با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
خودروی چینی BYD که روی دست تسلا بلند شد
عکس : خودروی چینی BYD

فناوری خودران چندین سطح دارد و درحال‌حاضر اکثر شرکت‌ها مشغول استفاده از سطح ۲ هستند. در پایین‌ترین سطح (سطح یک) وسیله‌ی نقلیه یک واحد سیستم خودکار برای کمک به راننده دارد و راننده‌ی انسانی اجزای رانندگی را کنترل می‌کند.

سطح ۲ به‌معنای سیستم‌های پیشرفته‌ی کمک‌راننده یا ADAS است. خودرو می‌تواند هم فرمان و هم شتاب یا کاهش سرعت را کنترل کند. در سطح ۲ که اکنون خودروهای تسلا در این سطح هستند، به انسان هوشیار روی صندلی خودرو برای دراختیار گرفتن کنترل خودرو نیاز است.

وسایل نقلیه‌ی سطح ۳ قابلیت «تشخیص محیط» دارند و می‌توانند تصمیماتی مانند سبقت از خودرو بگیرند؛ اما آن‌ها هنوز به راننده‌ی هوشیار و آماده‌ی کنترل نیاز دارند. این همان سطحی است که BYD مجوز آن را در چین گرفته است.

تفاوت اصلی بین سطح ۳ و سطح ۴ مداخله‌ی وسایل نقلیه درصورت بروز مشکل یا نقص سیستم است. خودروهای سطح ۴ معمولاً به تعامل انسانی نیازی ندارند؛ اما هنوز گزینه‌ی کنترل دستی موجود است.

سطح ۵ اتوماسیون کامل است و هیچ نیازی به توجه انسان ندارد. این خودروها حتی فرمان یا پدال ترمز یا گاز ندارند.

در اوایل ماه دسامبر (آذر)، گروه BMW اعلام کرد که مجوز تست سطح ۳ خودران در جاده‌های پرسرعت شانگهای را دریافت کرده است؛ درحالی‌که مرسدس بنز اعلام کرد که آزمایش سطح ۳ را در بزرگراه‌های تعیین‌شده در سال جاری انجام خواهد داد.

IM Motors، شرکت خودروسازی چینی، اعلام کرده است که برای آزمایش خودروهای سطح ۳ به وزارت صنعت چین درخواست داده است.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین