پیوست همکاری مشترک دانگفنگ-هوندا اعلام کرد که کراساوور جدید هوندا S7 به زودی در چین عرضه خواهد شد. این خودرو به گفته منابع، از نرمافزار کمکرانندگی هواوی بهره خواهد برد.
هوندا استراتژی خود را در زمینه خودروهای برقی (EV) در آوریل سال گذشته معرفی کرد و تحت برند «Ye» از برنامههای خود برای عرضه شش مدل جدید تا سال 2027 خبر داد. این شرکت سه مدل از این خودروها را به طور رسمی معرفی کرد: Ye S7، Ye P7، و Ye GT کانسپت.
به گزارش سرویس اخبار خودرو سایت شات ایکس و به نقل از خودرو بانک مدلهای S7 و P7 تقریباً مشابه یکدیگر هستند. تفاوت اصلی این است که S7 توسط همکاری مشترک دانگفنگ ساخته میشود و P7 توسط همکاری مشترک GAC، تا هوندا بتواند نیازهای هر دو شریک خود در چین را برآورده کند.
«Ye» (烨) در زبان چینی به معنای «درخشش بینظیر» است. با این حال، در اطلاعیهها و بیانیههای رسمی اخیر، CarNewsChina متوجه شد که هوندا برند «Ye» را حذف کرده و به جای آن از نامهای «هوندا S7» و «هوندا P7» استفاده کرده است. با این حال، هوندا هنوز هم لوگوی Ye را در گوشهای از پوسترها قرار داده است، بنابراین باید منتظر رویداد رسمی رونمایی باشیم تا این تغییرات به طور دقیق روشن شود.
ما جزئیات زیادی از خودروی جدید هوندا از طریق مستندات قانونی به دست آوردهایم. هوندا S7 یک SUV متوسط پنجنفره است که بر روی پلتفرم «W» ساخته شده است. ابعاد این خودرو 4750/1930/1625 میلیمتر (طول/عرض/ارتفاع) است و فاصله بین محورهای آن 2930 میلیمتر میباشد. وزن خالص آن نیز 2305 کیلوگرم است.
عکس : هوندا S7 برقیاین خودرو از یک پک باتری 89.8 کیلوواتساعتی ترنری (NMC) ساخت CATL بهره میبرد که برد مسافتی 620 کیلومتر را طبق استاندارد CLTC فراهم میآورد. S7 سیستم چهارچرخ متحرک (AWD) دارد و توسط دو موتور برقی تغذیه میشود. موتور جلو توان 150 کیلووات و موتور عقب توان 200 کیلووات را تولید میکند. مجموع توان خروجی این دو موتور به 350 کیلووات (469 اسببخار) میرسد و حداکثر سرعت آن به 180 کیلومتر در ساعت محدود شده است. همچنین نسخه تکمحور (RWD) با یک موتور 200 کیلوواتی نیز در دسترس خواهد بود.
گزارشهایی که در اوایل ژانویه منتشر شد، نشان میدهد که خودروهای ساخت چین هوندا از نرمافزار کمکرانندگی هواوی بهره خواهند برد. سرمایهگذاران ژاپنی از سیستم پیشرفته کمکرانندگی هوندا (ADAS) رضایت نداشتند و به همین دلیل، رونمایی این خودرو به سهماهه اول سال 2025 موکول شد تا راهحلی برای این مشکل پیدا شود که در نهایت به فناوری کمکرانندگی Qiankun ADS هواوی رسید.
هوندا پیش از این تجربه همکاری با هواوی در چین را داشته است و در حال حاضر با این شرکت در زمینه سیستم کابین خودروهای خود همکاری میکند.
هوندا همچنین سیستم ADAS خود به نام Honda Sensing 360+ را دارد و هدف آن این است که خودروهایی با هر دو گزینه از هوندا و هواوی در چین عرضه کند.
در داخل، خودرو دارای چندین صفحه نمایش است، چرا که یک خودروی برقی چینی باید این ویژگی را داشته باشد. علاوه بر آینههای دیجیتال عقب، یک صفحه نمایش بزرگ اطلاعاتی در وسط داشبورد قرار دارد که به نظر میرسد یک LCD باشد، اما در واقع از دو صفحه نمایش جداگانه تشکیل شده است: صفحه نمایش 10 اینچی در پایین و صفحه نمایش 12.8 اینچی در بالای آن. اندازه صفحه نمایش اطلاعات راننده نیز در زمان رونمایی مشخص خواهد شد.
فناوری کمکرانندگی هواوی یکی از بهترینهای چین است و در بسیاری از سناریوها از شرکتهایی مانند Xpeng نیز پیشی گرفته است. این فناوری، بزرگترین تأمینکننده سیستمهای کمکرانندگی در چین است و مشتریانی چون دانگفنگ، چانگان، GAC، BAIC، Seres، چری و JAC دارد. بنابراین، اقدام هوندا مشابه استراتژی «در چین برای چین» فولکسواگن است و میتواند به یک نقطه فروش مهم در رقابتهای پررنگ خودروهای برقی چین تبدیل شود.
عکس : هوندا S7در خصوص قیمت، پیشبینی میشود که این خودرو در سطحی بالاتر از مدلهای Dongfeng Honda e:NS1 قرار گیرد که قیمت آن در محدوده 175,000 تا 218,000 یوان (24,000 تا 30,000 دلار آمریکا) است. بنابراین، انتظار میرود که قیمت شروع هوندا S7 حداقل 200,000 یوان (27,600 دلار) باشد. این خودرو با خودروهایی چون تسلا مدل Y، Xpeng G6، Nio ES6 و شیائومی YU7 رقابت خواهد کرد که قرار است در ماه ژوئن عرضه شوند. هوندا S7 تنها در چین عرضه خواهد شد.
هوندا در چین یکی از برندهای پرفروش بوده است. با این حال، فروش آن در سال 2024 نسبت به سال گذشته 26.7 درصد کاهش یافته و به 881,347 دستگاه رسیده است. هوندا سعی کرد این روند را با راهاندازی برند برقی e:N معکوس کند، اما این تلاشها موفقیت چندانی نداشت. سری Ye نیز تلاش دیگری برای باقیماندن در بازار چین است. باید دید این اقدام جدید تا چه حد موفق خواهد بود.