با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
.
ویژگی های مهم پلی استیشن 5
عکس : بازی کال اف دیوتی
چند سالی است که از ورود کنسول جدید سونی یعنی پلی استیشن 5 می‌گذرد و در این مدت بسیاری سعی کرده‌اند تا با مقایسه مشخصات این دستگاه با رقیب اصلی آن یعنی ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت، یکی را به عنوان برنده انتخاب کنند. اما ما در این مقاله از دیجی رو تصمیم داریم تا نگاه متفاوتی داشته و صرفاً به مشخصات سخت افزاری توجه نکنیم. در اینجا 6 دلیل اصلی خود برای دوست داشتن پلی استیشن 5 را با شما در میان خواهیم گذاشت تا اگر تصمیم به خرید یک کنسول نسل جدید دارید، با دید بهترین این کار را انجام دهید. مشخصات سخت افزاری به تنهایی نمی‌توانند ضامن پیروزی یا شکست یک کنسول بازی باشند و برای درک این موضوع کافیست تا نگاهی به نینتندو سوییچ و آمار فروش خیره کننده آن بیندازید. در مورد پلی استیشن 5 هم علیرغم اینکه برخی افراد آن را کنسول ضعیف‌تری در مقایسه با ایکس باکس سری ایکس می‌دانند، اما دلایل زیادی برای تحسین پلی استیشن 5 وجود دارد و در این مقاله به شش مورد از برترین‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

1. طراحی پلی استیشن 5

برخی از گیمرها ابعاد بسیار بزرگ‌تر پلی استیشن 5 در مقایسه با ایکس باکس سری ایکس را یک نکته منفی می‌دانند. اما طراحی سفید و سیاه و زیبای این کنسول به خوبی آن را به یک دستگاه سرگرمی مدرن تبدیل کرده و استفاده از منحنی‌های مختلف در طراحی این کنسول نیز شکل جذاب‌تری به آن داده است. از طرف دیگر، ایکس باکس سری ایکس طراحی جعبه‌ای دارد که ممکن است برای برخی افراد بسیار بی‌روح باشد. در واقع، به نظر می‌رسد این کنسول بیشتر شبیه یک رایانه شخصی کوچک (mini-ITX) است تا یک کنسول بازی. با این حال، شرایط در مورد ایکس باکس سری اس متفاوت است و افراد زیادی وجود دارند که از طراحی ساده و در عین شیک این کنسول نسل جدید و مقرون به صرفه‌تر مایکروسافت لذت می‌برند. ما همچنین عاشق طراحی کنترلر جدید پلی استیشن 5 یعنی دوال سنس هستیم. منحنی‌های به کار رفته در آن نسبت به دوال شاک 4 بیشتر شده و رنگ‌بندی دوگانه آن هم واقعاً چشم‌نواز است. به علاوه، خوشحالیم که سونی بالاخره نوار نورانی را به بالای صفحه منتقل کرد تا بتوانیم وضعیت شارژ و سایر نشانگرهای آن را به وضوح ببینیم. در کنار تمام موارد گفته شده، یکی از جذاب‌ترین نکات در طراحی پلی استیشن 5، پنل‌های قابل تعویض آن است که به واسطه آن‌ها به راحتی می‌توانید ظاهر کنسول خود را سفارشی کنید. پس اگر ظاهر سفید را دوست ندارید، فقط کافیست یک جفت پنل جدید با طرح دلخواه خود سفارش داده و یا پنل‌های پیش فرض را با اسپری رنگ کنید!

2. سرعت ذخیره سازی دیوانه‌وار پلی استیشن 5

پلی استیشن 5 ممکن است سخت افزار ضعیف‌تری در مقایسه با همتای مایکروسافتی خود داشته باشد، اما بخش ذخیره سازی یکی از حوزه‌های خاصی است که در آن گوی سبقت را کاملاً از آن خود می‌کند. درایو داخلی حالت جامد در پلی استیشن 5 بسیار سریع است. این درایو در واقع سریع‌تر از اکثر درایوهای حالت جامد (SSD) یا حافظه غیرفرار (NVMe) در رایانه‌های گیمینگ پیشرفته امروزی است. SSD داخلی پلی استیشن 5 می‌تواند سرعت خواندن متوالی را تا 5500 مگابایت بر ثانیه برای داده‌های فشرده نشده و حدود 8 تا 9 گیگابایت بر ثانیه برای داده‌های فشرده ارائه دهد! این اعداد برای ایکس باکس سری ایکس یک رؤیا هستند و این کنسول تنها از سرعت خواندن متوالی 2.4 گیگابایت در ثانیه برای داده‌های فشرده نشده و 4.8 گیگابایت در ثانیه برای داده‌های فشرده شده پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر، بازی‌ها به طور کامل از سرعت سرسام‌آور حافظه داخلی پلی استیشن 5 استفاده نمی‌کنند و مطمئناً به مرور شاهد آشکار شدن هر چه بیشتر پتانسیل‌های آن خواهیم بود. سرعت ذخیره سازی پلی استیشن 5 به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا ما را به سمتی ببرند که بالاخره از شر صفحه‌های لودینگ بازی‌ها خلاص شده و به سرعت آن‌ها را اجرا کنیم.

3. نسخه دیجیتال پلی استیشن 5 به شما امکان انتخاب بیشتری می‌دهد

خوشبختانه سونی در نسل جدید کنسول‌های خود این امکان را به شما می‌دهد که نسخه بدون دیسک پلی استیشن 5 را با قیمت مقرون به صرفه‌تری خریداری کنید. بر کسی پوشیده نیست که دیسک‌ها و درایوهای فیزیکی به آرامی در حال از بین رفتن هستند و صنعت به سمت استفاده از محتوای دیجیتالی حرکت می‌کند. امروز دیگر کمتر کسی برای خرید نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کند و اغلب افراد ترجیح می‌دهند تا به راحتی آن‌ها را از خانه خود با اتصال به اینترنت دانلود کنند. علاوه بر این، نسخه دیجیتال پلی استیشن 5 با طراحی متقارن خود بسیار شیک‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین، اگر از نسخه‌های دیجیتالی بازی‌ها استفاده می‌کنید و قصد ندارید از پلی استیشن 5 خود به عنوان پخش کننده بلوری 4K استفاده کنید، بهتر است 100 دلار اضافی را در جیب‌تان نگه دارید و نسخه دیجیتال پلی استیشن 5 را تهیه کنید. متأسفانه، مایکروسافت پیشنهاد مشابهی برای ایکس باکس سری ایکس ندارد. بنابراین، شما باید هزینه کامل کنسول را بپردازید. با این حال، نسخه دیجیتال پلی استیشن 5 فقط برای افرادی که اتصال اینترنت سریع و نامحدود دارند ایده‌آل است زیرا برای هر بازی باید ده‌ها گیگابایت دانلود کنید.

4. کنترلر دوال سنس واقعاً یک ابزار نسل جدید است

کنترلر جدید دوال سنس که برای پلی استیشن 5 طراحی شده، به معنای واقعی کلمه یک تغییر دهنده موازنه در میدان رقابت است، اما به نظر می‌رسد بسیاری از مردم این ویژگی را نادیده می‌گیرند. در کنترلر قدیمی دوال شاک 4 بازخورد ارتعاشی به وسیله موتورهای رامبل ساده تولید می‌شد، اما دوال سنس پلی استیشن 5 از فناوری پیشرفته هپتیک فیدبک برای بهبود هر چه بیشتر تجربه گیمینگ استفاده می‌کند. در داخل کنترلر دوال سنس می‌توان محرک‌های سیم پیچ صوتی را مشاهده کرد که بسته به نحوه عبور جریان از آن‌ها، می‌لرزند. توسعه دهندگان می‌توانند شکل موج ارتعاشی مورد نظر خود را که می‌خواهند بازیکنان از طریق لمسی احساس کنند، ارسال نمایند. این سیستم لرزشی بسیار سریع‌تر از موتورهای رامبل است، و بنابراین، توسعه دهندگان کنترل دقیق‌تری بر بازخورد لمسی که بازیکن دریافت می‌کند دارند. سونی همچنین تریگرهای تطبیقی (Adaptive Triggers) ​​را هم به کنترلر پلی استیشن 5 اضافه کرده که این ویژگی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کلیدهای ماشه‌ای را به اندازه دلخواه خود سفت و مقاوم کنند. به این ترتیب، فشردن دکمه‌های L2 و R2 می‌تواند بسته به شرایط داخل بازی آسان‌تر یا سخت‌تر شود. تریگرهای تطبیقی ​​همراه با هپتیک فیدبک دنیای کاملاً جدیدی از مکانیک‌ها را برای نسل بعدی بازی‌ها پیش روی گیمرها و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

5. بازی‌های انحصاری با کیفیت سونی

اکثر شما حتماً قبول دارید که سونی در نسل گذشته به طور مداوم بازی‌های انحصاری بسیار خوش‌ساخت و باکیفیتی را برای پلی استیشن 4 عرضه می‌کرد. به عنوان مثال، God of War جایزه معتبر بهترین بازی سال را در سال 2018 از آن خود کرد و The Last of Us Part II هم در سال 2020 همین افتخار را تکرار نمود. بنابراین، به طور واقع بینانه می‌توان انتظار داشت که این سطح از کیفیت در پلی استیشن 5 نیز ادامه داشته باشد. برخلاف بازی‌های انحصاری مایکروسافت که اغلب به رایانه‌های شخصی راه پیدا می‌کنند، نمی‌توانید انحصاری‌های سونی را روی هیچ پلتفرم دیگری بازی کنید. به عنوان یک گیمر، ما از وجود انحصار در بازی‌ها متنفریم، اما اگر منصف باشیم، این دقیقاً همان چیزی است که باعث فروش بالای پلی استیشن 5 می‌شود و از نقطه نظر تجاری، یک پیروزی بزرگ برای سونی و پلی استیشن است. به عنوان نمونه، بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales تمام انتظارات ما برای یک عنوان نسل جدید پلی استیشن 5 را برآورده کرد و در ادامه نیز بازی‌های هیجان انگیزی مانند Horizon Forbidden West، God of War: Ragnarok، Gran Turismo 7 و موارد دیگر توانسته قدرت این کنسول نسل نهمی و طراحان خوش ذوق استودیوهای سونی را به رخ بکشند.

6. پشتیبانی پلی استیشن 5 از واقعیت مجازی

سونی در حال حاضر تنها تولید کننده کنسولی است که در بخش واقعیت مجازی نیز با جدیت تلاش می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید یک تجربه واقعیت مجازی (VR) بدون نیاز به خرید رایانه شخصی داشته باشید، پلی استیشن 5 گزینه بسیار بهتری خواهد بود. این کنسول به لطف سازگاری با بازی‌های پلی استیشن 4، از نسل اول هدست واقعیت مجازی پلی استیشن پشتیبانی می‌کند، اما پلی استیشن وی آر 2 هم که اخیراً عرضه شده، به شکل ویژه‌تری می‌تواند شما را به دنیای واقعیت مجازی و تجربه بازی‌ها در این دنیای مجازی سوق دهد. کنترلرهای پلی استیشن وی آر 2 مانند کنترلر دوال سنس دارای تریگرها تطبیقی ​​و هپتیک فیدبک هستند و سونی با به‌کارگیری صفحه نمایش با وضوح بالاتر، وعده تجربه گرافیکی و بصری واقع‌گرایانه‌تری را داده است.

دلایل زیادی برای دوست داشتن پلی استیشن 5 وجود دارد

همه چیز در مورد یک کنسول بازی به قدرت سخت افزاری و قطعات به کار رفته در آن خلاصه نمی‌شود. گاهی اوقات، این نحوه عملکرد کنسول و استفاده‌ای که از سخت افزار خود می‌برد است که باعث تمایز شده و آن را به دستگاهی محبوب در نظر گیمرها تبدیل می‌کند. در نسل نهم، سونی توانسته با ویژگی‌هایی مانند هپتیک فیدبک، تریگرهای تطبیقی، سرعت ذخیره سازی بالا برای لود کردن سریع بازی‌ها و پشتیبانی از واقعیت مجازی، از تمام پتانسیل‌های سخت افزار پلی استیشن 5 به خوبی استفاده کند. علاوه بر پیشرفت‌های بصری که معمولاً از یک کنسول جدید انتظار دارید، ویژگی‌های اضافه‌ای که در بالا به برخی از آن‌ها اشاره کردیم، تضمین می‌کنند که هنگام اجرای جدیدترین بازی‌ها، تجربه‌ای واقعاً نسل جدید داشته باشید.
ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین