«علیرضا نیکآئین»، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو ، درباره مشکلات بازار لوازم یدکی خودرو های چینی گفت: «مشکلات این خودرو ها در بازار محسوس است. با وجود دفاعیههای خودرو سازان و مسئولان، بنده آنها را غیرمنطقی میدانم و این مسئله را بهصورت میدانی اثبات خواهم کرد.»
وی با انتقاد از واردات خودروهای بیکیفیت چینی گفت: «برخی از این خودروها مشکلات خاصی دارند که منجر به پرمصرفشدن یک قطعه خاص شده است. به عنوان مثال، یک خودروی چینی مشکل رادیاتور دارد و قطعه موردنظر نیز در بازار وجود ندارد. البته این مشکل تقصیر شرکت واردکننده نیست، چون همه خودروهای موردنظر چنین مشکلی را دارند. علاوهبراین، تأمین قطعه از سوی سازنده داخلی جوابگوی نیاز بازار نیست.»
نیکآئین در ادامه افزود: «مشکل ما کمبود دانش فنی و ابزارآلات تخصصی و نبود قطعات یدکی است. نمایندگیها تا زمان مشخصی مشکلات را پوشش میدهند و پس از آن خودرو تحت پوشش ما قرار میگیرد.»
نقص فنی خودروهای چینی، تبعات حقوقی و اجتماعی دارد
«سیداحمد حسینی»، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو و ماشینآلات تهران، به این موضوع اشاره کرد که تصمیمات مدیریتی آثار حقوقی و اجتماعی در پی دارد. او در ادامه افزود: «زمانی که با یک کشور برای ورود خودرو قرارداد بسته میشود، تمهیداتی برای آموزش نیروی متخصص و گارانتی و وارانتی و قطعات یدکی اتخاذ نمیشود.»
حسینی با انتقاد از ممنوعیت واردات خودروهای اروپایی به بهانه حمایت از تولید داخلی گفت: «این اقدام موجب بالارفتن کیفیت محصولات داخلی نشده است. عدم واردات خودروهای اروپایی فقط قیمتها را افزایش داده و از طرفی منجر به واردات بدون حسابوکتاب محصولات چینی شده است.»
حسینی در پایان خاطرنشان کرد: «امروزه عرضه کمتر از تقاضاست. درنتیجه با افزایش قیمت روبهرو هستیم. قطعات خودروهای چینی بهراحتی قابل دسترسی نیستند و مصرفکننده باید همه هزینهها را بپردازد. متأسفانه مسئولان نیز پاسخگو نیستند و دیواری کوتاهتر از اصناف پیدا نکردهاند.»