فیلم تازه اکران شده جنگ داخلی ( Civil War ) به کارگردانی الکس گارلند ، کارگردان انگلیسی، با محوریت قرار دادن اختلافات سیاسی در آمریکا، به یکی از پرفروشترین فیلمهای سال تبدیل شده است. این فیلم هیجانانگیز، نگرانیهای لیبرالها از شکافهای موجود در سیاست آمریکا را به تصویر میکشد.
به گزارش سرویس اخبار سینما سایت شات ایکس و به نقل از روزیاتو گارلند از احزاب مخالف معمول دوری کرده و ایالتهای کالیفرنیا و تگزاس را در کنار هم به عنوان متحدانی در برابر یک رئیس جمهور دیکتاتور از یک حزب نامشخص نشان میدهد که برای خود دوره ریاست جمهوری سوم را تصویب کرده است.
اما نمایش ایالات متحده ویران شده توسط گروههای مسلح شبهنظامی و جنگی ویرانگر، چهار برابر بیشتر از محافظهکاران، لیبرالها را به سالنهای سینما کشانده است.
فیلم جنگ داخلی با بازی کرستن دانست، در آخر هفته نخست اکران خود ۲۵.۷ میلیون دلار فروش داشته است. این فیلم در سالگرد نخستین جنگ داخلی آمریکا اکران شده و از سوی برخی منتقدان به دلیل همزمانی با یکی از پرتنشترین سالهای انتخاباتی در تاریخ آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.
یک تحلیلگر رسانهای میگوید: «تنها عنوان این فیلم کافی است تا در سالی که گفتگوهای سیاسی در صدر توجهات قرار دارد، حساسیت برانگیز شود. نمیتوانستند تاریخ بهتری را برای اکران انتخاب کنند؟»
در این فیلم، کرستن دانست، واگنر مورا و کیلی اسپینی در نقش روزنامهنگاران خط مقدم در روزهای پایانی یک جنگ داخلی در حالی که ارتشهای رقیب به واشنگتن دیسی نزدیک میشوند، ایفای نقش میکنند.
گارلند در این باره میگوید: «هدف ساختن یک فیلم جذاب و پرکشش است و محصول چنین فیلمی، گفتگو خواهد بود.»
با وجود تلاشهای گارلند، به نظر میرسد این گفتگو عمدتاً در یک سوی شکاف سیاسی شنیده شده است. نظرسنجی کامسکور (Comscore) نشان داد ۱۹ درصد از تماشاگران خود را دموکرات و تنها ۶ درصد خود را جمهوریخواه معرفی کردند. همچنین ۲۲ درصد خود را لیبرال و ۵ درصد خود را محافظهکار دانستند.
گارلند که ذهن خلاق پشت فیلمهایی چون Ex Machina و Annihilation نیز بود، حمله ۶ ژانویه به کاخ کنگره آمریکا را «ننگین» خواند. اما بسیاری از تماشاگران معتقدند تلاش وی برای حفظ خط مرزی میان جوامع قطبی شده آمریکا، ناموفق بوده است.
این در حالی است که فیلم جنگ داخلی در شهرهای لیبرال همچون لسآنجلس، سنفرانسیسکو، واشنگتن دیسی، فینیکس، آستین و سندیگو بیشترین مخاطب را داشته، اما در شهرهای کوچکتر ایالتهای محافظهکار نیز از جمله الپاسو، ویکو در تگزاس، اوکلاهاماسیتی، آلبوکرکی در نیومکزیکو و شارلوتسویل در ویرجینیا، پرفروش بوده است.
گرانترین فیلم استودیوی A24
این فیلم با بودجه ۵۰ میلیون دلاری، گرانترین فیلم استودیوی A24 محسوب میشود و در ۳,۸۳۸ سالن سینما در سراسر ایالات متحده و کانادا اکران می شود.