با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
بررسی منشا بازی روسی «همستر کامبت»؛ امکان سوء استفاده از داده‌های شخصی کاربران برای مقاصد ناشناخته
عکس : همستر کامبت
.

همزمان با بالاگرفتن تب بازی رمزارزی « همستر کامبت » در بین کاربران تلگرام، مرکز ارتباطات راهبردی و امنیت اطلاعات اوکراین به کاربران هشدار داد که « همستر کامبت » از طرف شرکت روسی «رو-سنتر گروپ» ثبت شده و ثبت‌نام کننده دامنه این بازی هم در مسکو مستقر است، لذا از آنجایی که شرکت‌های روسی موظفند داده‌های کاربران داخلی را در سرورها ذخیره کرده و در صورت درخواست در اختیار ماموران مجری قانون قرار دهند، این امر تهدیدی برای کاربران است و داده‌های شخصی آن‌ها ممکن است برای مقاصد ناشناخته استفاده شود.



به گزارش سرویس اخبار بازی و گیمینگ سایت شات ایکس و به نقل از سیتنا به گزارش سیتنا، همزمان با شیوع تب بازی «همستر کامبت» و پیوستن افراد به این بازی به امید کسب درآمد در آینده، چندین نگرانی اصلی در مورد این بازی وجود دارد. به دلیل استفاده این‌ بازی از پلت‌فرم تلگرام، نگرانی‌هایی مبنی بر امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربران در این بازی مطرح است، همچنین برخی منتقدان احتمال تبدیل شدن این بازی به یک «طرح پانزی» را مطرح می‌کنند که در آن سود سرمایه‌گذاران از طریق جذب سرمایه‌گذاران جدید تامین می‌شود.به گزارش سیتنا، همزمان با شیوع تب بازی «همستر کامبت» و پیوستن افراد به این بازی به امید کسب درآمد در آینده، چندین نگرانی اصلی در مورد این بازی وجود دارد. به دلیل استفاده این‌ بازی از پلت‌فرم تلگرام، نگرانی‌هایی مبنی بر امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربران در این بازی مطرح است، همچنین برخی منتقدان احتمال تبدیل شدن این بازی به یک «طرح پانزی» را مطرح می‌کنند که در آن سود سرمایه‌گذاران از طریق جذب سرمایه‌گذاران جدید تامین می‌شود.





شیوه جدید استخراج ارز دیجیتال با استفاده از بازی‌ها به بستر مناسبی برای هکرها و سارقان تبدیل شده است
عکس : شیوه جدید استخراج ارز دیجیتال با استفاده از بازی‌ها به بستر مناسبی برای هکرها و سارقان تبدیل شده است

در همین راستا سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا، در واکنش به بالاگرفتن تب بازی رمزارزی « همستر کامبت » در ایران گفت در حال «ارزیابی تهدیدات و آسیب‌ها» هستیم و نتیجه ارزیابی‌ها به‌زودی اعلام خواهد شد.

حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی هم در توئیتی گفت شیوه جدید استخراج ارز دیجیتال با استفاده از بازی ‌ها، به بستر مناسبی برای هکرها و سارقان تبدیل شده است.

به گزارش سیتنا، بازی همستر روز شش فروردین امسال راه‌اندازی شد و تنها در ۱۱ روز ابتدایی توانست یک میلیون کاربر را به خود جلب کند. ویژگی ممتاز همستر این است که از طریق ضربه زدن روی صفحه نمایشگر، سکه مجازی به دست می‌آید.

بازی کنان، یک صرافی مجازی را مدیریت و به طور استراتژیک روی همستر خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و آن‌‌ را پرورش و ارتقا می‌دهند. بازی کن می‌تواند همستر دیجیتالش را در مسابقات و مبارزات شرکت دهد تا نامش در تابلوهای امتیازات بالا برود و جوایزی کسب کند.



دعوت از دوستان در تلگرام  یکی دیگر از راه‌های به دست آوردن سکه بیشتر در بازی همستر کامبت است
عکس : دعوت از دوستان در تلگرام یکی دیگر از راه‌های به دست آوردن سکه بیشتر در بازی همستر کامبت است

دعوت از دوستان در تلگرام، یکی دیگر از راه‌های به دست آوردن سکه بیشتر در این بازی است.

تب این بازی اکنون در ایران و جهان بالا گرفته و طی حدود دو ماه و نیم فعالیت، بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر را به خود جذب کرده است. این رشد سریع و محبوبیت ناگهانی باعث شده کارشناسان فن‌آوری، درباره حفظ حریم شخصی به کاربران هشدار دهند.

کاربران زیادی این روزها در رسانه‌های اجتماعی گزارش داده‌اند بسیاری از آن‌ها که به دلیل فیلترینگ تلگرام یا دلایل دیگر از این پیام‌رسان کوچ کرده بودند، در روزهای گذشته بار دیگر به آن پیوسته‌اند.

در هفته‌های اخیر، ویدیوهای زیادی از افرادی منتشر شده که در گوشی خود مشغول ضربه زدن روی تصویر یک همستر هستند. در این ویدیوها که گاهی با طنز آمیخته‌اند، افرادی دیده می‌شوند که از‌ ضربه‌ها به‌عنوان صلوات‌شمار استفاده می‌کنند یا با تغییراتی در انجام مشاغل روزمره‌شان مثل خیاطی، امکان ضربه زدن روی صفحه نمایشگر گوشی را فراهم کرده‌اند.



حساب کاربری این بازی در ایکس، روز جمعه ۱۸ خردادماه به مقایسه زمانی پرداخت که پلتفرم‌های محبوب جهان ۱۰۰ میلیونی شدند و نوشت: «واتساپ: ۳/۵ سال، اینستاگرام: ۲/۵ سال، تیک‌تاک: ۹ ماه.»

بر اساس این پست، همستر تنها در عرض ۷۲ روز توانسته بیش از ۱۱۶ میلیون کاربر را عضو خود کند.

این بازی در میان اوکراینی‌ها نیز به سرعت محبوب شده و پس از همه‌گیری آن، مرکز ارتباطات راهبردی و امنیت اطلاعات اوکراین به کاربران این کشور هشدار داد که « همستر کامبت » از طرف شرکت روسی «رو-سنتر گروپ» (RU-CENTER GROUP) ثبت شده است.

برخی رسانه‌های اوکراینی گزارش داده‌اند که این شرکت یکی از بزرگ‌ترین ثبت‌کنندگان دامنه و ارائه‌دهندگان میزبانی وب است. یک مجله آنلاین محبوب اوکراینی در زمینه فناوری اطلاعات با بررسی دامنه ثبت‌شده «همسر کامبت»، در گزارشی نوشت که ثبت‌نام کننده دامنه این بازی در مسکو، پایتخت روسیه، مستقر است.

مرکز ارتباطات راهبردی و امنیت اطلاعات اوکراین در ادامه نوشت که از آنجایی که شرکت‌های روسی موظفند داده‌های کاربران داخلی را در سرورها ذخیره کرده و در صورت درخواست در اختیار ماموران مجری قانون قرار دهند، این امر تهدید برای اوکراینی‌ها است و داده‌های شخصی آن‌ها ممکن است برای مقاصد ناشناخته استفاده شود.

در حال حاضر جزییات پاداش خاص و ارز درون این بازی فاش نشده، اما بازی کنان در نهایت طبق آنچه توسعه‌دهندگان بازی وعده داده‌اند، احتمالا می‌توانند با فروش سکه‌ها و تبدیلشان به رمزارزها، درآمد واقعی کسب کنند.

همستر کامبت از جمله بازی ‌های «بزن، پول/جایزه بگیر» یا همان P2E است. از میان معروف‌ترین نمونه‌های این بازی ‌ها، نات کوین در سال ۲۰۲۴ بر بستر تلگرام بود که در آن بازی کنان روی تصویر یک سکه، رمزارز استخراج می‌کردند.

روز ۲۷ اردیبهشت ماه توکن نات کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال عرضه شد و حدود ۳۵ میلیون کاربر آن توانستند سکه‌های مجازی خود را به پول واقعی تبدیل کنند.

در همین حال برخی رسانه‌ها با اشاره به سابقه بازی نات‌کوین در تلگرام که برخی با آن به درآمد رسیدند، به کاربران ایرانی هشدار دادند تا مراقب کلاهبرداری‌ها در این حوزه باشند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین