با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
کراس‌اوور سرس آیتو M9 ایمن‌ترین خودروی چین شد
عکس : سرس آیتو M9

کراس‌اوور پریمیوم سرس آیتو M9 ، محصول مشترک سرس و هوآوی، در تست تصادف برنامه ارزیابی خودروهای جدید چینی (C-NCAP) مورد آزمایش قرار گرفت. کارشناسان چینی ایمنی این مدل را مورد ستایش قرار دادند و اولین نمره "پنج ستاره +" این برنامه طی سه سال گذشته را به این خودروی برقی اعطا کردند. بنابراین، آیتو M9 به ایمن‌ترین خودروی آزمایش‌شده بر اساس آخرین استانداردهای این گروه تبدیل شد.

به گزارش سرویس اخبار خودرو سایت شات ایکس و به نقل از خودرو بانک تست تصادف C-NCAP در سال ۲۰۰۶ توسط مرکز تحقیقات و فناوری خودرویی چین (CATARC) آغاز به کار کرد. این برنامه برای مدت طولانی به دلیل استانداردهای تست ضعیف خودش مورد تمسخر قرار می‌گرفت. اما با گذشت زمان، تست‌های C-NCAP بسیار سخت‌گیرانه‌تر شده‌اند.

در سال ۲۰۲۲، این برنامه شروع به آزمایش خودروها بر اساس استاندارد جدید ۲۰۲۱ کرد، که تا حد امکان به Euro-NCAP نزدیک است. در سال‌های اخیر، این مقررات مجددا بازنگری شده است. با این حال، تغییرات اتخاذشده هنوز برای ایجاد یک استاندارد جدید کافی نیست.

طبق مقررات C-NCAP، خودروهای تحت آزمایش می‌توانند شش رتبه مختلف را کسب کنند. پنج رتبه اول با نمرات ۱ تا ۵ ستاره نشان داده می‌شوند. آخرین و بالاترین رتبه این برنامه "پنج ستاره +" نامیده می‌شود.

کراس اوورسرس آیتو M9 بالاترین امتیاز یعنی "پنج ستاره +" را دریافت کرد و لقب ایمن‌ترین خودروی آزمایش‌شده توسط این انجمن طبق استاندارد ۲۰۲۱ را از آن خود کرد.


آیتوM9
عکس : آیتوM9

در بخش ایمنی غیرفعال، آیتوM9 امتیاز ۹۶.۹۸٪ را کسب کرد. هنگام برخورد از جلو با همپوشانی کامل، پای راست آدمک پشت فرمان آسیب دید. همین مشکل در هنگام برخورد با مانع متحرک با همپوشانی ۵۰ درصد نیز مشاهده شد. البته سرنشینان داخل کابین هیچ آسیبی ندیدند. M9 در تست برخورد جانبی بهترین نمره را دریافت کرد.

این مدل در بخش ایمنی عابر پیاده امتیاز ۷۳.۳۸٪ را به دست آورد. گویا اگر سر فردی به کاپوت خودرو برخورد کند آسیب می‌بیند. شیشه جلو و ستون جلو نیز ممکن است در صورت برخورد با عابر پیاده با سرعت کم باعث صدمات جدی شوند. با این حال، نمره آیتو M9 در این بخش ۳.۲ درصد بالاتر از میانگین بود. این نمره خوبی برای یک کراس‌اوور ۵.۲ متری محسوب می‌شود.

دستیارهای رانندگی فعالM9 نمره ۹۷.۷۹٪ را به دست آوردند. این مدل به طور کامل از آزمایش ترمز اضطراری خودکار، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، سیستم هشدار تغییر خط، نظارت بر نقاط کور و غیره سربلند بیرون آمد. کارشناسان C-NCAP کراس‌اوور پرچمدار آیتو را فقط به دلیل عملکرد چراغ‌های جلو جریمه کردند. تیپ مکس با نسخه پرچمدار متفاوت است و در آن شاهد چراغ‌های جلوی هوشمند و سیستم حسگر جامع لیدار نیستیم.

در نهایت، سرس آیتو M9 با کسب نمره ۹۳.۹٪ کراس‌اوور Li Auto L9 و سدانIM L7 با نمره ۹۱.۳٪ را پشت سر گذاشت. کمترین رتبه ایمنی طبق استاندارد ۲۰۲۱، توسط کراس‌اوور اسکای‌ورث EV6 که در روسیه با نام اسکای‌ول ET5 شناخته می‌شود، به دست آمده است.

کراس‌اوور بزرگ آیتو M9 با ابعاد غول‌پیکر و چراغ‌های جلوی خاص با یک نوار نوری بین آن‌ها قابل تشخیص است. طول، عرض و ارتفاع بدنه M9 به ترتیب از چپ به راست ۱.۸/۱.۹۹/۵.۲۳ متر و فاصله محوری آن ۳.۱۱ متر است. برای مقایسه، طول و عرض این مدل کمی از کراس‌اوور Li Auto L9 محبوب در روسیه بیشتر است.

در کابین آیتو M9 شاهد سه مانیتور هستیم: پنل ابزار ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر مرکزی ۱۵.۶ اینچی و صفحه نمایش لمسی ۱۶ اینچی برای سرنشین جلو. در ردیف دوم این مدل شش‌نفره دو صندلی تکی قرار دارد.

آیتو ام 9
عکس : آیتو ام 9

آیتو M9 به دو موتور برقی با توان ۵۳۰ اسب بخار مجهز است. انرژی آن‌ها توسط یک باتری با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات ساعت تامین می‌شود که برد حرکتی ۶۳۰ کیلومتری را فراهم می‌کند. نسخه هیبریدی با توان ۴۹۶ اسب بخار دارای دو گزینه باتری ۴۲ یا ۵۲ کیلووات ساعت است. یک موتور ۱.۵ لیتری توربو با توان ۱۵۲ اسب بخار نقش ژنراتور را در پیشرانه این مدل برعهده دارد.

در چین، محدوده قیمت آیتو M9 از ۴۷۰ تا ۵۷۰ هزار یوان است. بر اساس آمار نیمه اول سال ۲۰۲۴، حجم فروش این مدل به ۵۸۸۲۳ دستگاه رسیده است. در مدت مشابه، Li Auto L9محبوب در روسیه، ۴۳۶۷۳ مشتری داشته است.

در روسیه، محصولات آیتو با نام تجاری سرس عرضه می‌شود. توزیع‌کننده این برند MB Rusنماینده سابق مرسدس بنز است. در حال حاضر، سری مدل‌های سرس در روسیه شامل کراس‌اوور های هیبریدی M5 و M7 می‌شود. در سه ماهه چهارم سال جاری، سرس آیتوM9 نیز وارد بازار روسیه خواهد شد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین