با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
اولین سیستم ایربگ زانو در خودروها رونمایی شد
عکس : ایربگ زانو

شرکت ZF Lifetec، از اولین سیستم ایربگ زانو به نام Active Heel Airbag رونمایی کرده است.

این ایربگ زانو ی جدید با هدف افزایش ایمنی سرنشینان صندلی‌های جلو، فراتر از ایربگ‌های معمولی طراحی شده است و به‌ویژه در مواقعی که صندلی‌ها در وضعیت راحتی قرار می‌گیرند، عملکرد مؤثرتری دارد.

به گزارش سرویس اخبار خودرو سایت شات ایکس و به نقل از تکناک این سیستم بر مبنای نحوه انتقال انرژی هنگام تصادف و چگونگی کنترل آن توسعه یافته است. Active Heel Airbag در کنار ایربگ‌های زانو قرار می‌گیرد، که خود مکمل کمربند ایمنی و ایربگ جلو محسوب می‌شوند.

به گفته ZF Lifetec، موقعیت پاها، زانوها و کف پا در میزان ایمنی سرنشینان هنگام تصادف تأثیر بسزایی دارد. در وضعیت‌های نشستن استاندارد، کف خودرو پشتیبانی لازم را برای پاها فراهم می‌کند تا نقطه برخورد پاشنه حفظ شود و مسیر حرکت زانو به‌درستی کنترل شود.


کاهش خطر آسیب‌دیدگی شدید پا با فناوری جدید

منظور ZF Lifetec از مسیر کنترل‌شده زانو این است که ایربگ‌های زانو وظیفه دارند حرکت پا را مهار کنند تا نیروی وارده به جلو، فشار اضافی به مفاصل وارد نکند. در صورتی که بدن در وضعیت مناسب قرار گیرد، استخوان ران، که قوی‌ترین استخوان بدن است، فشار را جذب می‌کند.

هارالد لوتز، مدیر توسعه ZF Lifetec، توضیح می‌دهد: در صورت نبود نقطه تماس پاشنه، زانوها به‌درستی با ایربگ درگیر نمی‌شوند و کارایی ایربگ زانو کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی، احتمال آسیب‌دیدگی شدید پا و زانو افزایش می‌یابد. Active Heel Airbag با ایجاد یک نقطه ضربه مناسب برای پاشنه، این مشکل را برطرف می‌کند و در وضعیت‌های نشستن راحت‌تر نیز عملکرد مؤثری دارد.

شرکت ZF Lifetec، از اولین سیستم ایربگ زانو به نام Active Heel Airbag رونمایی کرده است.
عکس : شرکت ZF Lifetec، از اولین سیستم ایربگ زانو به نام Active Heel Airbag رونمایی کرده است.

نصب بدون نیاز به فضای اضافی در خودروهای فعلی

ZF Lifetec اعلام کرده است که Active Heel Airbag نیازی به فضای اضافی ندارد و می‌توان آن را در خودروهای موجود نیز به‌کار گرفت. این ایربگ در زیر فرش کف خودرو نصب می‌شود، هرچند در تصاویر منتشرشده، نمونه‌ای از آن روی فرش نمایش داده شده است.

در حال حاضر، سرنشینان اغلب صندلی‌های خود را به عقب حرکت می‌دهند، اما ZF Lifetec این فناوری را با در نظر گرفتن آینده و گسترش رانندگی خودران توسعه داده است. در شرایط عادی، پای راننده در موقعیت مناسب قرار دارد، اما در خودروهای خودران که امکان استراحت طولانی‌تر فراهم می‌شود، رانندگان ترجیح می‌دهند صندلی خود را عقب بکشند. خودروهای مفهومی خودران نشان داده‌اند که خودروسازان از هم‌اکنون به چنین تغییراتی توجه دارند.

ZF Lifetec، که از شرکت ZF Friedrichshafen AG منشعب شده، در حوزه سیستم‌های ایمنی غیرفعال فعالیت می‌کند. این شرکت که بیشتر با نام ZF شناخته می‌شود، به دلیل تولید جعبه‌دنده‌های مورد استفاده در برندهای مطرح خودروسازی شهرت دارد.

بخش سیستم‌های ایمنی غیرفعال در سال 2023 به‌عنوان یک نهاد مستقل فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون خود را به‌عنوان دومین شرکت برتر جهان در فناوری ایمنی غیرفعال معرفی می‌کند. ایربگ Active Heel Airbag قرار است از سال 2028 برای استفاده خودروسازان در دسترس قرار گیرد./نرگس چالوک

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین