بر هیچکس پوشیده نیست که عرصه اتومبیلهای الکتریکی دارد با سرعت بیسابقهای گسترش پیدا میکند؛ در حدی که در خیلی از کشورها فروش این خودروها حتی از دیزلیها پیشی گرفته است. با این حال، الکتریکیها موانعی را پیش رو خود دارند که با حل و فصل آنها مسیر برای توسعه هموارتر میشود. از جمله این موانع، سرعت شارژ و تعداد جایگاههای شارژند که رشد آنها هنوز شتاب چشمگیری نگرفته. شارژ القائی یا بی سیم با قابلیت انتقال توان بالا و عدم نیاز به کابل، میتواند راهکاری کلیدی برای مشکل شارژ خودروهای برقی باشد. در این راستا تیمی از دانشگاهی در سوئد یک شارژر وایرلس ۵۰۰ کیلوواتی را توسعه دادهاند!شارژ بی سیم ۱۰ دقیقهای خودروهای برقی، ساخته تیم دانشمندان دانشگاه چالمرز سوئد
تیمی از دانشمندان در دانشگاه چالمرز سوئد توانستهاند یک سیستم شارژ القائی یا بی سیم با قابلیت ارائه توان ۵۰۰ کیلوواتی را بسازند که میتواند یک خودرو الکتریکی را ظرف ۱۰ دقیقه شارژ کند. این درحالی است که در جایگاههای فعال در مقطع کنونی حداکثر توان موجود به ۳۶۰ کیلووات میرسد. نکته دیگر درباره فناوری شارژ ساخته دانشمندان این دانشگاه سوئدی، فرکانس ۸۰ کیلوهرتزی است که بالاتر از اکثر سیستمهای القائی مرسوم بهحساب میآید.
این سیستم شارژ بی سیم خودروهای برقی بر اساس مواد نیمهرسانای سیلیکون کاربید ساخته شده و در آن سیمهای ویتس از جنس مس عایقشده جهت کنترل گرمای تولیدی حین شارژ بهکار رفته است. سیستم شارژ بی سیم خودروهای برقی محصول سوئد همچنین بازدهی فوقالعاده بالایی دارد؛ بهطور دقیق، فقط ۱ تا ۲ درصد از انرژی آن هدر میرود. در مقابل، شارژرهای القائی مرسوم معمولاً تا ۵۰ درصد از انرژی را هدر میدهند که در خروجی نهایی تاثیری محسوس میگذارد.
با توجه به این توضیحات، این فناوری جدید برای استفاده در اتومبیلهای الکتریکی ایدهآل بهنظر میرسد ولی سازندگان از آنجا که این فناوری را ضروری نمیدانند، بهدنبال تجاریسازی و ارائه آن جهت مصرف شخصی نیستند. از این رو، حداقل در حال حاضر از اختراع آنها در مقیاس صنعتی بهره گرفته خواهد شد.تکنولوژی شارژ وایرلس، تغییر بعدی عرصه اتومبیلهای الکتریکی؟
بیشک کمپانیهای دیگر هم دست به آزمون و خطا با سیستم شارژ القائی زدهاند که برخی از آنها نامهایی کاملاً مطرح در صنعت خودرو هستند. بهعنوان مثال، در ماه مارس ۲۰۲۲ خودروساز بزرگ سوئدی ولوو فناوری شارژ بی سیم را روی شاسی بلند XC40 ریچارج آزمایش کرد. جلوتر که میآییم، تسلا بهتازگی طی رویدادی به ساخت دستگاه شارژ بی سیم اختصاصی خود اشارهای نامحسوس کرد. حتی شرکت ژاپنی نیسان با مشارکت تولیدکننده خودروهای الکتریکی LEVC آزمایشهایی را در این حوزه در دستور کار قرار دادهاند.
فناوری شارژ بی سیم با برخورداری از چندین مزیت، در صورت فراگیری بیشتر این قابلیت را دارد تا تاثیر بسزایی در مسیر توسعه خودروهای برقی بگذارد. شارژرهای وایرلس کاربر را از کابل و دوشاخه و سایر تجهیزات فیزیکی که فقط کاربر را به زحمت میاندازند، بینیاز میکنند. این شارژ را برای دارندگان اتومبیلهای الکتریکی هرچه سر راستتر خواهد کرد. از طرفی دیگر، دستگاههای شارژ بی سیم را بهراحتی میتوان در زیرساخت کنونی پیادهسازی کرد. صفحههای شارژ بی سیم برای خودروهای برقی میتوانند بیدردسر در پارکینگها، گاراژها و خیابانها نصب شوند.این پایان ویژگیهای مثبت فناوری شارژ بی سیم برای خودروهای برقی نیست. در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که شارژ سریع وایرلس از بقیه روشهای مرسوم شارژ بازدهی بیشتری دارد، از آنجا که از القای مغناطیسی تشدیدی جهت انتقال انرژی بین صفحه شارژ و خودرو بهره میگیرد. در روشهای دیگر شارژ بخش قابل توجهی از انرژی طی فرایند شارژ در قالب گرما هدر میرود.