اپل دیروز یک درخواست ثبت اختراع ۲۱ صفحهای را ثبت کرده که برای فنآوری جدید نمایشگر داخل خودرو تایید شده است. در واقع این پتنت نشان میدهد که با تغییر زیاویه دید، به یک صفحه اجازه میدهد تا دو مجموعه از اطلاعات را نمایش دهد.
باید گفت که این یک ایده جدید نیست، اما فنآوری پشت آن جدید است. شرکت رنجروور اولین بار کاری مشابه را در یکی از SUVهای خود به دنیای خودرو معرفی کرد. در آن زمان این شرکت از یک فیلتر پلاریزه استفاده کرده بود که در بالای صفحه نمایش قرار گرفته بود و تفاوت چندانی با نمایشگرهای حریم خصوصی مورد استفاده برای رایانههای شخصی و لپ تاپ نداشت.
اما حالا فنآوری که اپل برای این موضوع به کار برده بسیار پیچیدهتر است. این ثبت اختراع بر اساس یک پتنت قبلی است که این شرکت برای یک صفحه نمایش حریم خصوصی که با چشم غیرمسلح خالی به نظر میرسد، ثبت کرده است. اگر یک هدست یا عینک واقعیت افزوده اپل را بر چشم داشته باشید تصاویر را میتوانید مشاهده کنید، در غیر این صورت اطلاعات از دید شما پنهان خواهد ماند.
این فنآوری جدید شامل یک صفحه نمایش با نرم افزار ردیابی چشم است و لایهای از لنزهای منشوری بالای نمایشگر است. با کنترل نور پس زمینه، نمایشگر میتواند دو تصویر مختلف را به طور همزمان نشان دهد و به لطف لنزهای منشوری، این تصاویر در زوایای مختلف نشان داده میشوند.
در این ثبت اختراع نسبتا طولانی، اپل مجموعهای از کاربردهای بالقوه را از موقعیتهای حفظ حریم خصوصی گرفته تا اشتراکگذاری صفحه نمایش فهرست کرده است. اما بدیهیترین کاربرد این دستگاه، ناوبری است که توسط اپل ذکر شده است. با پیشرفت توسعه خوردوی اپل، این شرکت به وضوح استفاده از یک صفحه نمایش در مرکز را به نمایش گذاشته است، اما فقط اطلاعات مربوط به راننده و سرنشینان جلو در آن ارایه خواهد شد.
راننده میتواند روی رانندگی تمرکز کند و تمام اطلاعات ضروری ناوبری و اطلاعات ماشین را در اختیار داشته باشد، از طرف دیگر مسافر به طور همزمان میتواند بدون حواس پرتی راننده از یک فیلم لذت ببرد. به طور مشابه، این ممکن است به مسافران صندلی عقب هم امکان دهد تا از محتوای متفاوت بدون نیاز به چندین صفحه نمایش، لذت ببرند.