کسانی که به دلیل اتوپایلوت یا سیستم رانندگی تمام خودکار قصد خرید یک مدل تسلا را دارند، ممکن است پس از گزارش جدید کانسیومر ریپورتس نظر خود را تغییر دهند. این سازمان حمایت از مصرفکنندگان به تازگی ردهبندی ۱۵ سیستم کمکراننده پیشرفته را منتشر کرده است که اتوپایلوت تسلا در رتبه هفتم آن قرار دارد. رتبه اول در اختیار سیستم بلوکروز فورد است.
دیجی کالا
تسلا در این ردهبندی همچنین پشت سر سوپر کروز جنرال موتورز، درایور اسیستنس مرسدس بنز، درایوینگ اسیستنس پروفشنال بی ام و، سیفتی سنس ۳.۰ تویوتا و تراول اسیست فولکس واگن قرار گرفته است. ریویان، نیسان، هوندا، ولوو و هیوندای سیستمهای ضعیفتری نسبت به تسلا ارائه میدهند.یکی از عناصر مهم بلوکروز و سوپر کروز استفاده از سیستمهای نظارت مستقیم بر راننده است. این کار باعث میشود راننده بیش از هر نرمافزار دیگری در رانندگی مشارکت کند. کانسیومر ریپورتس میگوید که وجود سیستمهای نظارت مستقیم بر راننده برای جلوگیری از اعتماد بیش از حد به سیستم کمکراننده که به عنوان یک عنصر حیاتی در اکثر تصادفات مرگبار مربوط به این سیستمها ذکر شده است، اهمیت زیادی دارد.
سیستم نظارت مستقیم بر راننده دو دوربین مادون قرمز را روی صورت راننده نشانه میگیرد. اگر او به جایی غیر از جاده نگاه کند، سیستم کمکراننده به فرد پشت فرمان هشدار میدهد که به جاده توجه کند. اگر راننده این کار را انجام ندهد، سیستم شروع به کاهش سرعت خودرو میکند.
صحنه سازی با اتوپایلوت تسلا
نظارت بر راننده نیازمند مطالعه دقیق زمان واکنش راننده است، عبارتی که سازنده اتوپایلوت گفته است معنای آن را نمیداند. آشوک الوسامی همچنین اعلام کرد ویدیوی اتوپایلوت ۲۰۱۶ که در آن گفته میشود خودرو در حال رانندگی خودکار است صحنهسازی بوده است، چیزی که نیویورک تایمز در سال ۲۰۲۱ پیشبینی کرده بود.
این شهادت تحت سوگند در جریان محاکمه تسلا در پرونده شکایت همسر وی والتر هوانگ علیه این شرکت صورت گرفت. هوانگ در یکی از اولین تصادفات مرگبار شناختهشده مربوط به اتوپایلوت حضور داشت.
با توجه به اینکه تمام خودروسازانی که از سیستم کمکراننده استفاده میکنند موظف هستند چنین مواردی را به اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها اطلاع دهند. در حال حاضر ۲۶ مورد تصادف اتفاق افتاده است که یکی از آنها در چین رخ داده و جنجال زیادی آفریده است.
گائو یانینگ در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶، چند ماه قبل از جاشوا براون، که تصور میشد اولین فرد کشتهشده در یک تصادف مربوط به اتوپایلوت تسلا باشد، درگذشت.
بلومبرگ اخیراً فاش کرده که ایلان ماسک سفارش ساخت آن ویدیو را داده است. اگرچه او به مهندسان خود گفت که این فیلم فقط پتانسیلهای نرمافزاری اتوپایلوت را نشان میدهد. اما در نهایت گفت که این ویدئو باید مانند یک برداشت مداوم به نظر برسد.
او همچنین در سلب مسئولیت این ویدیو گفته است: ”فرد روی صندلی راننده تنها به دلایل قانونی آنجا نشسته است. او کاری انجام نمیدهد. خودرو خودش رانندگی میکند.“
براساس گزارش کانسیومر ریپورتس، یکی از دلایلی که تسلا در ردهبندی خود تا این حد افت کرده است، عدم اعمال تغییرات در این سیستم توسط شرکت سازنده از زمان عرضه اولیه آن تاکنون است.
در عوض، تسلا فقط ویژگیهای بیشتری به آن اضافه کرده است، اما همچنان از سیستم نظارت مستقیم بر راننده در آن خبری نیست.