با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
نظر صداپیشه The Witcher در خصوص استفاده از صداهای هوش مصنوعی در بازی‌ها
عکس : داگ کاکل

داگ کاکل (Doug Cockle)، صداپیشه شخصیت گرالت (Geralt) در سه‌گانه The Witcher ، اخیراً در رابطه با استفاده از هوش مصنوعی در بازی‌ ها مصاحبه‌ای را انجام داده است.

وی در مصاحبه‌ای جدید با IGN اظهار داشت که استفاده فزاینده از هوش مصنوعی در روند توسعه‌ی بازی‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است و این موضوع لزوماً چیز بدی نیست، اما اگر صداپیشگان برای کنترل نحوه‌ی استفاده از صدای خود اقداماتی انجام ندهند، این امر می‌تواند خطرناک باشد.

کاکل در این باره می‌گوید:

هوش مصنوعی اجتناب‌ناپذیر است و توسعه‌دهندگان از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد. ما ۱۰۰٪ مطمئن نیستیم که این موضوع دقیقاً چه معنایی دارد.

آن‌هل در حال حاضر این کار را به روش‌های مختلف انجام می دهند. پس زمینه، صداهای NPC و چیزهایی از این قبیل را پر می کنند که مایه تاسف است زیرا آن صداها در یک نقطه همه صدای انسانی بودند و صداها همگی از انسان‌ها الگوبرداری شده‌اند. اکنون صدای فردی را می‌گیرند، آن را در پایگاه داده‌ای قرار می‌دهند، آن را دیجیتالی می‌کنند و از آن برای بیان چیزهایی استفاده می‌کنند که آن فرد هرگز نگفته است. موردی غیراخلاقی در مورد آن وجود دارد و بنابراین بحث‌های زیادی در جریان است.

ظهور هوش مصنوعی درها را به روی انواع امکانات جالب برای توسعه‌دهندگانی باز می‌کند که در غیر این صورت قادر به پرداخت صداپیشگی در بازی‌های خود نیستند. به عنوان مثال در اوایل سال جاری میلادی، طراحان ماد از ابزار ElevenAI برای اضافه کردن صداهای جدید به The Elder Scrolls 3: Morowind استفاده کردند. اما این امر نواع استفاده‌ها را امکان‌پذیر می‌کند، که می‌توان به ایجاد محتوایی که صداپیشگان آن را تأیید نمی‌کنند، یا توانایی دور زدن کامل آن‌ها اشاره کرد.

داگ کاکل می‌گوید چند سال پیش یک شرکت هوش مصنوعی به او پیشنهاد استفاده از صدای وی در نقش را گرالت داد، اما او آن را نپذیرفت؛ نه به این دلیل که اصولاً با هوش مصنوعی مخالف است، بلکه صرفاً به این دلیل که افراد دیگر به خود صداپیشگان توجهی نمی‌کنند. در مواردی مانند حالت ویژه‌ی بازی Morrowind، محتوای تولید شده توسط AI، او و دیگر صداپیشگان را از درآمد و کنترل کارشان محروم می‌کند. این موضوع در حال تبدیل شدن به مشکلی است که برای صداپیشه‌های «شخصیت اصلی» مانند کاکل بیشتر می‌شوند. تا چند سال پیش، صداپیشه‌ها تمایل داشتند ناشناس باشند، اما این روزها دانستن نام و چهره افراد در پشت نقش‌های برجسته غیرعادی نیست؛ حتی زمانی که آن‌ها سلبریتی‌های مهم و اصلی نیستند.

بزرگترین مشکل برای این صداپیشه‌ها احتمال سوء استفاده است. به عنوان مثال ممکن است فردی از صدای گرالت برای ایجاد پیام‌های نژادپرستانه یا انتشار اطلاعات نادرست استفاده کند. داگ کاکل در این خصوص می‌گوید:

در مواردی مانند اخبار و نظرات نادرست هوش مصنوعی خطرناک می‌شود که ما اکنون آن با سیاستمداران می‌بینیم. مردم چیزهایی را مطرح می‌کنند. هوش مصنوعی مشکل نیست؛ مشکل افرادی هستند که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین