با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
داستان کامل ترور نافرجام دونالد ترامپ
عکس : ترور دونالد ترامپ

دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه بامداد یکشنبه و در جریان یک گردهمایی تبلیغاتی در باتلر در ایالت پنسیلوانیا، از یک سوء قصد جان سالم به در برد.

به گزارش سرویس اخبار سرگرمی و وب گردی سایت شات ایکس و به نقل از العین ترامپ کمتر از ۱۰ دقیقه پس از آغاز گردهمایی انتخاباتی‌اش در باتلر واقع در پنسیلوانیا، پشت تریبون هدف سوقصد قرار گرفت. او در زمان تیراندازی در حال سخنرانی درباره مهاجرت بود که هدف شلیک گلوله قرار گرفت؛ اما تیر به گوش او اصابت کرد و آسیب جدی به وی وارد نشد.

نامزد جمهوری‌خواه برای ریاست جمهوری آمریکا پس از شنیدن صدا به زمین افتاد در حالی که روی گوش راست و گونه‌اش خون مشاهده می‌شد از سوی ماموران به سوی خودرویش برده شد.


ترور نافرجام دونالد ترامپ
عکس : ترور نافرجام دونالد ترامپ

ترامپ پس از آن که صدای شلیک گلوله از میان جمعیت شنیده شد به سرعت از طرف ماموران سرویس مخفی از روی صحنه خارج شد. ترامپ قبل از قرار گرفتن در خودرو مشت خود را به هوا برد.

گوش دونالد ترامپ در ترور صدمه دید
عکس : گوش دونالد ترامپ در ترور صدمه دید

دونالد ترامپ ، پس از حادثه گردهمایی شهر باتلر در ایالت پنسیلوانیا، راهی نیوجرسی شد.

سرویس مخفی آمریکا گزارش داد فرد مظنون به تیراندازی و یکی از حاضران کشته شدند. ۲ آمریکا یی دیگر هم به شدت مجروح شده‌اند. در محل تیراندازی یک قبضه اسلحه کشف شده است.

تایید هویت عامل تیراندازی

اف‌بی‌آی اعلام کرد توماس ماتیو کروکس، عامل تیراندازی به ترامپ بوده است و در تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شده است
عکس : اف‌بی‌آی اعلام کرد توماس ماتیو کروکس، عامل تیراندازی به ترامپ بوده است و در تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شده است

اداره تحقیقات فدرال آمریکا اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در کنار سرویس مخفی آمریکا تحقیقاتی را انجام می‌دهد.

اف‌بی‌آی اعلام کرد توماس ماتیو کروکس، عامل تیراندازی به ترامپ بوده است. او ۲۰ سال سن داشته و در تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شده است.

ویدئویی از او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که می‌گوید: «از جمهوری‌خواهان و ترامپ متنفرم».

گفته می‌شود وی عضو یک جنبش سیاسی چپ‌گرا به نام "آنتیفا" (Antifa) با ادعای عقاید ضد فاشیستی و ضد نژادپرستی ایالات متحده آمریکا است.

«کوین روجک» مسئول ویژه اف‌بی‌آی در دفتر میدانی پیتسبورگ طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «آنچه امروز رخ داد، سوء قصد علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا ، دونالد ترامپ ، می‌نامیم. این آژانس هیچ اطلاعاتی درباره تهدید احتمالی پیش از سوء قصد علیه دونالد ترامپ ندارد.» این مقام مسئول اف‌بی‌آی همچنین ادامه داد: «از دیدگاه آژانس، ما هیچ اطلاعاتی درباره تهدید خاصی در ارتباط با این رویداد نداشتیم.»

نخستین بیانیه ترامپ پس از ترور نافرجام

دونالد ترامپ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نخستین واکنش خود پس از حادثه تیراندازی در تجمع حامیانش در پنسیلوانیا، بیانیه‌ای منتشر کرد.

ترامپ یکشنبه در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی خودش «سوشال تروث» اعلام کرده که از ناحیه بخش بالایی گوش راست خود دچار جراحت شده است.

دونالد ترامپ در این بیانیه گفت: می‌خواهم از سرویس مخفی ایالات متحده و تمامی مجریان قانون بابت واکنش سریع‌شان به این تیراندازی که در باتلر، نسیلوانیا اتفاق افتاد قدردانی کنم. از همه مهمتر می‌خواهم مراتب تسلیت خود را به خانواده فردی که در این تجمع کشته شد و فرد دیگری که به شدت زخمی شد ابراز کنم.

رئیس جمهوری سابق آمریکا گفت: باورنکردنی است که چنین اتفاقی در کشور ما رخ می‌دهد. در حال حاضر، هیچ چیزی درباره ضارب که اکنون مرده است، مشخص نیست.

ترامپ نوشت: یک گلوله به من اصابت کرد که قسمت بالای گوشم را سوراخ کرد. وقتی صدای وزوز و شلیک گلوله شنیدم، فورا متوجه شدیم که اتفاقی پیش آمده است و بلافاصله احساس کردم که گلوله پوستم را شکافت. خون زیادی از من رفت. بنابراین، آن موقع فهیدم که چه رخ داده است. خدا آمریکا را حفظ کند.

رسیدن دونالد ترامپ به نیوجرسی

مارگو مارتین، یکی از دستیاران دونالد ترامپ ، ویدیویی از ورود ترامپ به فرودگاهی در نیوجرسی، جایی که قرار است شب را در آنجا بگذراند، در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد.

دونالد ترامپ بدون گرفتن کمک از هواپیما خارج شد، در این ویدیو آثاری از پانسمان بر روی صورت ترامپ دیده نمی‌شود اما گوش مجروح او خارج از دید دوربین است.

واکنش‌ها به ترور نافرجام ترامپ

در پی سوءقصد و ترور نافرجام و حادثه تیراندازی مشکوک علیه « دونالد ترامپ » در تجمع انتخاباتی او در ایالت پنسیلوانیا، مقامات سیاسی کشورهای مختلف جهان به این حادثه واکنش نشان دادند.

« جو بایدن » رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه نوشت: از شنیدن اینکه ترامپ سالم است و حالش خوب است خوشحالم. جایی برای این نوع رفتارهای خشونت‌بار در آمریکا وجود ندارد، ما باید به عنوان یک ملت متحد شویم تا آن را محکوم کنیم.

رسانه‌های آمریکا یی نیز خبر دادند که در پی تیراندازی در تجمع انتخاباتی « دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در پنسیلوانیا، « جو بایدن » با رقیب خود تلفنی صحبت کرد تا در جریان حال او قرار گیرد.

« جونیور ترامپ »، پسر دونالد ترامپ نیز در واکنش به سو قصد به پدرش در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: او هرگز از مبارزه برای نجات آمریکا دست نخواهد کشید.

« باراک اوباما » رئیس‌جمهور سابق دموکرات ایالات متحده هم گفت: «در دموکراسی ما مطلقا جایی برای خشونت سیاسی وجود ندارد. اگرچه ما هنوز دقیقاً نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است، اما همه ما باید از این که رئیس‌جمهور سابق ترامپ آسیب جدی ندیده خیالمان راحت باشد و از این لحظه استفاده کنیم تا خود را مجددا به متانت و احترام در سیاست خود متعهد کنیم. من و میشل برای او آرزوی بهبودی داریم.»

« کامالا هریس » معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم در پیامی گفت: «من در مورد تیراندازی در مراسم رئیس‌جمهور سابق ترامپ در پنسیلوانیا مطلع شدم. من و همسرم از اینکه او آسیب جدی ندیده خیالمان راحت شد. ما برای او، خانواده‌اش و همه کسانی که در اثر این تیراندازی بی‌معنا آسیب دیده‌اند، دعا می‌کنیم. ما از سرویس مخفی ایالات متحده، نیروهای اولیه و مقامات محلی برای اقدام فوری آنها سپاسگزاریم. چنین خشونتی در کشور ما جایی ندارد. همه ما باید این اقدام شنیع را محکوم کنیم و سهم خود را برای اطمینان از اینکه منجر به خشونت بیشتر نشود انجام دهیم.»

« آنتونی بلینکن »، وزیر خارجه آمریکا گفت: من از تیراندازی در گردهمایی رئیس‌جمهور سابق، ترامپ شوکه و ناراحت هستم و از اینکه او سالم است شکرگزارم. در آمریکا جایی برای خشونت سیاسی وجود ندارد و همه ما باید آن را محکوم کنیم.

« لوید آستین » وزیر دفاع آمریکا بیانیه‌ای درباره تیراندازی در تجمع ترامپ منتشر کرد. او گفت: «کل وزارت دفاع این خشونت را که مطلقا جایی در دموکراسی ما ندارد، محکوم می‌کند. این راهی نیست که ما اختلافات خود را در آمریکا حل کنیم و هرگز نباید چنین شود. من از اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهند که رئیس‌جمهور سابق ترامپ سالم است، احساس آرامش می‌کنم و برای او و خانواده‌اش و همه کسانی که تحت تأثیر این حادثه وحشتناک قرار گرفته‌اند، دعا می‌کنم.»

« مایک جانسون » رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با محکوم کردن حمله به ترامپ گفت، این نهاد تحقیقات درباره حمله را آغاز می‌کند. او در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) گفت این نهاد «تحقیق کاملی درباره رویدادهای غم‌انگیز امروز انجام خواهد داد».

« چاک شومر » رهبر اکثریت سنای آمریکا هم در پیامی گفت: «من از اتفاقی که در گردهمایی انتخاباتی ترامپ در پنسیلوانیا افتاد، وحشت‌زده شدم و از اینکه رئیس‌جمهور سابق ترامپ در امان است، احساس آرامش می‌کنم. خشونت سیاسی در کشور ما جایی ندارد.»

« جورج دبلیو بوش » رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه ایالات متحده هم گفت: «لورا و من از اینکه رئیس‌جمهور ترامپ پس از حمله ناجوانمردانه و بزدلانه به جانش در امان است، سپاسگزاریم. و ما از مردان و زنان سرویس مخفی برای پاسخ سریعشان قدردانی می‌کنیم.»

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل هم گفت این تیراندازی او را شوکه کرده است. او افزود: «برای سلامتی و بهبودی سریع او دعا می‌کنیم.»

«جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به سو قصد به دونالد ترامپ ، رییس جمهور سابق آمریکا در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: از خبر حمله به پرزیدنت ترامپ شوکه شدم و شدیدا آن را محکوم می‌کنم.

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن در شبکه ایکس نوشت: «ما باید در برابر هر نوع خشونتی که دموکراسی را به چالش می‌کشد، محکم بایستیم. من برای بهبودی سریع رئیس‌جمهور سابق آمریکا دعا می‌کنم.»

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در واکنش به تیراندازی به سوی ترامپ، برایش آرزوی بهبودی سریع کرد و گفت: «این حادثه را به شدت محکوم کنید. خشونت در سیاست و دموکراسی‌ها جایی ندارد.»

«جورجیا ملونی» نخست‌وزیر ایتالیا هم «همبستگی و... بهترین آرزوها را برای بهبودی سریع» ترامپ فرستاد. او افزود که امیدوار است «چند ماه آینده مبارزات انتخاباتی شاهد گفت‌وگو و غلبه مسئولیت، بر نفرت و خشونت باشیم.»

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین