هیوندای با رونمایی از یک خودروی منحصربهفرد در همایش Concorso d Eleganza Villa d Este به تاریخچه خود ادای احترام کرد. این خودرو همان کانسپت پونی کوپه است که پس از تقریباً 40 سال، در قالب مدلی مدرن دوباره متولد میشود.
شاید بدانید کانسپت هیوندای پونی کوپه در سال 1974 و در نمایشگاه خودروی تورین پردهبرداری شد. این خودروی مفهومی توسط جورجتو جیوجیاروی معروف طراحی شده بود و بهدلیل فرم خاص بدنه بسیار مورد توجه قرار گرفت. نسخه تولید انبوه این مفهومی، اولین خودروی مستقل شرکت هیوندای محسوب میشد. اگرچه مدل مفهومی یک خودروی کوپه بود، اما بحران اقتصادی دهه 70 میلادی باعث شد نسخه تولید انبوه بهجای اتاق کوپه، با اتاق لیفتبک چهار درب راهی بازار شود.
کانسپت هیوندای پونی کوپه در واقع آغازگر فصلی جدید در تاریخچه هیوندای بود؛ چرا که علاوه بر اعلام استقلال کمپانی، پایهگذار سبک طراحی محصولات آتی آن نیز شد. سبک طراحی این مفهومی، در محصولات اخیر هیوندای نیز تبلور پیدا کرده است. برای مثال برخی از المانهای ظاهری مدل برقی آیونیک 5 در حقیقت به کانسپت مذکور تعلق دارند. همچنین کانسپت N Vision 74 نیز که در سال 2022 رونمایی شد، شباهت انکارناپذیری به کانسپت پونی کوپه دارد. طوری که میتوان آن را نسخه مدرن پونی کوپه توصیف کرد.
بازسازی کانسپت هیوندای پونی کوپه توسط جورجتو جیوجیارو
کانسپتی که هیوندای در همایش Concorso d Eleganza Villa d Este معرفی کرده، در حقیقت همان نسخه بازسازیشده از مفهومی پونی کوپه سال 1974 است. این کانسپت تحت نظارت جورجتو جیوجیارو توسعه پیدا کرده و از طراحی مدرنتری برخوردار است. بیشترین تغییرات در فضای داخلی این مفهومی بهچشم میخورد، جایی که حالا با کابین مدرنتری روبهرو هستیم.
هیوندای در تلاش است با ادای احترام بیش از حد به کانسپت پونی کوپه، سبک طراحی آن را به نوعی احیا کرده و طراحان خود را به سمت سبکی مشابه سوق دهد. نتیجه تلاشهای این شرکت کرهای سبب شد مدیر طراحی آن یعنی آقای سانگیوپ لی بهعنوان برترین طراح خودرویی سال 2023 انتخاب شود.
انتظار میرود محصولات آتی کمپانی کرهای، بهویژه مدلهای اسپرت، برخی از المانهای خود را از کانسپت پونی کوپه امانت بگیرند. در ماههای اخیر همواره شایعاتی در رابطه با عرضه نسخه تولید انبوه مفهومی N Vision 74 نیز به گوش رسیده، اما هیوندای تاکنون واکنشی رسمی به این شایعات نشان نداده است.