چه میشود اگر کسی هنر، مجسمهسازی، معماری و شوخطبعی را با هم ترکیب کند؟ این دقیقا کاری است که یک معمار و مجسمهساز برتانیایی به نام الکس چینک انجام میدهد.
به گزارش سرویس اخبار فناوری عمران سایت شات ایکس و به نقل از همشهری آنلاین او که فارغالتحصیل کالج هنر چلسی و عضو انجمن سلطنتی مجسمهسازان انگلیس است تا به حال آثار عجیبی خلق کرده و بهخاطر استفاده از فرمهای نامتعارف در طراحیهای خود شهرت دارد.
او با ترکیب مواد غیرمتعارف و فرمهای پیچیده، ساختمان هایی را خلق کرده است که بهنظر میرسند تخیلی و دور از واقعیت هستند و در حالت طبیعی کسی نه آن سازهها را سفارش میدهد و نه سرمایهای برای ساختن شان میپردازد. بیشتر آثار اولیه چینک در لندن به نمایش درآمده و روزنامه گاردین به او لقب «استاد توهمات معماری » داده است. الکس چینک، برنده سی و سومین دوره «جایزه طراحی آلمان» GNMH نیز شده است. تصاویر تعدادی از آثار این معمار خلاق را در ادامه میبینید.
در اثر موسوم به «از زانوهای بینی من تا شکم انگشتانم» او توهمی ایجاد کرده که نمای یک خانه بهطور کامل به داخل باغ سُر خورده است.
در اثری به نام «برق مرا بگیر اما رعد مرا ندزد» ساختمان بهگونهای طراحی شده که بهنظر میرسد در هوا معلق است.
یکی از چیدمانهای معروف چینک «خودت را جمع کن و سفت نگه دار» است؛ یک خودرو که بهصورت وارونه در پارکینگ مرکز ساوثبانک به نمایش گذاشته شده است.
در سال۲۰۱۵، چینک مأمور شد یکی از پروژههای شاخص جشنواره طراحی لندن در شبهجزیره گرینویچ را ایجاد کند. اثری که چینک خلق کرد یک دکل برق وارونه به ارتفاع ۳۷متر بود که بهعنوان یکی از بهترین آثار هنری عمومی در لندن انتخاب شده است.
اولین اثر دائمی چینک در لندن در سال۲۰۱۷ به پایان رسید. «شش سنجاق و نیمدوجین سوزن» توهمی معمارانه است که نمای جلوی یک ساختمان در جاده پالاس فولهام را به طرز چشمگیری به دو نیم تقسیم کرده است.
چیدمان با عنوان «پاشیدن نور و یک قاشق شب» که توسط مجله دزین بهعنوان یکی از ۱۰ چیدمان هنری برتر سال نامگذاری شده است.
در نمونههای تازهتر آثارش با عنوان «آلفابتی اسپاگتی»، این هنرمند یکسری صندوقهای پست قرمز را گره زده است. این آثار هنری بهصورت ناگهانی در ۳ شهر انگلستان ظاهر شده اند.
در اثر «گفتن حقیقت از طریق دندانهای دروغین» این هنرمند از ۱۲۴۸ تکه شیشه برای ایجاد ۳۱۲پنجره با یک شکستگی مشابه در نمای مخروبه کارخانه ای استفاده کرده است.
در اثری با عنوان «زیر هوا اما بالای ماه»، چینک یک ملک تجاری در جاده بلک فرایرز را بهگونهای طراحی کرده که انگار کاملا وارونه شده است.