با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
خودرو پرنده جدید چینی Xpeng رونمایی شد
عکس : خودرو پرنده چینی Xpeng

شرکت ایکس‌پنگ ایروHT رسماً از خودروی پرنده ماژولار خود رونمایی کرد. این خودرو از یک حامل زمینی و یک هواپیما تشکیل شده است. اولین پرواز عمومی آن برای ماه نوامبر امسال برنامه‌ریزی شده است.

در مورد عرضه به بازار، پیش‌فروش خودروی پرنده ماژولار ایکس‌پنگ اواخر امسال با قیمتی کمتر از 2 میلیون یوان (280,000 دلار آمریکا) آغاز خواهد شد. تحویل خودروها برای سال 2026 برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش سرویس اخبار خودرو سایت شات ایکس و به نقل از خودرو بانک شرکت ایکس‌پنگ ایروHT در سال 2013 با حمایت مالی هه شیائوپنگ، مدیرعامل ایکس‌پنگ، تأسیس شد. هدف این استارتاپ توسعه یک خودروی پرنده واقعی است. با این حال، وسایل نقلیه پرنده آن‌ها به هر چیزی شباهت داشتند جز خودرو. در سال 2021، ایکس‌پنگ ایروHT از وسیله نقلیه پرنده نسل ششم خود رونمایی کرد. آن‌ها قصد داشتند آن را به یک خودروی مجاز برای جاده با روتورهای قابل باز شدن روی سقف تبدیل کنند.

با این حال، مشخص شد که قفل کردن مناسب روتورها برای جلوگیری از آسیب ناشی از ارتعاشات هنگام حرکت خودرو در جاده بسیار دشوار است. بنابراین، ایکس‌پنگ ایروHT پروژه خودروی پرنده خود را با عنوان "حامل هواپیمای زمینی" از نو آغاز کرد. این پروژه اولین بار در اکتبر 2023 اعلام شد. اکنون، این خودروی ماژولار در چین به صورت زنده رونمایی شده است.


خودرو پرنده جدید چینی Xpeng

همانطور که گفته شد، حامل هواپیمای زمینی ایکس‌پنگ از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول، حامل هواپیماست. این یک وسیله نقلیه بزرگ سه محوره با طول 5.5 متر، عرض 2 متر و ارتفاع 2 متر است. طراحی آن ساده با بدنه‌ای مکعبی شکل و ستون‌های A صاف است که با خط سقف ادغام می‌شوند. حامل دارای دستگیره‌های درب همسطح و تزئینات پلاستیکی در قسمت پایین بدنه است. با این حال، آینه‌های جانبی ندارد. بنابراین، این نسخه هنوز از خودروی آماده تولید فاصله دارد.

طبق گفته ایکس‌پنگ ایروHT، حامل هواپیما بر اساس پلتفرم ولتاژ بالای 800 ولت، یک EREV (خودروی برقی با برد گسترده) است. زیر کاپوت آن یک موتور احتراق داخلی قرار دارد که هیچ گشتاوری به چرخ‌ها منتقل نمی‌کند. در عوض، برق موردنیاز موتورهای الکتریکی و بسته باتری را تأمین می‌کند. برد ترکیبی این حامل به 1000 کیلومتر (بر اساس استاندارد CLTC) می‌رسد. به لطف سیستم 800 ولت، می‌تواند هواپیما را از 30 تا 80 درصد در 18 دقیقه شارژ کند.

خودرو پرنده Xpeng، شبیه یک پهپاد بزرگ به نظر می‌رسد.
عکس : خودرو پرنده Xpeng، شبیه یک پهپاد بزرگ به نظر می‌رسد.

در مورد هواپیما، شبیه یک پهپاد بزرگ به نظر می‌رسد. می‌تواند به طور خودکار فرود آمده و با حامل جفت شود. برای جا شدن در صندوق عقب حامل، روتورهای خود را جمع می‌کند. با یک بار شارژ کامل، هواپیما می‌تواند 5 تا 6 پرواز انجام دهد. از دو حالت رانندگی پشتیبانی می‌کند: دستی و خودکار.

حامل هواپیمای زمینی اولین پرواز عمومی خود را در نمایشگاه هوایی ژوهای در ماه نوامبر امسال انجام خواهد داد. پیش‌فروش آن اواخر امسال با قیمتی زیر 2 میلیون یوان (280,000 دلار آمریکا) آغاز خواهد شد. با این حال، تولید انبوه و تحویل این خودروی ماژولار در سال 2026 آغاز خواهد شد، زیرا ایکس‌پنگ ایروHT حتی کارخانه مونتاژ هم ندارد. ساخت کارخانه برای سپتامبر 2024 برنامه‌ریزی شده است. تولید آزمایشی در جولای 2025 آغاز خواهد شد. ظرفیت سالانه برنامه‌ریزی شده بیش از 10,000 دستگاه است.

لازم به ذکر است که خودروهای پرنده در هیچ کشوری مجموعه قوانین مناسبی ندارند. مالکان آینده حامل هواپیمای زمینی احتمالاً برای کار با هواپیما نیاز به اخذ گواهینامه پرواز خواهند داشت. گفته می‌شود که پروازهای ارتفاع پایین به تدریج در چین آزاد می‌شوند. با این حال، هنوز تصور اینکه ایکس‌پنگ ایروHT بتواند 10,000 مشتری پیدا کند که آماده خرید این وسیله نقلیه باشند و حجم تولید کارخانه آینده شرکت را تأمین کنند، دشوار است. این یک محصول گران‌قیمت و خاص است. بنابراین، آینده حامل هواپیمای زمینی مبهم است، اما امیدواریم با تبدیل شدن به یک پروژه موفق، ما را شگفت‌زده کند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین