شیائومی که زمانی نامش یادآور بهترین گوشی اقتصادی و بهترین گوشی میان رده بود، اکنون در تلاش است تا با اولین خودرو برقی خود برای بزرگان خطونشان بکشد. شیائومی SU7 (با تلفظ چینی سو-چی) که امروز رونمایی شد، نتیجهی کار طراحان سابق BMW و مرسدس بنز است.
لی جون، مدیرعامل شیائومی مدعی شد که اولین خودرو برقی این شرکت در زمینهی عملکرد از خودروهای پورشه درخشانتر ظاهر میشود و فناوریهای پرتعدادتری نسبتبه خودروهای خبرساز تسلا دارد.
شیائومی SU7 خودرو سدان مبتنی بر معماری اختصاصی مودنا است که از موتور الکتریکی HyperEngine تا ۲۱ هزار دوربردقیقه استفاده میکند و شاسیاش با دستگاههای ریختهگری پیشرفتهتر از تسلا ساخته میشود.
چند ماه دیگر طول میکشد تا شیائومی قیمت خودرو SU7 را اعلام کند. این شرکت میگوید تیپ پیشرفتهتر خودرویش که SU7 Max نام دارد، با یک بار شارژ تا ۸۰۰ کیلومتر حرکت میکند و دارای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۲٫۷۸ ثانیهای است. این شتاب باعث میشود SU7 Max از خودروهای تسلا مدل S و پورشه تایکان توربو بهتر باشد.
سیستم اطلاعات-سرگرمی شیائومی SU7 مبتنیبر سیستمعامل HyperOS است و شامل مانیتورهای پشتی نیز میشود. این خودرو ۲۳ اسپیکر داخلی با استاندارد Dolby Atmos دارد و از اینترنت اشیاء پشتیبانی میکند.
به گفتهی شیائومی، خودرو SU7 در تیپهای مختلف دارای یک یا دو پردازندهی NVIDIA Drive Orin و مجموعهای از سنسورها است تا به سیستم پیشرفتهی خودران دست پیدا کند.
یکی از قابلیتهای هیجانانگیز تسلا، سیستم کمکرانندهی FSD است که رانندگی خودکار را امکانپذیر میکند. شیائومی امروز در ویدئویی نشان داد که SU7 چگونه میتواند در یک خیابان شلوغ با موانع مختلف حرکت کند و حتی بدون دخالت راننده، پارک شود. شیائومی ادعا میکند که حسگرهای SU7 میتوانند با آبوهوای برفی و بارانی نیز کنار بیایند.
شیائومی میخواهد تا پایان ۲۰۲۴ آزمایشات رانندگی خودران را در ۱۰۰ شهر چین تکمیل کند. مشخص نیست که مقامات محلی چه زمانی اجازهی رانندگی خودران را در سراسر کشور خواهند داد.