با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
راهکار ایلان ماسک برای خنک‌سازی دیتاسنترهای هوش مصنوعی : خنک‌کننده مایع در ابعاد یک ساختمان
عکس : دیتاسنتر

ایلان ماسک در حال گسترش کارخانه گیگافکتوری تسلا برای اضافه کردن یک ابررایانه هوش مصنوعی به این مجموعه است. یکی دیگر از شرکت‌های تحت مدیریت او، xAI هم در حال ساخت ابررایانه مشابهی است. اکنون خبر می‌رسد که برای خنک‌سازی این دیتاسنتر ها قرار است با همکاری Supermicro از خنک‌کننده مایع استفاده شود.

به گزارش سرویس اخبار کامپیوتر سایت شات ایکس و به نقل از شهر سخت افزار به گزارش Tomshardware مدیرعامل Supermicro، «چارلز لیانگ» در بازدید از پیشرفت پروژه ساخت دیتاسنتر هوش مصنوعی xAI عنوان کرد که شرکت او و ایلان ماسک قصد دارند پیشگام استفاده از فناوری خنک‌سازی مایع در مراکز داده عظیم هوش مصنوعی باشند. به گفته لیانگ جایگزینی روش‌های موجود با این فناوری می‌تواند سالانه از قطع 20 میلیارد درخت جلوگیری کند.


دفع گرمای تولید شده، یکی از چالش‌های اصلی دیتاسنترها

مصرف بسیار زیاد انرژی یکی از چالش‌های دیتاسنتر های هوش مصنوعی است که Supermicro امیدوار است با راهکار جدید خود آن را رفع نماید. این شرکت ادعا می‌کند با خنک‌کننده مایع مستقیم یا DLC می‌تواند تا 89 درصد هزینه برق مصرفی برای خنک نگه داشتن دیتاسنتر ها را کاهش دهد.

خنک‌سازی دیتاسنترهای هوش
عکس : خنک‌سازی دیتاسنترهای هوش

لیانگ پیش از این در پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده بود که این شرکت قصد دارد استفاده از راهکار خنک کننده مایع در دیتاسنتر ها را به بیش از 30 درصد افزایش دهد. این در حالی است که اکنون کمتر از 1 درصد از مراکز داده از این روش استفاده می‌کنند.

راهکار خنک‌سازی Supermicro قرار است در ابعاد وسیع در ابررایانه تسلا که در کارخانه گیگافکتوری این شرکت ساخته خواهد شد، به کار رود. در فاز نخست 50 هزار GPU انویدیا در کنار سخت‌افزار هوش مصنوعی اختصاصی تسلا در این دیتاسنتر نصب خواهد شد. این ابررایانه قرار است در آموزش هوش مصنوعی خودروهای خودران تسلا استفاده شود.

فن‌های غول‌پیکری که برای سیستم خنک‌کننده مایع این دیتاسنتر درحال ساخت است چندی پیش خبرساز شده بود. ایلان ماسک تخمین می‌زند که توان مصرفی این ابررایانه در آغاز کار به 130 مگاوات رسیده و در ادامه با تکمیل پروژه این عدد به 500 مگاوات افزایش یابد.

خنک کننده مراکز دیتا یا همان دیتا سنتر
عکس : خنک کننده مراکز دیتا یا همان دیتا سنتر

این البته تنها ابررایانه ‌ای که مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس در حال ساخت آن است، نیست. ابررایانه ‌ دیگر ایلان ماسک قرار است برای آموزش مدل هوش ‌مصنوعی GrokAI، چت بات هوش مصنوعی شبکه اجتماعی ایکس، به کار رود. و از 100 هزار کارت گرافیک H100 انویدیا در آن استفاده خواهد شد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین

مقالات و اخبار مرتبط