با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
تیوولی توربو ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
عکس : تیوولی توربو

تیوولی توربو یکی از کراس اوور های سانگ یانگ یا همان KG موبیلیتی است که امروز در بازار ایران با نسخه های صفر کیلومتر دیده می شود.

درباره تیوولی توربو

خودروهای تولید شده توسط شرکت سانگ یانگ همواره مشخصات فنی خوب و قابل قبولی داشتند. اما بزرگترین ضعف تولیدات کمپانی سانگ یانگ طراحی نه چندان جذاب آن ها بود و این عامل یکی از دلایلی بود که باعث فروش پایین این خودروها شد. اما از زمانی سهام این شرکت توسط کمپانی های دیگر خریداری شد، این رویه تغییر کرد. سانگ یانگ تیوولی جز اولین خودروهایی است که بعد از احیا سانگ یانگ توسط شرکت ماهیندرا به بازار های جهانی عرضه شد و جدا از مشخصات فنی خوبی که داشت، دارای ظاهر به نسبت جذابی نیز بود. سانگ یانگ تیوولی برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ راهی بازارهای جهانی شده و در سال ۲۰۱۹ نسخه فیس لیفت آن نیز تولید شد که در ایران به این نسخه تیوولی توربو نیز گفته می شود و جدا از تغییرات در بخش ظاهری، بخش فنی آن نیز دستخوش تغییرات شده است. مهم ترین این تغییرات، تغییر پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ است.

تیوولی توربو در حال حاضر در کشور ما در نسخه های مختلفی عرضه شده که مهمترین آن فایتر، اسپشیال و اسپشیال پلاس نام دارند که از لحاظ قوای فنی، دارای مشخصات دارای مشخصات یکسانی هستند. اما به لحاظ امکانات ایمنی و رفاهی، نسخه فایتر دارای امکانات کمتری نسبت به نسخه های اسپشیال و اسپشیال پلاس است. در ادامه بیشتر به بررسی این خودرو خواهیم پرداخت.

طراحی بدنه

به طور کلی تیوولی توربو در بخش طراحی ظاهری بسیار خوب عمل می کند و طراحی آن نسبت به نسخه قبلی خود کامل تر و زیباتر شده است. مطمئناً در اولین نگاه به نمای جلو تیوولی توربو متوجه تغییرات این خودرو نسبت به نسل قبلی خود خواهید شد. تغییراتی که در کاسه چراغ ها و جلو پنجره تیوولی اعمال شده چهره جذابی را به این خودرو داده است. سپر جلو تیوولی توربو نیز دستخوش تغییر شده و طراحی بهتری نسبت به نسخه های قبلی خودرو دارد و وجود خط های موازی در طراحی سپر جلو این خودرو چهره اسپرت تری را ایجاد کرده است.اما برخلاف طراحی بخش جلو، در بخش های جانبی شاهد تغییرات چشم گیری نیستیم اما این موضوع باعث نمی شود طراحی خوبی را شاهد نباشیم. استفاده از خطوط طراحی انحنا دار در این بخش ها سادگی را از طراحی نماهای جانبی این خودرو دور کرده و طراحی خوبی را تحویل داده است. اما بزرگترین تغییر در طراحی نماهای جانبی استفاده از نشان TGDI است که به پیشرانه این خودرو اشاره دارد.

اما در بخش عقب تغییر گرافیک چراغ های عقب طراحی اسپرتی را خلق کرده که نسبت به نسل قبلی خود، جذابتر و جوان پسندانه تر است. از دیگر عواملی که بر زیبایی تیوولی توربو در نمای عقب تاثیر گذاشته است طراحی باله عقب این خودرو به صورت استاندارد است که احساس خوبی را مخاطب انتقال می دهد. در کل تیوولی یکی از آن خودرو هایی است که به راحتی می توان المان های مهندسی کره ای را در آن دید و انتظارات را از یک خودرو کره ای نه چندان جدید، بر طرف می کند.

مشخصات فنی تیوولی توربو

قلب تپنده تیوولی توربو، یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز به پاشش سوخت مستقیم (GDI) است. این پیشرانه با اینکه به فناوری GDI مجهز است اما نسبت به پیشرانه های مشابه به کار رفته در خودرو های چینی، دارای کیفیت بالاتری بوده و با کیفیت بنزین ایران سازگارتر است. این پیشرانه قادر است نهایت قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۸۰ نیوتن متر را تولید و نیروی تولیدی را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته ساخت کمپانی آیسین، به چرخ های جلو منتقل کند. جالب است بدانید که شتاب صفر تا صد تیوولی توربو زیر ۹ ثانیه است که با توجه به وزن ۱۳۹۵ کیلوگرمی این خودرو عددی بسیار مناسب به حساب می آید. نسخه های توربو تیوولی دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ هستند و مصرف سوخت میانگین آن ها به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶ لیتر است.

برند سانگ یانگ
مدل تیوولی توربو
کلاس بدنه کراس اوور
سال تولید ۱۴۰۰
حجم موتور ۱۴۹۷ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور توربوشارژر TGDi
قدرت ۱۶۳ اسب بخار
گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۸.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب تویست بیم
طول ۴۲۲۵ میلی متر
عرض ۱۸۱۰ میلی متر
ارتفاع ۱۶۳۱ میلی متر
فاصله محوری ۲۶۰۰ میلی متر
وزن ۱۳۳۵ کیلوگرم
حجم باک ۵۰ لیتر
مصرف سوخت ۶.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۱۵/۵۰R18
شرکت عرضه کننده نورا موتور
برند نشان مادر سانگ یانگ
کشور سازنده ایران - کره جنوبی

طراحی کابین و امکانات

برخلاف طراحی بدنه تیوولی توربو که فقط در بعضی از قسمت ها شاهد تغییر بودیم، طراحی داخل کابین این نسبت به نسل قبلی، کاملاً متفاوت است. در بخش رودری ها، تماماً از پلاستیک خشک استفاده شده اما استفاده از طرح های گرافیکی در این بخش و همچنین استفاده از پلاستیک پیانویی بر روی دستگیره ها جلوه خوبی را به این بخش ها داده است.

اما در بخش بالای داشبورد شاهد استفاده از متریال پلاستیکی نرم هستیم که کیفیت خوبی داشته و حس خوبی را به سرنشینان القا می کند. بخش های میانی داشبورد از پلاستیک های طرح دار بهره می برند و طراحی این بخش را از سادگی دور کرده است. در بخش وسط می توان نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا این خودرو را مشاهده کرد که نسبت به هم رده های چینی خود کیفیت پایین تری دارد. اما عملکرد آن قابل قبول است. در زیر این بخش کلید های دسترسی به سیستم تهویه تعبیه شده که سبک طراحی این کلید ها حس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند. شایان ذکر است که سیستم تهویه نسخه فایتر تیوولی توربو به صورت الکتریکی دستی بوده و اما در نسخه های اسپشیال و اسپشیال پلاس سیستم تهویه از نوع اتوماتیک است.

غربیلک فرمان تیوولی توربو از نوع دی کات بوده و طراحی آن به صورت سه شاخه یا (T) شکل است. همچنین استفاده از پلاستیک پیانویی بر روی غربیلک فرمان این خودرو احساس لوکس بودن را به راننده انتقال می دهد. پشت آمپر تیوولی توربو، از نوع عقربه ای یا به عبارت دیگر آنالوگ است که با سبک طراحی اسپرت این خودرو همخوانی دارد. صندلی های تیوولی توربو دارای طراحی و ارگونومی مناسب و قابل قبولی هستند و روکش مورد استفاده بر روی آنها از جنس چرم مصنوعی است که کیفیتی خوبی داشته و در استفاده های دراز مدت کمتر دچار آسیب می شوند.

تیوولی توربو با توجه به فاصله محوری ۲۶۰۰ میلی متری فضای بسیار مناسبی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می دهد اما این موضوع باعث شده است که در صندوق عقب این خودرو فضای آنچنان بزرگی نداشته باشد. در کل طراحی فضای داخل کابین تیوولی توربو بسیار زیبا و تا حدی لوکس بوده و رضایت سرنشینان را جلب خواهد کرد.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار نقطه کور (در تیپ اسپشیال) - اخطار اشیاء متحرک در نقاط کور (در تیپ اسپشیال)
امکانات رفاهی سانروف - رینگ آلومینیومی - فرمان کمکی برقی - تنظیم حالت رانندگی - تهویه الکتریکی دستی - تهویه اتوماتیک دوکاناله (در تیپ اسپشیال) - سنسور نور - سنسور باران - کروز کنترل - سنسور پایش فشار باد تایرها - سامانه کنترل حرکت در سراشیبی - نمایشگر لمسی اندریود - دوربین عقب - سنسور پارک جلو و عقب - فناوری LED چراغ ها (در تیپ اسپشیال) - تریم داخلی چرم مصنوعی - گرمکن صندلی های جلو - سردکن صندلی های جلو (در تیپ اسپشیال) - صندلی برقی راننده (در تیپ اسپشیال) - استارت دکمه ای

معایب و مزایا

مزایا شتاب خوب - پایداری مناسب - کیفیت متریال و مونتاژ خوب - امکانات رفاهی و ایمنی مناسب در تیپ اسپشیال
معایب فضای بار نه چندان جادار - لوازم یدکی نسبتاً گران

رقبای تیوولی توربو

با آزاد شدن واردات خودرو، خودرو های هم رده با تیوولی توربو نیز به مرور وارد بازار ایران می شوند. اما این خودروها قیمت های بالاتری نسبت به تیوولی توربو داشته و همچنین امکانات کمتری نسبت به تیوولی توربو دارند. از جمله رقبای وارداتی این خودرو می توان به کیا سلتوس و هیوندای کرتا اشاره کرد. اما اگر بخواهیم به خودروهای چینی مونتاژی داخل بازار ایران نگاهی بیندازیم، می توانیم به سراغ خودروهایی نظیر فیدلیتی پرایم، تیگو ۷ پرو، KMC K7 و… برویم.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین