دانشمندان آمریکایی دستگاهی را اختراع کردهاند که به لوله اگزوز هر خودرویی متصل میشود و خروجی اگزوز را به برق تبدیل میکند.
به نقل از فیوچریسم، موتورهای احتراقی خودروهای بنزین سوز اگرچه نیروی زیادی تولید میکنند، اما تقریباً سهچهارم انرژی مصرفی آنها در قالب گرمای موتور و از طریق لوله اگزوز از بین میرود.
این اتلاف انرژی یک سوال واضح را در ذهن ایجاد میکند. آیا میتوان بخشی از این آلایندههای حرارتی هدررفته را بازیابی و از آنها برای تولید برق استفاده کرد تا کارایی وسایل نقلیه تا حد زیادی افزایش یابد؟
به گزارش سرویس اخبار علمی سایت شات ایکس و به نقل از فارس این ایدهای است که دانشمندان مدتهاست به دنبال تحقق آن بودهاند و این بار گروهی از محققان میگویند دستگاهی ساختهاند که میتواند گرمای اگزوز را به برق تولید کند. بدین منظور دستگاهی ساده ساخته شده که به لوله اگزوز خودروهای موجود یا حتی دریچههای اگزوز وسایل نقلیه دیگر مانند بالگَرد اضافه میشود.
نمونه اولیه ژنراتور ترموالکتریک ساخته شده بدین منظور قادر به تولید حداکثر توان خروجی چهل وات است که برای تامین برق یک لامپ کافی است.
ژنراتورهای ترموالکتریک برای این کار به پدیدهای موسوم به شیب دمایی متکی هستند. وقتی آنها نزدیک یا روی چیزی قرار میگیرد که گرمای تلف شده تولید میکند، الکترونها از سمت گرم به سمت سرد کشیده میشوند و جریان الکتریکی ایجاد میشود.
در این مورد، محققان از نیمههادی ساخته شده از تلورید بیسموت برای تسهیل فرایند تولید برق استفاده کردهاند. اما چالش اصلی حفظ اختلاف دما در اطراف اگزوز است. زیرا بدون دخالت انسان، قسمت سرد ژنراتور نیز شروع به گرمشدن میکند و جریان برق قطع میشود.
قبلاً برای حل این مشکل از خنککننده آبی استفاده شده بود. اما این کار عوارض زیادی به همراه دارد و دستگاه مذکور را پیچیدهتر و حجیمتر میکند.
لذا برای حل مشکل از یک استوانه با برآمدگیهای باله مانند استفاده شد که در اطراف لوله اگزوز قرار میگیرد و یک سطح اضافی را برای خارجکردن گرما از طریق جابهجایی اجباری آن فراهم میکند.
ژنراتور ترموالکتریکی جدیدی که بدین شیوه ساخته شد توانست تا 56 وات نیرو در هنگام حرکت یک خودرو تولید کند و این رقم برای بالگرد ها تقریباً سه برابر و معادل 146 وات بود؛ لذا تجاریسازی این محصول در آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.