین لایو سرویس کار می‌کنند
عکس : یک سوم توسعه‌دهندگان بزرگ روی عناوین لایو سرویس کار می‌کنند

بر اساس گزارش جدید کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی (GDC)، بازی‌های لایو سرویس همچنان سهم قابل توجهی از برنامه‌ریزی استودیوهای AAA را تشکیل می‌دهند. داده‌ها نشان می‌دهند که حدود یک سوم توسعه‌دهندگان AAA هم‌اکنون روی پروژه‌های لایو سرویس کار می‌کنند.

به گزارش سرویس اخبار بازی وگیمینگ سایت شات ایکس و به نقل ازگیمفا با وجود این که بازی‌های لایو سرویس در صورت موفقیت می‌توانند سودآوری بالایی داشته باشند، اما بازار آن‌ها بسیار ناپایدار است و مشکلات عدیده‌ای در مسیر خود دارند. مشکلاتی همچون:

  • نوسانات بازار: تنها تعداد محدودی از بازی‌ها می‌توانند جامعه بازیکنان پایداری ایجاد کنند که برای سودآوری ضروری است.
  • شکست پروژه‌ها: بسیاری از عناوین پس از مدت کوتاهی تعطیل می‌شوند یا پیش از عرضه لغو می‌شوند. برای مثال، سرورهای بازی Concord تنها دو هفته پس از عرضه توسط سونی به صورت کامل خاموش شدند.

برخی توسعه‌دهندگان از مزایای مالی و اجتماعی این نوع بازی‌ها استقبال می‌کنند. بازی‌هایی مانند Destiny 2 ،World of Warcraft و Overwatch 2 نمونه‌هایی از موفقیت آن‌ها هستند. اما در مقابل، تعدادی از توسعه‌دهندگان نگرانی‌هایی درباره کاهش خلاقیت، خریدهای درون برنامه‌ای (microtransactions) و موارد دیگر مطرح کرده‌اند. بسیاری از توسعه‌دهندگان اذعان داشته‌اند که ایجاد و حفظ جامعه بازیکنان پایدار در بازاری اشباع شده بسیار دشوار است.


بازی‌های لایو سرویس در صورت موفقیت می‌توانند سودآوری بالایی داشته باشند
عکس : بازی‌های لایو سرویس در صورت موفقیت می‌توانند سودآوری بالایی داشته باشند

یکی دیگر از نکات قابل‌توجه در این گزارش، افزایش تعداد توسعه‌دهندگان بازی‌های PC است. چرا که سهم توسعه‌دهندگان این پلتفرم از ۶۶ درصد به ۸۰ درصد افزایش یافته است. قابل ذکر است که محبوبیت دستگاه‌های دستی مانند Steam Deck نقش مهمی در این قضیه داشته است.

چشم‌انداز آینده بازی‌های لایو سرویس

اگرچه بازی‌های لایو سرویس موفقیت‌های مالی بزرگی مانند Final Fantasy 14 و Marvel Rivals داشته‌اند، اما ناکامی‌هایی مانند Concord نشان می‌دهد که این دسته از بازی‌ها با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند. از سوی دیگر، افزایش محبوبیت رایانه‌های شخصی و همراه، نشان‌دهنده تغییر تمرکز توسعه‌دهندگان به سمت بازارهایی پایدارتر است.

نتیجه‌گیری

گزارش GDC نشان‌دهنده دوگانگی در صنعت گیم است. از یک سو، بازی‌های لایو سرویس همچنان بخشی جذاب و پرسود برای برخی توسعه‌دهندگان هستند. از سوی دیگر، شکست‌های پی‌درپی این عناوین و افزایش محبوبیت رایانه‌های شخصی، آینده این نوع بازی‌ها را با عدم قطعیت روبه‌رو کرده است.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین