با معرفی تویوتا لندکروز سری ۳۰۰، زمزمههایی از مرگ این شاسی بلند ژاپنی به گوش میرسید؛ اما این خودرو در سومین سال از حیات خود با یک سورپرایز بزرگ به میدان آمد. این سورپرایز در «بزرگترین رویداد خودرویی خاورمیانه» یعنی «نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۳ در قطر» رخ داده است.
تغییرات و مشخصات فنی تویوتا لندکروز جی آر اسپرت
تفاوتهای این نسخه با مدل معمولی، از همان نمای جلویی شروع میشوند. در این قسمت شاهد یک سپر جدید با طرح «مشکی پیانویی» هستیم که به علامت “GR” و نشان “TOYOTA” مزین شده است. همچنین «ابرویی چراغهای جلو» هم تا روی سپر امتداد پیدا کردهاند و چهره خشنتری را به مخاطب عرضه میکنند. همین هندسه، روی هواکشهای زیر چراغ هم به چشم میآید و فلسفه هجومی بودن، به شدت روی نمای جلویی تاثیر گذاشته است.
از خطوط زیبا و مشکی روی کاپوت عبور میکنیم تا به نمای کناری برسیم. آینهها و ستونهای دو رنگ با رنگ زیبای مشکی، چشمنوازترین بخش در این نما هستند. کمی پایینتر، استیکرهای نوآورانهای به چشم ما میآیند که به صورت همزمان، حس «آفرود و گشت و گذارهای شبانه» را به مخاطب میدهند.
از رینگهای ۱۹ اینچی با رنگ مشکی و طرح ۸ پره که با کالیپرهای قرمز مچ شدهاند هم رد میشویم تا از عقب، به خدمت تویوتا لندکروز GR اسپرت ۲۰۲۳ برسیم. شل گیرهای قرمز و چراغ خطرهای دودی، شاید تنها چیزی باشند که این خودرو را از مدل اصلی متمایز میکنند. پس طراحان دست به کار شدند تا با تغییرات جذاب در داخل کابین، ورق را برگردانند.
اتاق و داشبورد تویوتا لندکروز جی آر اسپرت شاید در نگاه اول، چیز خاصی برای ارائه نداشته باشد، اما زمانی که کمی دقیقتر میشوید، همه چیز تغییر میکند. اول از همه، تودوزی و روکشهای صندلی در این خودرو، با کابین تمام تویوتا لندکروز های جهان فرق دارد. موجی از ترکیب مشکی و قرمز در کابین تویوتا لندکروز GR اسپرت ۲۰۲۳ جریان دارد که هرکسی را مدهوش میکند. این تغییرات تا روی غربیلک فرمان هم امتداد پیدا کردهاند.
مشخصات فنی و موتور لندکروز GR اسپرت ۲۰۲۳ در نمایشگاه خودرو قطر
به مانند نسخه معمولی، اینجا هم خبری از V۸ نیست. موتور تویوتا لندکروز جی آر اسپرت همان پیشرانه معروف F۳۳A-FTV است که یک موتور ۶ سیلندر خورجینی توربو شارژ دیزلی با حجم ۳.۳ لیتر به حساب میآید. این پیشرانه در روز خوب خود میتواتند ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور را با گیربکس اتوماتیک ۱۰ سرعته، به رگهای راننده تزریق کند؛ آن هم از طریق سیستم چهار چرخ محرک دائمی. درمورد امنیت تویوتا هم هیچ حرفی نداریم، پس سیستمهای رانندگی خودکار که در این نسخه قرار دارند را هم فاکتور میگیریم.
در کنار این «غول خراب نشوی ژاپنی» میتوانید دفلاک عقب و جلو، سیستم چهار چرخ محرک آفرودی (برای سرعتهای خیلی کم)، سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم ارتفاع و نعمت اصلی تویوتا یعنی سیستم معروف E-KDSS را پیدا کنید.