تقریباً یک دهه پس از توقف عرضه RX-8، مزدا با رونمایی از یک محصول جدید در نمایشگاه خودروی بروکسل، موتور دورانی را احیا کرد. این خودرو MX-30 e-Skyactiv R-EV نام دارد و همانطور که میتوان حدس زد، بر مبنای کراساوور MX-30 توسعه پیدا کرده است. موتور دورانی در این خودرو ارتباط مکانیکی مستقیمی با چرخها ندارد، بلکه نیروی موردنیاز یک ژنراتور را تأمین میکند. با اتکا به این موتور، برد حرکتی MX-30 e-Skyactiv R-EV به بیش از 600 کیلومتر میرسد.
مشخصات پیشرانه
موتور دورانی موجود در مزدا MX-30 e-Skyactiv R-EV حجمی برابر با 830 سیسی دارد. این موتور بهلطف تزریق مستقیم و ضریب تراکم 11.9:1 میتواند 73 اسب بخار قدرت و 116 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. اما چرخهای این خودرو توسط یک موتور برقی به حرکت درآورده میشوند. این موتور 167 اسب بخار قدرت و 260 نیوتنمتر گشتاور دارد.
مزدا MX-30 e-Skyactiv R-EV
از نظر قوای محرکه میتوان مزدا MX-30 e-Skyactiv R-EV را به نیسان قشقای e-Power تشبیه کرد و آن را باید یک مدل هیبریدی شارژی دانست. بنابراین، این کراساوور یک خودروی کاملاً سبز نیست و درصورت پیمایش مسافتهای طولانی، کماکان به سوختهای فسیلی وابستگی دارد. باک این کراساوور جدید روی محور عقب نصب شده است و 50 لیتر بنزین را در خود جای میدهد. ظرفیت باتری لیتیوم یونی هم که در کف اتاق تعبیه شده، 17.8 کیلووات ساعت است.
مزدا MX-30 e-Skyactiv R-EV
85 کیلومتر برد در حالت تمام الکتریکی
مزدا اعتقاد دارد مالکان MX-30 e-Skyactiv R-EV بیشتر اوقات از آن در حالت تمام الکتریکی استفاده خواهند کرد؛ چرا که در این حالت و در چرخه ترکیبی (هم شهر و هم اتوبان)، امکان پیمایش 53 مایل یا 85 کیلومتر مسافت مطابق با استاندارد WLTP وجود دارد.
مزدا MX-30 e-Skyactiv R-EV
از آنجایی که باتری MX-30 e-Skyactiv R-EV ظرفیت بالایی ندارد، با یک شارژر 11 کیلوواتی در عرض یک ساعت و 40 دقیقه بهطور کامل پر میشود. چنانچه شارژر 36 کیلوواتی در دسترس باشد، شارژ باتری از 20 تا 80 درصد نیازمند تنها 25 دقیقه انتظار خواهد بود.
نمای جانبی
شتاب و سرعت مزدا MX-30 e-Skyactiv R-EV
ژاپنیها شتاب صفر تا صد مزدا MX-30 e-Skyactiv R-EV را 9.1 ثانیه و حداکثر سرعت آن را 140 کیلومتر در ساعت اعلام کردهاند. برای جلوگیری از تحمیل فشار مضاعف به باتری، یک محدودکننده الکترونیکی اجازه عبور از سرعت مذکور را نمیدهد.
نمای عقب
مصرف سوخت 1 لیتر در هر صد کیلومتر
مزدا MX-30 e-Skyactiv R-EV وزنی برابر با 1,703 کیلوگرم دارد که برای یک کراساوور هیبریدی شارژی کوچک کمی بالاست. نکته مثبت اینکه مزدا میگوید این خودرو در هر صد کیلومتر ترکیبی و طبق استاندارد WLTP فقط 1 لیتر بنزین مصرف میکند. میزان آلایندگی آن هم تنها 21 گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر است.
تصویر کابین
قیمت مزدا MX-30 e-Skyactiv R-EV
قیمت MX-30 e-Skyactiv R-EV در آلمان از 35,990 یورو شروع میشود. جالب اینکه این رقم با قیمت مدل تمام الکتریکی برابر است. از این خودرو 5 نسخه عرضه میشود که گرانترین آن Edition R نام دارد و برای خرید آن باید 45,040 یورو پرداخت کرد.
مزدا MX-30 e-Skyactiv R-EV
گفتنی است MX-30 در نسخههای هیبرید نرم، هیبریدی شارژی و تمام الکتریکی به فروش میرسد. نسخه هیبرید نرم این کراساوور خوشاستیل به موتور 2 لیتری با 153 اسب بخار قدرت و 200 نیوتنمتر گشتاور مجهز است.