شرکت هواوی توانسته است جایگاه اپل را در صدر بازار گجتهای مچی تصاحب کند. این تغییر نشاندهنده رشد رقابت و تقاضا برای ویژگیهای نوآورانه و کاربردیتر در این بازار است.
به گزارش سرویس اخبار گجت سایت شات ایکس و به نقل از تکناک به گزارش تکناک، درحالیکه اپل سالها در صدر بازار گجتهای مچی قرار داشت، اکنون طبق گزارش جدید IDC، این جایگاه به رقیبی شگفتانگیز واگذار شده است. شرکت هواوی با فروش ۲۳/۶ میلیون واحد گجت مچی در سهماهه اول تا سوم سال ۲۰۲۴، توانست رشد سالانه ۴۴/۲ درصدی را تجربه کند و جای اپل را در صدر ردیفبندی دستگاههای پوشیدنی مچی بگیرد.
فونآرنا مینویسد اپل واچ که در آوریل ۲۰۱۵ وارد بازار شد، در ابتدا بهعنوان جواهر معرفی شد و افراد مدلی که آن را میپوشیدند، روی جلد مجلات مشهور مانند Vogue China دیده میشدند. با گذشت زمان و انتشار اخبار مربوط به ویژگیهای سلامت این ساعت که جان چندین کاربر را نجات داده بود، اپل تصمیم گرفت دستگاه را از فروشگاههای جواهرات خارج و آن را بهعنوان دستگاه نجاتدهنده معرفی کند.
این تصمیم باعث شد تا اپل واچ به یکی از پرطرفدارترین و پرفروشترین ساعتهای دنیا تبدیل شود؛ بهطوریکه تا سپتامبر ۲۰۱۷، اپل واچ بهعنوان پرفروشترین ساعت در جهان و گجت مچی شمارهیک شناخته شد و فروش آن از ساعتهای معروف برندهایی نظیر Rolex ،Fossil ،Omega ،Seiko ،Patek Philippe و Casio پیشی گرفت.
با این حال، گزارش جدید IDC نشان میدهد که اپل دیگر برند برتر گجتهای مچی در دنیا نیست. هواوی با رشد چشمگیر در فروش ساعتهای هوشمند خود، توانسته است جایگاه اپل را در صدر این بازار بگیرد. این رشد در شرایطی رخ داده است که هواوی با تحریمهای شدید ایالات متحده مواجه شده است؛ اما با وجود این محدودیتها، توانسته است با قدرت رقابت کند و حتی از اپل پیشی بگیرد.
این شرکت چینی در سهماهه اول تا سهماهه سوم سال ۲۰۲۴، بیش از ۲۳/۶ میلیون واحد گجت مچی فروخته و توانسته است با این میزان فروش، رشد ۴۴/۲ درصدی سالانه را تجربه کند. در مقابل، اپل با کاهش ۱۲/۸ درصدی در فروش دستگاههای خود، به ۲۲/۵ میلیون دستگاه در همین بازه زمانی دست یافته است.
اگرچه اپل در سهماهه سوم سال ۲۰۲۴ با معرفی اپل واچ سری ۱۰ توانست به صدر بازار بازگردد، عملکرد هواوی در سهماهه اول تا سوم سال همچنان چشمگیر است. هواوی در این مدت مدلهای مختلفی ازجمله D2، ساعت نسل دوم اندازهگیری فشارخون و ساعتهای GT5 و GT5 Pro را عرضه کرده است.
در جایگاه سوم، شیائومی با Xiaomi Band 9 قرار دارد که توانسته است با ارتقاهایی همچون افزایش روشنایی صفحهنمایش و بهبود عملکرد باتری، رشد درخورتوجهی در بازار تجربه کرد. این شرکت در سهماهه اول تا سوم سال ۲۰۲۴، ۲۰/۵ میلیون دستگاه پوشیدنی مچی فروخته که معادل ۲۶/۵ درصد رشد سالانه است.
در میان دیگر برندها، سامسونگ با فروش ۱۱/۵ میلیون دستگاه در سهماهه اول تا سوم امسال، ۲۴/۳ درصد رشد سالانه تجربه کرده است و مدل جدید گلکسی واچ اولترا به این شرکت کمک کرده است تا با اپل واچ اولترا ۲ رقابت کند. BBK نیز با فروش ۷/۸ میلیون دستگاه در همین بازه زمانی، توانسته است رشد ۲۵/۹ درصدی سالانه را تجربه کند.
بازار دستگاههای پوشیدنی مچی درمجموع در سهماهه اول تا سوم سال ۲۰۲۴ با کاهش ۱ درصدی در مقایسه با سال گذشته روبهرو شده و مجموع فروشها به ۱۳۹ میلیون دستگاه رسیده است. بااینحال، هواوی با سهم بازار ۱۶/۹ درصدی همچنان در صدر بازار گجتهای مچی است و اپل و شیائومی بهترتیب با ۱۶/۲ و ۱۴/۷ درصد در ردههای بعدی قرار دارند. این تغییرات در صدر بازار دستگاههای پوشیدنی نشاندهنده تحولاتی بزرگ در دنیای فناوری و رقابتهای فشرده میان شرکتهای بزرگ فناوری است.