با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
خودروهایی که در سال ۲۰۲۵ به تاریخ می‌پیوندند
عکس : در سال ۲۰۲۵، تاکنون بیش از ۳۰ خودرو از خط تولید خارج شده‌اند.

خودروسازان همیشه به دلایل مختلفی تولید برخی مدل‌ها را متوقف می‌کنند، چه به دلیل فروش پایین، قدیمی شدن یا جایگزینی با مدل‌های جدیدتر. در سال ۲۰۲۵ ، تاکنون بیش از ۳۰ خودرو از خط تولید خارج شده‌اند.

با اینکه هنوز کمتر از دو ماه از سال جدید گذشته است، نزدیک به ۲۰ مدل دیگر نیز قرار است تا سال ۲۰۲۶ کنار گذاشته شوند.

به گزارش سرویس اخبار خودرو سایت شات ایکس و به نقل از تکفارس فهرست امسال شامل مدل‌های محبوبی مانند پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن است که جای خود را به نسخه‌های الکتریکی خواهند داد.

یکی از ارزان‌ترین خودروهای آمریکا، نیسان ورسا، به احتمال زیاد تا ۲۰۲۶ دوام نخواهد آورد. در همین حال، برندهای لوکسی مانند بی‌ام‌و و اینفینیتی برنامه‌های بزرگی برای بازطراحی محصولات خود دارند، به این معنی که بسیاری از مدل‌های فعلی آن‌ها به سال جدید نخواهند رسید.

مثل همیشه، در طول سال مدل‌های بیشتری به این فهرست اضافه خواهند شد. در این مطلب به برخی از خودروهایی که باید در سال ۲۰۲۶ با آن‌ها خداحافظی کنیم ،نگاهی می‌اندازیم.


آئودی A4

آئودی A4
عکس : آئودی A4

در واقع، نام آئودی A4 هنوز از بین نرفته است. با تغییرات جدید در محصولات آئودی و تمرکز بر برقی‌سازی، مدل A5 بنزینی جایگزین A4 بنزینی خواهد شد. با این حال، آئودی قصد دارد نام A4 را در آینده، به شکلی جدید و با پیشرانه‌ای برقی، احیا کند. مدل فعلی پس از سال ۲۰۲۵ از خط تولید خارج می‌شود و یک سدان لوکس و اسپرت کامپکت با قیمت پایه ۴۵,۳۹۵ دلار و موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر باقی می‌ماند.

بی‌ام‌و X4

بی‌ام‌و X4
عکس : بی‌ام‌و X4

بی‌ام‌و X4 هنگام معرفی در سال ۲۰۱۴ محبوبیت زیادی داشت، اما در طول یک دهه گذشته، به نظر می‌رسد که خریداران علاقه خود را به این شاسی‌بلند لوکس و خاص از دست داده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بی‌ام‌و تولید X4 را پس از سال ۲۰۲۵ متوقف خواهد کرد. با این حال، جای نگرانی نیست؛ زیرا بی‌ام‌و همچنان کراس‌اوور کوپه X2 جدید را دارد که می‌تواند جای خالی X4 را پر کند.

بی‌ام‌و سری ۸

شاید زیباترین بی‌ام‌و که هنوز در حال تولید است، سری ۸ باشد. این خودروساز آلمانی پس از سال ۲۰۲۵ تولید مدل‌های کوپه و گرن کوپه سری ۸ را به‌طور رسمی متوقف خواهد کرد. نسل فعلی سری ۸ در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و مدل‌هایی مانند گرن کوپه چهار درب، کانورتیبل و M8 را به همراه داشت که همگی به همراه سری ۸ استاندارد به تاریخ خواهند پیوست.

بی‌ام‌و سری ۸
عکس : بی‌ام‌و سری ۸

بی‌ام‌و M8 کامپتیشن

بی‌ام‌و M8 کامپتیشن
عکس : بی‌ام‌و M8 کامپتیشن

بی‌ام‌و M8 کامپتیشن کوپه در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و با پیشرانه V8 توربوشارژ ۴.۰ لیتری که ۶۱۷ اسب بخار و ۵۵۳ پوند فوت گشتاور تولید می‌کرد، قدرت زیادی به همراه داشت. این پیشرانه توانست M8 را در ۳ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت برساند. با توقف تولید کل سری ۸، مدل M8 کامپتیشن پس از سال ۲۰۲۵ تولید نخواهد شد. از میان تمام مدل‌های سری ۸، خداحافظی با این مدل بسیار ناراحت‌کننده خواهد بود.

کادیلاک XT4

کادیلاک XT4
عکس : کادیلاک XT4

کادیلاک XT4 به‌ خاطر شورولت بولت جدید از رده خارج شد. تولید شاسی‌بلند کامپکت کادیلاک در ماه جاری به پایان رسید تا فضایی برای بولت جدید ایجاد شود، که در همان خط تولید کارخانه مونتاژ فیرفکس در کانزاس ساخته خواهد شد. این شاسی‌بلند در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، اما هیچ‌گاه فروش بالایی برای این برند نداشت.

فورد اسکیپ

فورد در سال ۲۰۲۴ تعداد ۱۴۶,۸۵۹ دستگاه اسکِیپ فروخت. این مدل چهارمین خودروی پرفروش فورد پس از سری F، ترانزیت و اکسپلورر است، اما در واقع یک نسخه مکانیکی مشابه برانکو اسپورت محسوب می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که فورد تمرکز خود را بر روی خط تولید برانکو با تم‌ rugged گذاشته و تولید اسکِیپ را تا پایان سال ۲۰۲۵ متوقف خواهد کرد. این خودروساز انتظار دارد که فروش اسکِیپ به برانکو اسپورت منتقل شود. باید دید این تغییر تا پایان ۲۰۲۶ چگونه پیش خواهد رفت.

فورد اسکیپ
عکس : فورد اسکیپ

اینفینیتی QX50

با اینکه اینفینیتی QX50 در سال ۲۰۲۴ پرفروش‌ترین مدل برند بود و بیش از ۱۰,۰۰۰ دستگاه از آن فروخته شد، اما این شاسی‌بلند لوکس از رقبا بسیار عقب‌تر بود. به همین دلیل، اینفینیتی تصمیم گرفته است تا پس از مدل سال ۲۰۲۵ ، تولید QX50 را متوقف کند. شاسی‌بلند کمی بزرگتر و کاملاً جدید QX60 جای آن را خواهد گرفت.

اینفینیتی QX50
عکس : اینفینیتی QX50

اینفینیتی QX55

اینفینیتی در سال ۲۰۲۲ تلاش کرد تا طراحی QX50 را با مدل QX55 کوپه‌ بهبود بخشد. این مدل تمام ویژگی‌های QX50 استاندارد را داشت، از جمله همان موتور توربوشارژ ۲۶۰ اسب بخاری، اما با یک سقف کمی پایین‌تر. این مدل هرگز فروش زیادی نداشت و حالا هر دو شاسی‌بلند QX50 و QX55 از خط تولید خارج خواهند شد.

اینفینیتی QX55
عکس : اینفینیتی QX55

لکسوس RC

لکسوس RC مدت زیادی در بازار دوام نیاورد. این کوپه ۱۰ ساله هرگز خودروی پرفروشی نبوده است، اما چند سال اخیر مخصوصاً برای آن فاجعه‌آمیز بود. لکسوس در سال ۲۰۲۴ کمتر از ۲,۰۰۰ دستگاه از RC فروخت. به همین دلیل، این مدل در سال جدید تولید نخواهد شد.

لکسوس RC
عکس : لکسوس RC

لکسس RC F

حالا تنها یک مدل باقی می‌ماند. با پایان تولید سری RC (شامل مدل قدرتمند RC F) لکسوس تنها مدل LC را به عنوان تنها کوپه با موتور جلو و دیفرانسیل عقب در خط تولید خود خواهد داشت. در واقع، خداحافظی با RC F باعث می‌شود که تنها LC و فورد ماستنگ به عنوان کوپه‌های با موتور جلو و پیشرانه V8 طبیعی تنفس در بازار باقی بمانند.

لکسس RC F
عکس : لکسس RC F

مرسدس-بنز GLC کوپه

مرسدس-بنز GLC کوپه
عکس : مرسدس-بنز GLC کوپه

فروش مدل GLC در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۵۸ درصدی روبه‌رو بود، اما این خودروساز تفاوتی بین مدل استاندارد و کوپه قائل نمی‌شود. مرسدس اعلام کرده است که قصد دارد سبد محصولات خود را ساده‌ کند و شایعات حاکی از آن است که مدل GLC کوپه در معرض توقف تولید قرار دارد.

مرسدس-بنز GLE کوپه

مانند مدل کوچکتر خود، نسخه کوپه GLE نیز ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۵ از خط تولید خارج شود. یک روزنامه آلمانی به منابع ناشناس برای این شایعه استناد کرده است که هنوز توسط مرسدس تایید نشده است. کلاس GLE پرفروش‌ترین مدل این شرکت در ایالات متحده است، بنابراین احتمال دارد که مدل‌های GLE کوپه و GLC کوپه به یک مدل تبدیل شوند.

مرسدس-بنز GLE کوپه
عکس : مرسدس-بنز GLE کوپه

نیسان آلتیما

اول مدل ماکسیما نیسان از رده خارج شد، و حالا نوبت به آلتیما رسیده است. این مدل در سال ۱۹۹۳ به عنوان خودرویی بسیار کوچک معرفی شد و همچنان انتخاب محبوبی برای خریدارانی بود که به بودجه خود توجه داشتند و در طول این مدت حتی نسخه‌های تقویت شده نیز عرضه شدند. آلتیما در اوایل دهه ۲۰۰۰ به یک سدان متوسط تبدیل شد و اکنون به همین شکل از بازار خداحافظی می‌کند.

نیسان آلتیما
عکس : نیسان آلتیما

نیسان ورسا

نیسان ورسا
عکس : نیسان ورسا

نیسان هنوز به‌طور رسمی مرگ ورسا را برای سال ۲۰۲۶ تأیید نکرده است، به‌ویژه با افزایش فروش این مدل در سال ۲۰۲۴. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که ارزان‌ترین خودروی آمریکا ممکن است در سال جدید از خط تولید خارج شود. مدل ۲۰۲۵ که به تازگی معرفی شده است، با قیمت پایه ۱۸,۳۳۰ دلار همراه با هزینه مقصد شروع می‌شود.

پورشه ۷۱۸ باکستر

با وجود اینکه پورشه ۷۱۸ باکستر در ۲۰۲۴ از نظر فروش سال موفقی داشت، اما این خودرو همچنین مانند مدل ۷۱۸ کوپه در حال خداحافظی است. یا دست‌کم، پایان آن به شکلی که ما می‌شناسیم. هر دو خودروی اسپرت به نسخه‌های برقی (EV) تبدیل خواهند شد. گفته می‌شود که توسعه این مدل‌ها با تأخیر مواجه شده است، بنابراین هنوز کاملاً مشخص نیست که مدل جدید چه زمانی وارد بازار خواهد شد.

پورشه ۷۱۸ باکستر
عکس : پورشه ۷۱۸ باکستر

پورشه ۷۱۸ کیمن

پورشه ۷۱۸ کیمن
عکس : پورشه ۷۱۸ کیمن

مدل برقی آینده پورشه ۷۱۸ کیمن باید حداقل تعادل موتور وسط خود را حفظ کند، هرچند که موتور ندارد. بسته باتری در وسط قرار می‌گیرد، اما مشکلاتی در محل قرارگیری آن گفته می‌شود که باعث تأخیر در توسعه شده است. صرف‌نظر از اینکه این مدل چه زمانی وارد بازار خواهد شد، مدل بنزینی که به مدت ۲۰ سال موجود بوده، به خاطره‌ها خواهد پیوست.

پورشه ماکان

پورشه ماکان
عکس : پورشه ماکان

یکی دیگر از قربانیان تغییر به پیشرانه‌های برقی، ماکان با پیشرانه بنزینی است که با ورود ماکان برقی از خط تولید خارج خواهد شد. یا شاید نه؟ گزارش‌ها حاکی از آن است که پورشه، به‌ویژه با کاهش تقاضا برای خودروهای برقی، در حال بازنگری این تصمیم است. با توجه به اینکه ماکان پرفروش‌ترین خودروی پورشه است و در سال گذشته ۲۶,۹۴۷ دستگاه از آن فروخته شده، می‌توانیم نگرانی این شرکت را درک کنیم.

سوبارو لگسی

سوبارو لگسی
عکس : سوبارو لگسی

مدت‌ها قبل از ایمپرزا یا WRX، مدل لگسی وجود داشت. این سدان با طراحی محکم در سال ۱۹۹۰ به بازار ایالات متحده وارد شد و از آن زمان به عنوان پرچم‌دار شرکت باقی ماند. لگسی آغازگر ورود سدان‌های چهارچرخ محرک بود که در نهایت بخش زیادی از بازار را پر کردند و پس از آنکه بیشتر رقبای چهاردر خود از صحنه کنار رفتند، همچنان در بازار باقی ماند. این مدل با قیمت پایه ۲۶,۱۸۰ دلار در نسخه استاندارد به بازار می‌رود و در بالاترین نسخه، Legacy Touring XT با ۲۶۰ اسب بخار قدرت، کمی کمتر از ۴۰,۰۰۰ دلار قیمت دارد.

ولوو S60

ولوو S60
عکس : ولوو S60

زمانی که ولوو S60 در سال ۲۰۰۰ معرفی شد، بلافاصله توجه خریداران سدان‌های اسپرت را با موتور توربوشارژ، گیربکس دستی، و پلتفرم چهارچرخ محرک به خود جلب کرد. با این حال، فروش این مدل هرگز چشمگیر نبوده و حالا پایان تولید S60 در نیمه‌راه چرخه زندگی نسل کنونی‌اش رخ ‌می‌دهد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین