با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
گزارش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای: یوتوب محبوب‌ترین پلتفرم در بین گیمرهای ایرانی برای تماشای استریم بازی‌هاست
عکس : یوتیوب محبوب‌ترین پلتفرم در بین گیمرهای ایرانی برای تماشای استریم بازی‌ها

مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال ( دایرک ) و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تازه‌ترین گزارش خود مبنی بر پیمایش ملی مصرف بازی‌های موبایلی در ایران، به آمار جالب‌توجهی از موبایل گیمینگ در کشور دست یافته‌اند. در این گزارش آمده است که نزدیک به ۳۳ میلیون گیمر موبایل در ایران وجود دارد و ۹۶ درصد گیمرهای کشور اعلام کرده‌اند که از موبایل به‌عنوان پلتفرم بازی خود استفاده می‌کنند. ۲۲ درصد این جمعیت نیز از یوتیوب برای تماشای بازی استریمرها استفاده می‌کنند و پلتفرم ‌های بومی نظیر آپارات سهم ۱۸ درصدی در اختیار دارند.

این مرکز سه دسته از بازیکنان را شناسایى کرده که شامل بازیکنان مصمم، بازیکنان علاقه‌مند و بازیکنان حرفه‌اى است. در این بین تنها ۱۱.۵ درصد گیمرهای حرفه‌ای جزو گیمرهای موبایل هستند. درواقع بازیکنان علاقه‌مند به دنیای ویدیوگیم بیشترین سهم را در بین جامعه آماری موبایل گیمینگ در ایران دارند. جوانان بیشترین گیمرهای موبایلی کشور را تشکیل می‌دهند و افراد میانسال کمترین این جامعه هستند. خردسالان نیز سهم اندکی دارند و این موضوع احتمالاً به‌دلیل این است که این قشر دسترسی به کنسول و رایانه‌های شخصی ندارد.

میانگین سن بازیکنان موبایلی بالا رفته است

بررسى میانگین سنى بازیکنان موبایلى در سال‌هاى اخیر نشان از افزایش این شاخص در بین بازیکنان ایرانى دارد، تا جایى که این عدد از سن 21 سال در سال 1394 به سن 25 سال در نتایج آخرین پیمایش 1400 افزایش یافته است. علاوه‌براین، بالارفتن این عدد مى‌تواند نشان از استقبال از بازى‌ها به‌عنوان یک سرگرمى در بین گروه‌هاى سنى بالاتر باشد. این مرکز تحقیق بیشتری در مورد سن گیمرهای موبایل در کشور انجام داده و به این نتیجه رسیده است که بازیکنان شهرنشین سن بیشتری نسبت به بازیکنان روستانشین دارند. جوانان روستایی که به‌سمت موبایل گیمینگ می‌آیند میانگین سنی ۲۳ سال دارند و می‌توان این برداشت را داشت که این صنعت در روستاها به یک کالای مصرف فرهنگی جدید تبدیل شده است.

بررسى توزیع بازیکنان موبایلى براساس محل سکونت نیز نشان مى‌دهد که بازیکنان مرکزنشین بیشترین فراوانى را به خود اختصاص داده‌اند. البته باید توجه داشت که یکى از دلایل این موضوع، فراوانى بیشتر افراد مرکزنشین نسبت به سایر گروه‌ها بوده است. موبایل گیمینگ همچنین بیشترین نرخ نفوذ (بیش از ۹۹ درصد) را در بین مناطق روستایی داشته‌ و کمترین میزان نرخ نفوذ نیز مربوط به مناطق مرکزنشین بوده است. ذکر این نکته الزامیست که مقصود از نرخ نفوذ در این گزارش میزان پراکندگى مصرف پلتفرم‌ها در میان بازیکنان است.

یزد، مرکزی و تهران کمترین گیمر کشور را دارند

براساس این گزارش، استان‌های بوشهر، لرستان، قزوین و خراسان جنوبی بیشترین تعداد موبایل-گیمرهای کشور را دارند و استان یزد، مرکزی و تهران کمترین تعداد را در ایران به خود اختصاص داده‌اند.

نسبت بازیکنان موبایلی خانم نسبت به آقایان نیز بیشتر است؛ هرچند باید توجه داشت که براساس آمارهای مختلف کشور، به‌طور کلی گیمرهای مرد بیشتر از گیمرهای زن هستند.

بازیکنان موبایلى حداقل 1 ساعت در هفته بازى مى‌کنند. علاوه‌براین، باید توجه داشت که این بازیکنان به‌طور میانگین 71 دقیقه در روز تنها با پلتفرم موبایل بازى مى‌کنند. وضعیت ابزارهاى بازى در بین بازیکنان موبایلى نشان مى‌دهد که 95/8 درصد بازیکنان از گوشى هوشمند و 13/6 درصد از تبلت استفاده مى‌کنند. همچنین وضعیت پلتفرم‌هاى بازى نشان مى‌دهد که 67 درصد از بازیکنان موبایلى تنها با یک پلتفرم بازى مى‌کنند. این گزارش می‌افزاید که در بین بازیکنان موبایلى بالغ بر 56 درصد آن‌ها به‌صورت برخط (آنلاین) بازى‌ها را تجربه می‌کنند.

یوتوب محبوب‌ترین پلتفرم استریمینگ در ایران

این گزارش درباره وضعیت استریم بازی‌های ویدیویی نیز اطلاعات جالب‌توجهی منتشر کرده است. ۵۲ درصد موبایل-گیمرها دوست دارند که به تماشای استریم بازی توسط دیگران مشغول شوند و ۱۷ درصد از این جامعه این کار را توسط پلتفرم‌های داخلی نظیر آپارات انجام می‌دهند. ۲۲ درصد این جمعیت استریمینگ‌ها را از طریق یوتوب تماشا می‌کنند و ۴۱ درصد به‌صورت حضوری به تماشای بازی دیگران می‌پردازند. پلتفرم فیلترشده توییچ نیز سهم تقریباً ۳ درصدی در اختیار دارد.

۱۰ درصد از گیمرهای ایرانی از بازی‌ها خرید می‌کنند و اگر این سهم را برای تمامی گیمرهای ایرانی بسنجیم، به رقم ۲۳ درصد می‌رسیم. بازی‌های معمایی-فکری محبوب‌ترین بازی در بین گیمرهای موبایلی ایرانی هستند و پس از آن ژانرهای بتل رویال، تفننی (امتیازی)، استراتژی و ورزشی قرار دارد. «کال آف دیوتی» محبوب‌ترین بازی در بین گیمرهای ایرانی است و پس از آن بازی‌های «کلش آف کلنز»، «فوتبال»، «آمیرزا» و «پابجی موبایل» در بین بازیکنان ایرانی محبوب هستند.

بازار بازى‌هاى موبایلی یک صنعت به‌سرعت درحال‌رشد است که انتظار مى‌رود در سال‌هاى آینده به رشد خود ادامه دهد. با افزایش تعداد کاربران گوشى‌هاى هوشمند، ظهور فناورى‌هاى جدید مانند بازى‌هاى ابرى و واقعیت افزوده، بازى‌هاى موبایلى به شکل محبوبى از سرگرمى در سراسر جهان تبدیل شده است. به‌طور کلى مى‌توان گفت که آینده بازى‌هاى موبایلى درخشان و رو‌به‌رشد به‌نظر مى‌رسد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین