با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
هشدار دانشمندان درباره افزایش دمای جهان
عکس : هشدار دانشمندان درباره افزایش دمای جهان

دانشمندان نسبت به افزایش دمای هوای جهان و احتمال وقوع آب و هوای ویرانگر و غیرقابل بازگشت هشدار دادند.

به گزارش سرویس اخبار محیط زیست سایت شات ایکس و به نقل از فارس یکسال گذشته رکوردهای گرما را شکسته به طوریکه هرماه امسال رکورد ماه معادل سال قبل را پشت سر گذاشته است. بر اساس گزارش جدید، زمین برای 13 ماه متوالی رکورد دمایی را شکسته و دمای هر ماه 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین‌های پیش از صنعتی شدن است.

از ژوئن 2023(خرداد۱۴۰۲) هر ماه گرمتر از ماه قبل بوده است، به طوری که میانگین دمای جهانی بین ژوئیه 2023 (تیر ۱۴۰۲) تا ژوئن 2024 (خرداد ۱۴۰۳) 1.64 درجه سانتیگراد بیشتر از قبل از انقلاب صنعتی بود. در انقلاب صنعتی انسان شروع به سوزاندن سوخت‌های فسیلی و انتشار مقادیر زیادی گازهای گلخانه‌ای به جو کرد.

کارلو بوونتمپو، مدیر سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک که این گزارش را تهیه کرده گفت: با ادامه گرم شدن آب و هوا مطمئناً شاهد شکسته شدن رکوردهای جدید خواهیم بود. این امر اجتناب ناپذیر است، مگر اینکه اضافه کردن گازهای گلخانه‌ای به جو و اقیانوس‌ها را متوقف کنیم.

سامانتا برگس، معاون مدیر C3S، گفت: آب و هوا همچنان ما را نگران می‌کند 12 ماه گذشته رکوردهایی را شکسته که قبلاً هرگز سابقه نداشته است و عمدتاً ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای و افزایش بیشتر رویداد ال نینو در اقیانوس آرام است.

دانشمندان گرمایش جهانی 2 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای قبل از انقلاب صنعتی را یک آستانه مهم در نظر می‌گیرند زیرا گرمایش فراتر از این به میزان زیادی احتمال وقوع آب و هوای ویرانگر و غیرقابل برگشت را افزایش می دهد.

سازمان ملل متحد در گزارش ویژه ای در سال 2018(۱۳۹۷) هشدار داد که با افزایش 1.5 درجه سانتی گراد، آب و هوای جهان به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که موج گرما، سیل، قحطی و تخریب گسترده اکوسیستم‌ها را به همراه خواهد داشت.

بر اساس توافقنامه پاریس در سال 2015(۱۳۹۴) نزدیک به 200 کشور متعهد شدند که افزایش دمای جهانی را به 1.5 درجه سانتیگراد محدود کنند.

در حالی که یافته‌های جدید نگران‌کننده هستند، این گزارش تاکید می‌کند که محدودیت‌های 1.5 درجه سانتی‌گراد و 2 درجه سانتی‌گراد اهدافی برای سیاره در یک دوره 20 تا 30 ساله هستند به این معنی که این تعهدات پاریس هنوز شکسته نشده‌اند.

اما محققان می گویند بعید است که این دمای بی سابقه به این زودی ها کاهش یابد. دانشمندان ابتدا امیدوار بودند که پایان ال نینو به زمین مهلت دهد، اما طبق گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی، همچنان دمای هوای گرمتر از حد متوسط ​را برای بقیه تابستان خواهد داشت.

زیک هاسفادر، دانشمند آب و هوا در موسسه غیرانتفاعی برکلی زمین، در ایکس نوشت: «اکنون تخمین می زنم که تقریباً 95 درصد احتمال دارد که سال 2024 نسبت به سال 2023 گرم ترین سال از زمان شروع رکوردهای دمای جهانی در اواسط دهه 1800 باشد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین