پژوهشی جدید نشان میدهد تا سال 2030، یکسوم بازار خودرو جهان در دست خودروهای چین ی قرار خواهد گرفت. دلیل این رشد چشمگیر هزینه ساخت پایین خودروهای چین ی نسبت به رقبای اروپایی آنهاست. این مطالعه را شرکت مشاوره مدیریت «Alix Partners» انجام داده است.
به گزارش سرویس اخبار خودرو سایت شات ایکس و به نقل از دیجیاتو براساس ارزیابی الیکس پارتنرز، خودروسازان چینی نسبت به خودروسازان اروپایی و آمریکایی حاشیه سود کمتری در نظر میگیرند؛ در نتیجه تیراژ تولیدشان بیشتر است. تولید کمهزینه نیز به خودروسازان چینی اجازه میدهد روندهای توسعه را سریعتر از سایرین طی کنند. توسعه سریع، قیمت پایین و تیراژ بالای اتومبیلهای چینی خودروسازان اروپایی، کرهای و ژاپنی را به دردسر انداخته است.
خودروسازان چینی برای تولید اتومبیلهای الکتریکی، یکسوم هزینه کمتری نسبت به خودروسازان اروپایی میپردازند. علاوهبراین، زمان موردنیاز برای تولید اتومبیلهای چینی نیز نسبت به خودروهای اروپایی، کرهای و ژاپنی کمتر است. بهعبارتی، چینیها در مدت مشابه، نسبت به کرهایها، ژاپنیها و اروپاییها خودروهای بیشتری روانه بازار میکنند.
قیمتگذاری تهاجمی، سیاست پیشبرد فروش خودروهای چینی
خودروسازان چین ی برای به دردسر انداختن رقبایشان، از سیاست قیمتگذاری تهاجمی استفاده میکنند. آنها از سود خودشان میکاهند تا اتومبیلهایشان را با قیمت ارزانتری به دست مشتریان برسانند. این رویه در محصولات دیجیتال تولید چین نیز مشاهده شده است.
براساس مطالعه الیکس پارتنرز، خودروسازان اروپایی بابت محصولات خود 15 درصد سود از مشتریان میگیرند. این اتفاق درحالی رخ میدهد که سود چین یها از فروش خودرو به مشتریان، 7.1 درصد است.
قانونگذاران اروپایی برای جبران این موضوع تعرفه واردات اتومبیلهای چین ی به اتحادیه اروپا را افزایش دادهاند. این کار باعث میشود واردات خودروهای چین ی در کوتاهمدت کاهش یابد. چین یها نیز برای دورزدن قوانین تعرفهای اتحادیه اروپا، سایتهای تولیدی خودشان را در اتحادیه اروپا به راه انداختهاند. تحلیلگران اقتصاد و صنعت اروپا تخمین میزنند سهم بازار خودروهای برقی جدید در اروپا از 20 درصد در سال 2024، به 45 درصد در سال 2030 افزایش یابد. بیشک سهم خودروهای چین ی از این رشد چشمگیر خواهد بود.