حوادث و اتفاقات مختلفی باعث غرقشدن کشتیهای بزرگ و قیمتی میشوند که پس از مدتی تبدیل به قبرها و مزارهایی سرشار از آب میشوند. مانند گرانترین کشتیهای غرق شده جهان که میلیاردها پوند طلا ، جواهر ات و زمرد را در خود جایدادهاند.
به گزارش سرویس اخبار سرگرمی و وب گردی سایت شات ایکس و به نقل از همشهری آنلاین گنجینه بسیار گرانبهایی به ارزش ۱۶ میلیارد پوند در گورهایی پر از آب با سه کشتی از با ارزش ترین کشتی های غرق شده زیر آب مدفون شدهاند.
کشف گنجینه های طلایی
گالیون اسپانیایی، سن خوزه، قبل از اینکه در سال ۱۷۰۸ در سفر خود از پانامای کنونی به سمت شهر بندری کارتاخنا در کلمبیا غرق شود، به مدت یک دهه در دریاهای آزاد حرکت می کرد.
کشتی اسپانیایی محمولهای از طلا ، نقره و زمرد داشت که به عقیده جست و جوگران حرفهای، این گنج تقریبا ۱۳ میلیارد ارزش دارد. در واقع این یکی از کشتی های دوقلویی بود که برای پیوستن به ناوگان گنج اسپانیا ساخته شد و دارای سه دکل، ۶۴ تفنگ و یک خدمه تقریباً ۶۰۰ نفری بود.
اختلاف بر مالکیت گنج
کلمبیا، اسپانیا یک شرکت نجات ایالات متحده و گروههای بومی در آمریکای جنوبی، همگی تلاش کردهاند تا ادعای مالکیت این گنج را داشته باشند. دولت کلمبیا مصمم است ثابت کند کشتی غرق شده که در سال ۲۰۱۵ در سواحل پیدا شد، متعلق به اوست. به گزارش سایت the-sun باتوجهبه اختلاف برای شناسایی مالک گنج حداقل از نظر جغرافیایی، دولت مکان دقیق غرقشدن کشتی را برای غواصان به اشتراک گذاشته است تا بتوانند بهتر کاوش و بررسی کنند.
ضمن آنکه گروههای بومی محلی نیز استدلال میکنند که ثروت از معادن ارتفاعات بولیوی بهدستآمده است؛ بنابراین متعلق به مردم آنهاست.
جواهری از اقیانوس هند
فلور دلا مار، گل دریا Flor de la Mar با ۱۱۸ فوت طول و ۴۰۰ تن وزن در طول ۹ سال زندگی خود بهعنوان جواهر ی از اقیانوس هند در نظر گرفته شد. زمانی که در سال ۱۵۰۲ ساخته شد نیز بهعنوان یکی از بهترین کشتیهای ناوگان پرتغالی طراحی شد.
اما در نوامبر ۱۵۱۱، پس از تهاجم موفقیت آمیز پرتغال به شهر مالاکا، این کشتی به سختی توان دریانوردی داشت؛ به گونهای که حتی بتواند به سمت خانه حرکت کند.
تصرف بخشی از مالزی نیز به این معنی بود که کشتی مملو از گنج ینه های غیرقابل تصوری بود که از کاخ سلطنتی سلطان مالاکا برداشته شده بود.
جواهرات کاخ سلطنتی زیر آب
نتایج نشان میدهند ۸۰ صندوق طلا و ۲۰۰ صندوق پر از یاقوت، الماس، زمرد ، سکه، عطر و اثاثیه تزئین شده با جواهر ات وجود داشت که زمانی کاخ سلطنتی را تزئین می کرد.
این ثروت بهقدری عظیم بود که اعضای خدمه نگران بودند کشتی نتواند حین حمل چنین بار سنگینی، روی آب بماند. نگرانی آنها هم چندان بیمورد نبود و کشتی در تنگه مالاکا در توفان گرفتار شد و در بعضی زیرزمینها غرق شد.
متأسفانه، بقایای این جواهر ات گرانقدر هرگز پیدا نشد و فلور دلا مار بهاحتمال زیاد در جریان آب گرفتار و به دریا کشیده شده است.
کشتی الدورادو دریا
کشتی مرچنت رویال که «الدورادو دریا» لقب گرفته است، یک کشتی گالی بود که در سال ۱۶۲۷ در لندن ساخته شد. این کشتی میلیاردها پوند را در خود جایداده بود و در واقع از آن برای تجارت با مستعمرات اسپانیایی در هند غربی استفاده میشد. اما در نهایت در سفر برگشت به انگلستان در سال ۱۶۴۰ با نشت در بدنه مواجه شد
مرچنت رویال پس از یک بازدید کوتاه از بندر کادیز در جنوب اسپانیا، به کمک کشتی همسایه ای که آتش گرفته بود، رفت.
لنگر زنگزده کشتی انگلیسی در سواحل کورنیش
بازرگان رویال قراردادی را برای تحویل محموله کشتی در حال سوختن به ساحل منعقد کرد که شایعه شده بود شامل طلا و نقره زیادی بود و دستمزد چیزی حدود ۳۰۰۰۰ سرباز اسپانیایی.
به نظر میرسید در این گنج ینه ۱۰۰۰۰۰ پوند طلا ، ۴۰۰ شمش نقره مکزیکی و تقریباً ۵۰۰۰۰۰ دلار اسپانیایی وجود داشته باشد.
اما زمان زیادی از سفر نگذشته بود که بدنه دوباره نشت کرد و کشتی مجبور شد رها شود. کشتی انگلیسی تقریباً در ۳۰ مایلی ساحل لندز اند در کورنوال غرق شد و گنج ینه ای با ارزش و همچنین جان ۱۸ مرد را با خود برد. تنها چیزی که از کشتی باقی مانده، لنگر زنگ زده آن است که در سواحل کورنیش در سال ۲۰۱۹ کشف شد.
باارزشترین محموله در کشتی انگلیسی
نوشتههایی که در سال ۱۶۴۱ در کتابخانه بریتانیا نگهداری میشود، بازرگان سلطنتی را با ۳۰۰۰۰۰ بولیون آماده (شمش) و ۱۰۰۰۰۰ پوند طلا و به همان اندازه نیز دارای جواهر ات توصیف میکند.
در بخشی از اسناد دولتی پادشاه چارلز اول، مورخ ۳۰ سپتامبر ۱۶۴۱، او از دست دادن محموله را به عنوان بزرگ ترین محموله ای که تا به حال در یک کشتی حمل شده است، به ارزش ۴۰۰،۰۰۰ پوند توصیف می کند.