براساس دادخواست جمعی جدیدی که در کالیفرنیا ثبت شده، شرکت تسلا متهم شده که با دستکاری و افزایش غیرواقعی عدد کیلومترشمار خودروها، از پرداخت هزینه تعمیرات تحت گارانتی طفره میرود.
به گزارش IEN، شاکی این پرونده، «نایری هینتون» مدعی است کیلومترشمار تسلا به جای اندازهگیری واقعی، از الگوریتمهای پیشبینی، معیارهای مصرف انرژی و از عواملی مانند الگوهای رانندگی فرد (مثلاً سرعت، شتابگیری یا نحوه ترمز گرفتن) بهعنوان ضریب در محاسبه مسافت استفاده میکند که باعث تحریف میزان واقعی مسافت طیشده میشود.
به گزارش سرویس اخبار خودرو سایت شات ایکس و به نقل از آی تی ایران هینتون در دسامبر ۲۰۲۲ یک تسلا مدل Y کارکرده مدل ۲۰۲۰ با عدد ۳۶٬۷۷۲ مایل روی کیلومترشمار خرید. شش ماه بعد، عدد کیلومترشمار به ۵۰٬۰۰۰ مایل رسید؛ افزایشی برابر با ۱۳٬۲۲۸ مایل. این در حالی است که او در همان بازه زمانی و با همان سبک رانندگی، با خودروهای قبلی خود (یک شورولت و یک مرسدس) فقط حدود ۶٬۰۸۶ مایل رانده بود؛ یعنی تسلا ۱۱۷٪ بیشتر از واقعیت ثبت کرده است.
هینتون میگوید این جهش غیرعادی در اعداد کیلومترشمار درست زمانی رخ داد که خودرو به مرز پایان گارانتی پایه (چهار سال یا ۵۰٬۰۰۰ مایل) نزدیک میشد؛ حتی در شرایطی که خودرو برای مدتی در تعمیرگاه بوده است. او معتقد است تسلا با این روش تلاش میکند خودرو را زودتر از موعد، از پوشش گارانتی خارج کند تا مشتریان مجبور شوند برای ادامه خدمات، گارانتی تمدیدی بخرند و به این ترتیب درآمد بیشتری برای شرکت ایجاد شود.
به گفته هینتون، پس از پایان گارانتی، نرخ افزایش کیلومترشمار کاهش یافت؛ حتی در حالی که او شروع به رانندگی روزانه و طی مسیرهای طولانیتری بین ایرواین و لسآنجلس کرده بود. کاربران دیگر تسلا نیز در فرومها و ردیت گزارشهای مشابهی ارائه دادهاند؛ از جمله تفاوت ۲۲٪ بین کیلومترشمار خودرو و مسیر ثبتشده در گوگلمپ.
تسلا تاکنون واکنشی رسمی به این پرونده نشان نداده است. این شرکت پیش از این نیز بهدلیل اغراق در اعلام میزان برد خودروهای برقی خود تحت بررسی نهادهای نظارتی قرار گرفته بود و در سال ۲۰۲۴ مجبور به کاهش ارقام اعلامشده به دنبال تغییر فرمول محاسبه سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) شد.