با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
فرونشست تخت جمشید و بسیاری از محوطه‌های تاریخی را تهدید می‌کند
عکس : فرونشست تخت جمشید

عضو هیات علمی دانشکده ب استان‌شناسی دانشگاه تهران گفت: زمین در برخی نقاط کشور۱۸۰سانتی‌متر درحال فرونشست است.این عامل تخت جمشید ، نقش رستم، نقش جهان وبسیاری از محوطه‌های تاریخی را تهدید می‌کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری عمران سایت شات ایکس و به نقل از مهر به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مصطفی ده‌پهلوان در گفتگو با شبکه تلویزیونی دانشگاه تهران با اشاره به مشکلاتی که گلسنگ‌ها برای مجموعه تخت جمشید ایجاد کرده‌اند، گفت: ما تا زمانی که نتوانیم عوامل بحران‌خیز را حل کنیم، گلسنگ را همچنان خواهیم داشت.


وی تاکید کرد: برای حفاظت از مجموعه‌هایی که ثبت جهانی هستند باید از تجربیات جهانی استفاده شود. همچنین ما از تجربه زیستی که عصاره میراث فرهنگی ماست استفاده نکردیم.

عضو هیات علمی دانشکده ب استان‌شناسی دانشگاه تهران با بیان این‌که فرونشست تهدیدی برای تمدن است، گفت: زمین در برخی نقاط کشور ۱۸۰ سانتی‌متر درحال فرونشست است. این عامل مهم تخت جمشید ، نقش رستم، نقش جهان و بسیاری از محوطه‌های تاریخی را تهدید می‌کند. فروچاله‌ها و فرونشست‌ها یکی از عوامل تهدیدکننده بناهای تاریخی ما است و عامل آن مصرف بی‌رویه آب است.

سعدانه طباطبایی نیا

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین