ماشین چینی در ایران ترکیبی سمی و پررو یا شاید هم ترکیبی برنده است! وقتی بازار کشور کاملا در اختیار ایران خودرو و سایپا باشد و قیمت ماشینهای خارجی به لطف دوستان (!) سر به فلک بکشد، طبیعیاست که جا برای ماشینهای چینی باز شده و شاهد این نوع از خودروها با قیمتهای رقابتی در بازار باشیم.
ماشین چینی به خودی خود بد نیست و حداقل میتوان با اطمینان گفت که از ماشینهای ساخت ایران خودرو و سایپا بهتر است! بالاخره هرچه باشد آپشنهای بیشتری دارند و در بسیاری مواقع از لحاظ فنی در سطح بالاتری از ماشینهای به اصطلاح ایرانی قرار میگیرند.
اما با همه اینها، ماشین چینی هم معایب خودش را دارد؛ در حدی که احتمالا شنیدهاید که میگویند ماشین چینی نخرید! امروز در آیتیرسان از تجربه خودمان در رابطه با ماشین چینی میگوییم و قصد داریم تمام دلایل موجود برای نخریدن این نوع خودروها را عنوان کنیم. با ما همراه باشید.
کمبود قطعات؛ بزرگترین مشکل ماشین چینی
یکی از بزرگترین مشکلات ماشینهای چینی (شاید بزرگترین آنها) کمبود قطعات است! با وجود تبلیغات بسیار زیاد و وجود نمایندگیهای متعدد، همچنان مشکل کمبود قطعات دیده میشود. این موضوع در مورد قطعات فنی و حتی لوازم جانبی هم صادق است. بارها پیش آمد که به دلیل یک نقص به نمایندگی مراجعه کردیم و بعضا حتی یک ماه منتظر ماندیم تا قطعه مورد نظر موجود شود. گاهی اوقات خود نمایندگی هم به این موضوع اشاره میکرد که چارهای جز صبر کردن ندارید و برای تامین برخی قطعات مشکل داریم!
مغازههای درون شهر هم به دلیل فروش کمتر، حاضر به خرید و انبار کردن قطعات این نوع خودروها نیستند و شما چارهای جز ثبت سفارش در نمایندگیها ندارید.
از لحاظ قطعات داخل کابین و لوازم جانبی نیز اکثر مواقع به مشکل خواهید خورد. یادم نمیرود که یک روز کامل، تمام مغازهها را گشتم برای پیدا کردن روکش صندلی ماشین و در آخر پیدا نشد که نشد! در نهایت مجبور شدیم به همان روکشهای اختصاصی موجود در نمایندگی، راضی باشیم. شاید الان اوضاع بهتر شده باشد اما مسلما به هیچ عنوان قدرت انتخاب خاصی نخواهید داشت و برخی موارد همچون همین روکش صندلی، انتخابهای بسیار محدودی را پیش رویتان میگذارد؛ در حالیکه برای خودروهای داخلی مثل پژو یا پراید چنین چیزی از اصلا مطرح نیست. شما به راحتی در هرجایی میتوانید روکش صندلی ماشینهای داخلی را در انواع مختلف از طرح و رنگ پیدا کنید و قدرت انتخاب بسیار بیشتری داشته باشید.
تعمیرکار مورد نظر پیدا نشد…!
برخلاف خودروهای داخلی، هر تعمیرکاری در سطح شهر توانایی تعمیر خودرو چینی را ندارد. این موضوع وقتی از پایتخت خارج شوید، خیلی بیشتر به چشم میآید. بحث ما بر سر موارد جزئی همچون تعویض لنت یا روغن و فیلتر نیست؛ بحث بر سر تعمیرات فنی و موتوری است. کسی از این ماشینها سر در نمیآورد و احتمالا در صورت مراجعه، با دست خالی برخواهید گشت!
اکثر مواقع در صورت خراب شدن ماشین، کسی نمیتواند ماشین چینی شما را تعمیر کند و مجبور میشوید که به نمایندگی مراجعه کنید. با اینکه اکثر محصولات در سطح کشور نمایندگیهای مجاز دارند اما بین شهرها و یا در شهرهای کوچک خبری از نمایندگی نیست. یعنی مثلا اگر در جاده شمال ماشین شما به هر دلیلی نقص فنی داشته باشد، نه تعمیرکارهای بین جاده به دادتان خواهند رسید و نه تعمیرکاران داخل شهر! احتمالا چارهای ندارید جز اینکه با جرثقیل ماشین را به اولین نمایندگی ببرید که در اکثر اوقات فقط در مراکز استانها دیده میشود.
همه اینها در حالیست که در صورت خراب شدن خودروهای داخلی در جاده، شاید حتی نیازی به تعمیرکار هم نباشد و خودتان بتوانید مشکل را حل کنید! یا حتی راننده ماشینهای در حال عبور هم از روی نوعدوستی میتوانند توقف کرده و دست به آچار شوند و مشکل ماشین را حل کنند. یعنی وضعیت در حدی است که اکثر رانندگان میتوانند برای ماشینهای داخلی نسخه پیچیده و مشکل را حل کنند.
مشتری اول و آخر ماشین چینی شما هستید
علیرغم تمام ویژگیهای مثبت و آپشنهای بیشماری که در ماشینهای چینی دیده میشود، بازار خرید و فروش آنها سوت و کور است. داشتن یک پژو یا پراید در ایران همچون داشتن پول نقد بوده و به راحتی میتوانید در هر جایی آن را با قیمت مناسب بفروشید. این مورد برای ماشینهای چینی کاملا متفاوت است. خیلی از افراد سمت این ماشینها نمیروند و فروش آنها سختتر از چیزی است که فکرش را میکنید.
اگر هم مشتری باشد، چارهای ندارید جز اینکه به ساز وی برقصید و با قیمت پایینتر ماشین عزیزتان را بفروشید؛ چرا که اگر او نخرد، تا پیدا شدن مشتری بعدی باید چند روزی را دندان بر جگر بگذارید و اینگونه نیست که از چپ و راست مشتری بیاید. البته این به معنی فروش نرفتن خودرو نیست اما قطعا فروش آن سختتر از خودروهای داخلی است و شاید نتوان یک ماشین چینی را با قیمت مناسب و در زمان مناسب، فروخت.
کیفیت کمتر، آپشن بیشتر
در اینکه ماشینهای چینی پر از آپشن هستند، هیچ شکی نیست. یعنی خودروهای داخلی که سهل است حتی اگر بخواهید این نوع خودروها را با نمونههای کرهای و ژاپنی مقایسه کنید چه بسا آپشنهای بیشتری هم داشته باشند. اما بالاخره نمیشود که با قیمت کمتر، آپشن بیشتر دریافت کنید؛ به طور کلی رسما کیفیت ماشین فدای آپشنهای آن شده است.
برخی از ماشینهای چینی همچون لیفان و امویام، علیرغم داشتن آپشنهای متعدد از لحاظ کیفیت ساخت شاید حتی از خودروهای داخلی هم ضعیفتر باشند. مثلا بسیاری از خریداران از صدای بلند موتور شاکی هستند؛ یعنی صدای موتور بیش از اندازه به کابین وارد میشود و شاید هرکسی تحمل آن را نداشته باشد. یا بسیاری از خریداران از کیفیت بدنه ضعیف این نوع ماشینها گلایه دارند و میگویند که مثلا پژو از ماشینهای چینی بدنه بهتری دارد! برخی هم مدام به دزدگیر و سیستم امنیتی ماشین خرده میگیرند و آن را ناکارآمد میدانند و… .
با این حال نمیتوان این موارد را برای همه ماشینهای چینی عنوان کرد و یک نسخه برای تمام این خودروها پیچید؛ اما خب هرکدام از آنها به نوعی مشکلاتی از لحاظ کیفیت ساخت دارند که نمیتوان به راحتی از کنارش گذشت.
ماشین چینی بخریم یا نه؟
ماشین چینی در ایران حکم آن وسیلهای را دارد که در میانه قرار گرفته است؛ در کل قطعا به پای نمونههای باکیفیتتر ژاپنی، کرهای یا آلمانی و فرانسوی نمیرسد اما قطعا از نمونههای داخلی بهتر است. اگر خیلی اهل استفاده از ماشین هستید و به اصطلاح ماشین را برای کار میخواهید و یا با خودرو شخصی سفر میکنید؛ شاید بهتر باشد که قید این نوع خودروها را به خاطر مشکلاتشان بزنید. اما اگر به دنبال آپشنهای جذاب هستید و استفاده شما از ماشین در حد مصرف شخصی و مهمانی رفتن است، خرید خودروهای چینی یکی از بهترین انتخابها خواهد بود؛ چرا که با هزینه کم در این اوضاع اقتصادی، شما را صاحب کلی آپشن و احتمالا یک خودرو لوکس خواهد کرد.