با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
مست عشق سفری به دنیای واقعی مولانا و شمس یا سفری در تخیل کارگردان؟
عکس : مست عشق
.

با ما همراه باشید تا به واکاوی تناقضات و ابهامات موجود در فیلم " مست عشق " بپردازیم و به دنبال پاسخی برای این سوال باشیم که آیا این فیلم واقعیت زندگی مولانا و شمس را به تصویر می‌کشد یا صرفاً اثری داستانی و خیالی است؟



به گزارش سرویس اخبار سینما سایت شات ایکس و به نقل از راهنماتو با این وجود که حسن فتحی سال‌ها است نشان داده می‌تواند از پس ساختن فیلم سینمایی‌ها یا سریال‌هایی با ژانر تاریخی به خوبی برآید، اما گویی در فیلم «مست عشق» که کاملا روایتی تاریخی بود و گره خورده با فرهنگ و هنر ایرانیان نتوانسته کاملا بر تاریخ وفادار مانده و به حاشیه‌های عاشقانه‌ای که همواره فیلم و سریال‌هایش را جذاب‌تر می‌کرد کشیده شده است. راهنماتو در این مطلب واقعیت‌های شخصیت شمس و مولانا را با آنچه در فیلم به تصویر کشیده شده است بررسی می‌کند.

فیلم "مست عشق" به کارگردانی حسن فتحی، داستان دیدار و رابطه عارف نامدار ایرانی، مولانا جلال‌الدین رومی، و شمس تبریزی، عارف و درویش گمنام را روایت می‌کند. این فیلم با وجود اینکه مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار گرفته است، اما از نظر برخی از منتقدان و مورخین، در به تصویر کشیدن زندگی واقعی این دو شخصیت برجسته، دچار اغراق و تحریف‌هایی شده است. که در ادامه به آن می پردازیم.

شخصیت مولانا

پارسا پیروز فر در نقش مولانا فیلم مست عشق
عکس : پارسا پیروز فر در نقش مولانا فیلم مست عشق

مولانا ی واقعی: در فیلم، مولانا به عنوان شخصیتی منزوی و افسرده به تصویر کشیده می‌شود که پس از دیدار با شمس ، متحول می‌شود. اما در واقعیت، مولانا قبل از دیدار با شمس نیز شاعری نامدار و عارفی شناخته شده بود و زندگی پرباری داشت. در واقع او در زندگی واقعی شخصیتی پخته و وارسته داشته و در طول زندگی خود، سختی‌ها و مصیبت‌های بسیاری را پشت سر گذاشته بود و به پختگی و وارستگی کامل رسیده بود.او معلمی دلسوز و مهربان بود که در کنار مقام معنوی خود، معلمی دلسوز و مهربان برای شاگردانش به حساب می آمد. او با صبر و حوصله، دانش و اندیشه‌های خود را به دیگران می‌آموخت.



رابطه با شمس:

پارسا پیروز فر و شهاب حسینی در نقش شمس و مولانا فیلم مست عشق
عکس : پارسا پیروز فر و شهاب حسینی در نقش شمس و مولانا فیلم مست عشق

در فیلم، رابطه مولانا و شمس به عنوان عشقی آتشین و شور و حال به تصویر کشیده می‌شود. در حالی که در منابع تاریخی، شواهدی از چنین عشقی بین این دو وجود ندارد و رابطه آنها بیشتر مبتنی بر احترام و تعلیم و تعلم بوده است.



تاثیرات شمس:

تاثیرات شمس : در فیلم، شمس به عنوان منشاء تمام تحولات و دگرگونی‌های مولانا معرفی می‌شود. اما در واقعیت، مولانا پیش از دیدار با شمس نیز صاحب اندیشه‌ها و تفکرات عمیقی بود و شمس نقشی در شکل‌گیری افکار او، بلکه در بسط و تعمیق آنها داشته اس



مولانای «مست عشق» چگونه شخصیتی دارد؟



شخصیتی عاطفی و شکننده:

در فیلم " مست عشق مولانا به عنوان شخصیتی عاطفی و شکننده به تصویر کشیده می‌شود که تحت تاثیر شمس قرار می‌گیرد و دگرگون می‌شود.



تمرکز بر جنبه‌های ظاهری:

شهاب حسینی در نقش شمس فیلم مست عشق
عکس : شهاب حسینی در نقش شمس فیلم مست عشق

در فیلم " مست عشق "، بیشتر به جنبه‌های ظاهری شخصیت مولانا مانند لباس، حرکات و رفتار او پرداخته شده است و کمتر به ابعاد عمیق‌تر شخصیت او مانند اندیشه‌ها و تفکراتش توجه شده است.



شخصیت شمس

شهاب حسینی در نقش شمس
عکس : شهاب حسینی در نقش شمس



هویت شمس:

پارسا پیروزفر در فیلم مست عشق نقش مولانا را به عهده دارد
عکس : پارسا پیروزفر در فیلم مست عشق نقش مولانا را به عهده دارد

در فیلم، هویت و سرگذشت شمس مبهم و رازآلود به تصویر کشیده می‌شود. در حالی که در منابع تاریخی، اطلاعات مختلفی از زندگی و سفرهای او وجود دارد.



شخصیت شمس:

در فیلم، شمس به عنوان شخصیتی عصبی، تندخو و حتی بی‌رحم به تصویر کشیده می‌شود. اما در منابع تاریخی، شمس به عنوان شخصیتی عارف، حکیم و وارسته شناخته می‌شود.



سرنوشت شمس:

در فیلم، سرنوشت شمس نامشخص باقی می‌ماند. در حالی که در منابع تاریخی، روایت‌های مختلفی درباره سرانجام او وجود دارد، از جمله اینکه توسط مخالفان مولانا به شهادت رسیده است.



نکات دیگر:

حسن فتحی
عکس : حسن فتحی

فیلم " مست عشق " در برخی از جزئیات تاریخی مانند زمان وقوع رویدادها و مکان‌ها نیز دچار اشتباهاتی است.

برخی از منتقدان معتقدند که فیلم " مست عشق " به جای ارائه تصویری واقعی از زندگی مولانا و شمس ، بیشتر به دنبال ارائه برداشتی عرفانی و شاعرانه از این دو شخصیت است.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین