با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
بررسی تیگارد X35؛ کراس اوور جدید چینی
عکس : تیگارد ایکس 35

تیگارد X35 یک کراس اور کوچک شهری ساخت کمپانی بایک است که در چین برند معتبری محسوب می‌شود. این خودرو زرق و برق و برخی امکانات موجود در رقبای مستقیم خود را ندارد؛ با این حال به علت داشتن شرایط فروش نقدی و اقساطی مناسب و همچنین کیفیت ساخت مناسب در میان رقبا، گزینه‌ای مناسب برای خرید است. قابل ذکر است که به علت نبود سیستم سوخت رسانی GDi در تیگارد X35 ، این خودرو حساسیت کمتری نسبت به کیفیت سوخت دارد.

به گزارش سرویس اخبار خودرو سایت شات ایکس و به نقل از سوییچ خودرو تیگارد X35 یا Tigard X35 در واقع همان بایک X35 است که با نام تجاری تیگارد به بازار ایران وارد خواهد شد؛ نام تیگارد از ترکیب دو کلمه لاتین Leopard و Tiger ایجاد شده است. بعد از یک وقفه چند ساله، سانیار موتور پارسیان با همکاری یک شرکت چینی تصمیم دارد تا تیگارد ایکس 35 را بعد از X25 و سابرینا به عنوان سومین محصول بایک در ایران عرضه کند.
عرضه این خودرو به صورت CKD توسط سانیار موتور پارسیان انجام خواهد شد، این شرکت تیگارد X35 را در اواخر فروردین 1401 رونمایی کرد و در ماه انتهایی همین سال نیز در مراسمی از آغاز قریب الوقوع عرضه این خودرو خبر داد. سپس برای اولین بار، کراس اوور جدید بایک در اوایل سال 1402 به فروش رسید و وارد بازار شد. Baic X35 با نام‌های دیگری از جمله سنوا X35، بیجینگ X3 و بایک X3‌ در کشورهای دیگر شناخته می‌شود و خودروی مورد بحث، نسل دوم آن است که عرضه آن از سال 2019 آغاز شده است و با یک بروزرسانی ظاهری آماده حضور در بازار ایران است.

بررسی مشخصات فنی تیگارد X35

موتور تیگارد X35
عکس : موتور تیگارد X35

محصول جدید سانیار موتور از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک جعبه دنده ضریب متغیر (CVT) که به صورت مصنوعی، 6 دنده برای آن تعریف شده است به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شود. این ترکیب فنی و مشابه آن را بارها بر روی انواع خودروهای چینی بازار با برندهای متفاوت دیده‌ایم و درمیابیم که تیگارد موتور در زمینه فنی خودروی جدید مورد عرضه خود حرف جدیدی برای گفتن ندارد.

باید اضافه کرد که امکان فعال کردن حالت اسپرت برای جعبه دنده نچندان جذاب X35 نیز وجود دارد. این کراس اوور حدودا 1350 کیلوگرمی مصرف سوخت ترکیبی 7.4 لیتری در 100 کیلومتر را ارائه می‌دهد و استاندارد آلایندگی یورو5 اروپا را پاس کرده است؛ فاصله محورهای آن 275 سانتی متر و بسیار نزدیک به رقبای خود در بازار است. بایک برای این خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و نیمه مستقل در محور عقب استفاده کرده است.



جدول مشخصات فنی تیگارد X35

حجم موتور 1499 سی سی
نوع موتور توربوشارژ
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس اتوماتیک CVT
تعداد و نوع سیلندر 4 سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 150 اسب بخار در دور در دقیقه
گشتاور 210 نیوتن متر در دور در دقیقه
سیستم سوخت رسانی تزریق غیرمستقیم
نوع فرمان هیدرولیکی



بررسی طراحی ظاهری تیگارد X35

تیگارد X35
عکس : تیگارد X35

X35 در کلاس خودروهای کراس اوور سایز کوچک قرار می‌گیرد. رگه‌هایی از طراحی خودروهای آمریکایی در نمای جلوی این خودرو دیده می‌شود. جلوپنجره ذوزنقه‌ای شکل بیش از هر المان دیگری نمای جلو را در اختیار خود قرار می‌دهد و در امتداد خط بالایی آن چراغ‌های جلو با فرمی کشیده جای گرفته‌اند. در قسمت زیرین سپر جلو نیز چراغ‌های روز بزرگ با فرم L شکل قرار گرفته‌اند. اگر خودرو خاموش باشد، محل قرار گیری دی‌لایت‌ها شبیه به ورودی‌های هوا در خودروهای اسپرت تر دیده می‌شود.

در نمای جانبی، گلگیرهای پف کرده و جای گذاری خطوط برجسته در قسمت بالایی گلگیرها نشان می‌دهد طراحان سعی داشته‌اند تا تیگارد ایکس 35 را بلند قدتر از آنچه هست به نمایش بگذارند. مشابه این طراحی را در خودروی تیوولی که در همین سگمنت نیز طراحی شده است، می‌توان جستجو کرد. رینگ‌های 17 اینچی با لاستیک‌های سایز 215/50R17 انتخاب خوبی حداقل از بُعد ظاهری برای این خودرو محسوب می‌شود؛ چراکه برخلاف بسیاری از خودروهای چینی بازار اندازه چرخ‌ها به نسبت ابعاد خودرو نامناسب و کوچک به نظر نمی‌رسند. لاستیک‌های چهار فصل از برند کویر تایر، با گل KB-200 محل تماس چرخ‌های این خودرو با سطح زمین هستند.

نمای عقب خودروی تیگارد ممکن است شما را به یاد پژو 2008، خصوصا نمونه فیس لیفت آن که در بازار کشور ما حضور ندارد بیاندازد. حتی نوشته تیگارد نیز جای نوشته پژو بر روی نوار مشکی رنگ بر روی درب صندوق قرار گرفته است که 2 چراغ خطر عقب را به یکدیگر متصل می‌کند. چراغ دنده عقب در قسمت پایینی سپر جای گرفته و خبری از خروجی‌های اگزوز در این قسمت نیست.



X35 در کلاس خودروهای کراس اوور سایز کوچک قرار می‌گیرد
عکس : X35 در کلاس خودروهای کراس اوور سایز کوچک قرار می‌گیرد



بررسی طراحی داخلی تیگارد X35

طراحی داخلی تیگارد X35
عکس : طراحی داخلی تیگارد X35

طراحان در شکل دادن به کابین X35 جسارت بیشتری به خرج داده‌اند. تقارن خاصی در چیدن المان‌های کابین دیده نمی‌شود اما ادوات به شکلی جای گرفته‌اند که در نمای کلی کابین شاهد تعادل در طراحی هستیم. طراحی جسورانه در بخش پنل سیستم تهویه مطبوع به اوج خود می‌رسد و نمایی کاملا جدید را در این بخش شاهد هستیم. به واسطه هماهنگی نمای داخلی و خارجی خودرو، از رنگ‌های مشکی و استیل مات در بخش‌های مختلف کابین استفاده شده است.

استفاده از متریال نسبتا مرغوب در کابین، البته در مقایسه خودروهای هم کلاس، حس خوش ساخت بودن خودرو را به سرنشینان انتقال می‌دهد. مونتاژ دقیق در القای این حس تاثیر فراوانی دارد و باید دید نمونه نهایی و مونتاژ داخلی این خودرو که به دست مصرف کننده می‌رسد در چه سطح کیفی قرار خواهد گرفت.

در بین تمام بخش‌های کابین، گویی طراحان زمان کمتری برای طراحی و گزینش متریال فرمان و پشت آمپر صرف کرده‌اند و این بخش‌ها هماهنگی کمتری از لحاظ کیفی با سایر قسمت‌های اتاق خودرو دارد. در عکس‌های نشریات خارجی از این خودرو می‌توان دریافت از پشت آمپر با طرح متفاوتی برای این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است که هماهنگی بسیار بیشتری با مابقی قسمت‌ها دارد.



آپشن‌ها و امکانات رفاهی تیگارد X35

داشبورد تیگارد X35
عکس : داشبورد تیگارد X35

از نظر سطح امکانات رفاهی تیگارد X35 در برخی موارد از رقبا پیشی گرفته و در برخی موارد عقب‌تر از آنان قرار می‌گیرد. البته این در شرایطی است که معیار را خودروی رونمایی شده در شو روم تیگارد موتور، در فروردین ماه 1401 قرار دهیم که کامل‌ترین تیپ این خودرو در بازارهای جهانی محسوب نمی‌شود.

سقف پانورامیک برقی، کروز کنترل، سیستم مولتی مدیا 8 اینچی لمسی به همراه دوربین دنده عقب، سنسور پارک دنده عقب، سیستم روشن و خاموش کردن خودرو بدون کلید (Keyless Starter)، چراغ‌های لنزی جلو با سیستم روشنایی زنون، تریم چرم و پارچه صندلی‌ها، آینه‌های جانبی دارای گرمکن و راهنما با قابلیت تنظیم برقی و فرمان D-cut از جمله امکانات رفاهی این خودرو محسوب می‌شوند.

ترمز پارک برقی(EPB) نیز در لیست امکانات این خودرو قرار می‌گیرد که البته بهتر می‌بود اگر به همراه سیستم اتوهلد عرضه می‌شد تا کارایی آن را دوچندان کند. اما جای خالی دوربین‌های اطراف خودرو خبر از آن می‌دهد که نمونه‌های فول آپشن این خودرو مجهز به دوربین 360 درجه نیز هستند که در نمونه رونمایی شده خبری از آن نبود.

سیستم پایش باد تایرها (TPMS) و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC) نیز در لیست امکانات رفاهی این خودرو قرار می‌گیرند.



بررسی ایمنی تیگارد X35

ایمنی تیگارد X35
عکس : ایمنی تیگارد X35

در زمان ورود اولین خودروهای چینی، ایمنی آن‌ها همواره مورد بحث بوده و اما اکنون که بیش از یک دهه از آن زمان می‌گذرد چینی‌ها تا حد زیادی خود را در این زمینه اثبات کرده‌اند و حداقل دیگر در هیچ شرایطی قابل قیاس با خودروهای اکثرا ناامن داخلی نیستند.

خودرو تیگارد X35 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه چینی C-Ncap شده است و البته باید اضافه کرد که این نتیجه برای نسل اول این خودرو بدست آمده است.

دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین این خودرو در نظر گرفته شده و چهار عدد کیسه هوای دیگر تنها در نمونه فول آپشن این خودرو عرضه می‌شود که در حال حاضر شامل بازار ایران نمی‌شود.

چراغ‌های روز(Daylight)، سیستم کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS) در لیست امکانات ایمنی فعال تیگارد X35 هستند. فرمان تلسکوپی در هنگام تصادف به ایمنی بیشتر راننده کمک خواهد کرد و ترمزهای دیسکی خنک شونده در محور جلو و دیسکی در محور عقب نیز در لیست تجهیزات ایمنی این خودرو قرار می‌گیرند.



بررسی تجربه رانندگی با تیگارد X35

خودرو تیگارد X35
عکس : خودرو تیگارد X35

اگر بخواهیم تیگارد X35 را از نظر کیفیت رانندگی بررسی کنیم، باید بگوییم که موتور در نظر گرفته شده برای این ماشین کاملا جوابگوی آن است و ماشین شتاب‌گیری مناسبی دارد. همچنین این کراس‌اوور سیستم تعلیق نسبتا نرمی دارد و تقریبا قابل مقایسه با خودروهای سواری است. در مقابل، در پیچ‌های تند، حتی با وجود عمل کردن ESP، این ماشین پایداری چندان مناسبی ندارد. فرمان این خودرو برقی است که عملکرد نسبتا مناسبی دارد و سیستم تعلیق در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع تورشن بیم یا میله پیچشی است و این باعث میشود سرنشینان ردیف عقب کمی خشکی سواری را حس کنند.

واکنش پدال گاز بسیار مناسب است و لگ توربو در این خودرو نسبتا کم حس میشود و اما عیب بزرگ آن وارد شدن سر و صدای زیاد موتور به کابین است که این صدا خصوصا از دور موتور 3000 تا 3500 به بعد بیشتر حس میشود و تا حدودی آزار دهنده است که البته استفاده از گیربکس CVT یکی از دلایل آن نیز است. گیربکس CVT این خودرو امکان تعویض 6 دنده به صورت مجازی را فراهم میسازد که البته صرفا بازی با ذهن است و ماهیت این گیربکس که صرفا با یک دنده سر و کار دارید را از بین نخواهد برد!



رقبای تیگارد X35 در بازار ایران

صندلی ها و داخل کابین تیگارد X35
عکس : صندلی ها و داخل کابین تیگارد X35

با توجه به کلاس بدنه و مشخصات تیگارد X35 در حال حاضر و در بازه قیمتی تیگارد X35 رقبای زیادی وجود دارند که از جمله برخی از آن‌ها می‌توان به جک اس 3، ام وی ام ایکس 33 اس، هایما S5، ام وی ام ایکس 22 پرو، زوتی DL5، ام وی ام ایکس 55 پرو (مدل پایین‌تر و کم کارکرد) و لیفان ایکس 70 اشاره کرد. در مقایسه با ام وی ام، این ماشین امکانات به مراتب کمتری دارد. اما از نظر توانمندی فنی، این ماشین بین زوتی DL5 و هایما S5 پلاس قرار می‌گیرد .

به طور کلی، می‌توان گفت که تیگارد X35 به عنوان یک خودروی با ارزش خرید مناسب نسبت به رقبا شناخته می‌شود چرا که کیفیت ساخت بالاتری از همه رقبای هم‌قیمتی دارد و در عین حال، امکانات مناسب و طراحی جذابی دارد. با این حال، ممکن است محدودیت در گستردگی خدمات پس از فروش و بازار خرید و فروش ضعیف برایتان مشکل‌ساز شود!



مزایا و نقاط قوت تیگارد X35

+ ظاهر جذاب‌تر از رقبا

+ پیشرانه سرحال

+ امکانات بیشتر از رقبا

+ مصرف سوخت نسبتا پایین

+ خاص‌تر از رقبا

+ برند نسبتا معتبر

+ فروش فوری با قیمت قطعی

+ طراحی جذاب کابین



معایب و نقاط ضعف تیگارد X35

– صدای زیاد موتور در کابین

– سواری نه چندان نرم

– بازار خرید و فروش ضعیف‌تر از رقبا

– خدمات پس از فروش کمتر از رقبا

– ناشناخته‌تر از رقبا

– فضای نه چندان بزرگ صندوق

– هندلینگ معمولی

– کمبود مراکز خدمات پس از فروش

– تعلیق عقب غیر مستقل



جمع بندی

بطور کلی و اگر بخواهیم خلاصه‌ای از طراحی ظاهری و داخلی تیگارد X35 را توصیف کنیم، باید آن را تلفیقی از ویژگی‌های طراحی منطقی با ساختار اصولی در کنار عناصری بصری حسی که بر مدرن‌تر شدن استایل بیرونی و فضای داخلی آن منجر شده است عنوان کرد. تیگارد را در صورتی می‌توان به عنوان یک گزینه خرید پیشنهاد کرد که پارت‌های بیشتری از آن وارد و مونتاژ شوند و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آن نیز در سرتاسر کشور گسترش یابند.

شرکت تیگارد موتور اعلام کرده که چنین اهدافی را در برنامه‌های خود دارد. در حال حاضر بازار خودروهای تیگارد X35 متأثر از عدم شناخت مشتریان از این خودرو و عدم اعتماد به آینده آن در بازار کشور و توانایی تأمین قطعات و خدمات آن است و درصورتی که این اطمینان در مشتریان ایجاد شود می‌توان به موفقیت و اقبال بازار این خودرو امید بسیاری داشت.



سوالات متداول



تیگارد 35X چه آپشن هایی دارد ؟

سقف پانورامیک برقی، کروز کنترل، سیستم مولتی مدیا 8 اینچی لمسی به همراه دوربین دنده عقب، سنسور پارک دنده عقب، سیستم روشن و خاموش کردن خودرو بدون کلید (Keyless Starter)، چراغ‌های لنزی جلو با سیستم روشنایی زنون، تریم چرم و پارچه صندلی‌ها، آینه‌های جانبی دارای گرمکن و راهنما با قابلیت تنظیم برقی و فرمان D-cut از جمله امکانات رفاهی این خودرو محسوب می‌شوند.



ماشین بایک ساخت کجاست؟

Baic X35 ساخت کشور چین است و در ایران توسط سانیار موتور پارسیان با برند تیگارد مونتاژ می‌شود.



تیگارد X35 چه مشخصات فنی دارد؟

موتور تیگارد X35 از نوع 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن بر متر گشتاور را داراست.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین