با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
ساخت اولین رایانه زنده جهان با  مغز انسان!
عکس : ساخت اولین رایانه زنده جهان با مغز انسان

محققان سوئیسی بااستفاده از ارگانوئید‌های مغز انسان (نسخه‌های کوچک شده مغز که در آزمایشگاه رشد می‌کنند) به جای تراشه‌های سیلیکونی، موفق به ساخت اولین رایانه زنده جهان شده‌اند.

به گزارش سرویس اخبار کامپیوتر سایت شات ایکس و به نقل از کلیک جام جم این رایانه که «نوروپلتفرم» نام دارد، توسط شرکت فاینال اسپارک ساخته شده و میزبان ۱۶ ارگانوئید مغزی است.به گفته سازندگان، نوروپلتفرم یک میلیون برابر کم‌مصرف‌تر از رایانه‌های سیلیکونی است. این موضوع به دلیل استفاده از ارگانوئید‌های مغز به جای تراشه‌های سیلیکونی است که بازدهی به مراتب بالاتری دارند.

پتانسیل بالا برای هوش مصنوعی: نوروپلتفرم می‌تواند برای تحقیقات هوش مصنوعی و توسعه دارو استفاده شود. زیرا ارگانوئید‌های مغز انسان به طور طبیعی قادربه یادگیری وپردازش اطلاعات هستند.

نوروپلتفرم اولین قدم در جهت ساخت رایانه‌های زیستی است که از اجزای بیولوژیکی برای انجام محاسبات استفاده می‌کنند. این نوع رایانه‌ها می‌توانند بسیار قدرتمندتر و کارآمدتر ازرایانه‌های فعلی باشند.نوروپلتفرم از۱۶ارگانوئید مغزانسان تشکیل شده است.این ارگانوئید‌ها درآرایه‌های چند الکترودی (MEAs) قرار داده می‌شوند که به آنها اجازه می‌دهد تا بایکدیگر وبارایانه ارتباط برقرارکنند.الکترود‌ها وظیفه تحریک ارگانوئید‌ها و ثبت داده‌هایی را که پردازش می‌کنند، بر عهده دارند.

نرم‌افزار: نوروپلتفرم از یک پشته نرم‌افزاری برای تفسیر داده‌های خروجی ارگانوئید‌ها استفاده می‌کند.

یکی ازچالش‌های اصلی استفاده از ارگانوئید‌های مغز در رایانه‌ها، طول عمر کوتاه آنها است.

در ابتدا، ارگانوئید‌های نوروپلتفرم فقط چند ساعت زنده می‌ماندند. بااین حال،فاینال اسپارک با سیستم‌های MEA خود، این مشکل را حل کرده و طول عمر ارگانوئید‌ها را تا ۱۰۰روزافزایش داده است.نوروپلتفرم هنوز درمراحل اولیه توسعه خود است، اما پتانسیل انقلابی در صنعت کامپیوتر را دارد. فاینال اسپارک در حال همکاری با سایر مؤسسات برای ساخت اولین پردازنده زنده دنیاست.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین