پس از بارگذاری تعدادی خودروی جدید در بخش واردات سامانه یکپارچه، اکنون قیمت خودروهای وارداتی جدید از سوی شورای رقابت اعلام شده است. البته این نرخها علیالحساب هستند، به این معنا که حدود 30 الی 40 درصد به بهای آنها در زمان تحویل به مشتریان افزوده خواهد شد.
قیمت خودروهای وارداتی جدید که از سوی شورای رقابت اعلام شده است، فرضیه اقتصادیبودن این خودروها را بهکلی زیر سؤال میبرد. تنها خودرویی که قیمت علیالحساب کمتر از یک میلیارد تومان دارد، زوتی DL5 پارس خودرو است که با نرخ 770 میلیون تومان توسط شورای رقابت قیمتگذاری شده. بهای سایر خودروها نیز بیش از یک میلیارد تومان تعیین شده است.
خودرو |
قیمت شورای رقابت |
قیمت نهایی (احتمالی) |
کیا سلتوس |
یک میلیارد و 800 میلیون تومان |
دو میلیارد و 450 میلیون تومان |
جتا VS7 |
یک میلیارد و 650 میلیون تومان |
دو میلیارد و 230 میلیون تومان |
هیوندای الانترا |
یک میلیارد و 600 میلیون تومان |
دو میلیارد و 170 میلیون تومان |
هیوندای کرتا |
یک میلیارد و 300 میلیون تومان |
یک میلیارد و 760 میلیون تومان |
چانگان CS55 |
یک میلیارد تومان |
یک میلیارد و 400 میلیون تومان |
زوتی DL5 |
770 میلیون تومان |
یک میلیارد و 50 میلیون تومان |
براساس اعلام مدیران سامانه یکپارچه، ثبتنام خودروهای وارداتی از فردا باز خواهد شد و تا 25 مهرماه در دسترس متقاضیان خواهد بود. درحالحاضر حدود 30 هزار نفر متقاضی خرید خودروهای وارداتی در قالب سامانه یکپارچه هستند. این متقاضیان در اسفندماه 1401 نسبت به ثبتنام اولیه خود اقدام کرده بودند. درحالحاضر هیچ ثبتنام جدیدی برای خودروهای وارداتی صورت نمیپذیرد و تنها افرادی که از قبل خواهان خرید این خودروها بودهاند، قادر به ثبتنام هستند.
همانگونه که در جدول فوق مشاهده میکنید، قیمت خودروهای وارداتی در اکثر موارد برای مشتریان ایرانی مقرونبهصرفه نخواهد بود. با توجه به نرخهای اعلامی، امکان دارد تا گروههای بیشتری از مشتریان طی این مرحله از خرید خودرو انصراف دهند. این مسئله در صورت تبدیلشدن به بحران، میتواند تأمین مالی شرکتهای واردکننده خودرو را دچار خطر کند.