با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
چه اقداماتی در کاهش حساسیت‌های دندانی موثرند؟
عکس : حساسیت‌ دندانی
.

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که دهانشویه‌ ها فرآورده‌های بدون نیاز به نسخه پزشک هستند که به راحتی از داروخانه‌ها تهیه می‌شوند، افزود: دهانشویه‌ ها جای مسواک زدن و نخ دندان را نمی‌گیرند بلکه به عنوان مکمل سلامت دهان و دندان مورد استفاده قرار میگیرند.



به گزارش سرویس اخبار پزشکی سایت شات ایکس و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: همه افراد برای حفظ سلامت دهان و دندان خود نیازمند تجویز یکسانی نیستند، به طوری که پس از ارزیابی توسط دندانپزشک ممکن است اعلام شود که فرد نیاز به انجام هیچ کار اضافه‌ای ندارد. اما در افرادی که طی سال‌های اخیر پوسیدگی‌های زیادی داشته اند و دندان‌های زیادی پر کرده اند، ممکن است دهانشویه کلروهگزیدین به عنوان دهان شویه ضد باکتری برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های فرد تجویز شود.

میهمان برنامه در پاسخ به این سوال که استفاده از دهانشویه‌های حاوی فلوراید برای کودکان، که احتمال بلعیدن آن را دارند، مجاز است، گفت: به دلیل خطر بلعیده شدن دهانشویه ها، مصرف آن‌ها تنها برای کودکان بالای ۶ سال مجاز است.

وی توصیه کرد: بهتر است قبل از استفاده از دهانشویه‌ها توسط کودکان، در ابتدا توسط آب ساده و یا آب نمک رقیق، شستشوی دهان را به کودک آموزش دهیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: دهانشویه‌های حاوی فلوراید، دهانشویه‌های خوبی هستند و در صورت تجویز دندانپزشک، ضرورت مصرف دارند.

وی تاکید کرد: این اشتباه است که برای کودکان دهانشویه بدون فلوراید استفاده شود، زیرا فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان آن‌ها کمک می‌کند. (دهانشویه‌ها و خمیر دندان‌های حاوی فلوراید به صورت موضعی هستند و هیچ خطری برای کودکان و بزرگسالان ندارند)

وی در پاسخ به این سوال که برای برطرف شدن حساسیت‌های زیاد دندان چه توصیه‌ای وجود دارد، گفت: دهانشویه‌های حاوی نیترات پتاسیم با مسدود کردن توبول‌های عاجی بر روی دندان‌ها، باعث کاهش حساسیت‌های دندانی می‌شوند. همچنین افزود: خمیر دندان‌ها و دهانشویه‌هایی که حاوی فلوراید بیشتری هستند، در کاهش حساسیت‌های دندانی موثرند.

وی در پاسخ به این سوال که دهانشویه‌های آنتی باکتریالی که پس از جراحی‌های دندان تجویز می‌شوند، چند بار در روز قابل استفاده اند، گفت: دهانشویه‌های آنتی باکتریال که کلروهگزیدین بهترین نوع آن است، باید حداکثر روزی دو بار و نوبت دوم استفاده نیز پس از مسواک و نخ دندان کشیدن آخر شب باشد.

برنامه ضربان همه روزه ز شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین