با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
علائم خرابی واتر پمپ چیست و چگونه متوجه آن شویم؟
عکس : واتر پمپ

علائم خرابی واتر پمپ ، موضوع این مقاله از سری مقالات مجله سوییچ است. برای اینکه در روزهای گرم تابستان، موتور خودرو سرد بماند، نیاز دارد یک جریان خنک کننده از رادیاتور، در سراسر موتور حرکت کند.

به گزارش سرویس اخبار خودرو سایت شات ایکس و به نقل از سوییچ واتر پمپ یا پمپ آب، مسئول اصلی برقراری این جریان است. زمانی که واتر پمپ به درستی کار می‌کند، ماشین دمای متعادلی خواهد داشت، به راحتی کارش را انجام می‌دهد و شما را هر جایی که نیاز دارید سفر کنید، می‌برد؛ اما اگر پمپ آب نتواند درست کار کند یا شروع به فرسوده شدن کند، ممکن است منجر به خرابی کامل موتور شود، پس باید علائم خرابی واتر پمپ را جدی گرفت.


هنگامی که موتور آب-خنک (برعکس هوا- خنک) معرفی شد، بسیاری از کارشناسان خودرو بر این باور بودند که گردش آب خنک‌کننده به درون موتور، همان اندازه‌ای که روغن برای محافظت از موتور نقش حیاتی دارد، مهم است. این سیستم، حتی زمانی که فناوری خنک‌کننده، طی گذشت سال‌ها در خودروهای مدرن به روز شد، باز هم کارآمد است.

واتر پمپ خودروی شما، قطعه‌ی کلیدی کل سیستم است. این پمپ، پروانه‌ای شکل بوده و معمولاً زیر پوشش تسمه تایم در کنار موتور، پنهان شده است. پمپ، به کمک تسمه محرک موتور کار می‌کند. با چرخش تسمه، پمپ می‌چرخد، تیغه‌های پمپ، مایع خنک‌کننده را به درون موتور به جریان میندازد و به رادیاتور برمی‌گرداند تا توسط یک فن خنک‌کننده هوا، خنک شود.

واتر پمپ فرسوده و خراب و واتر پمپ سالم
عکس : واتر پمپ فرسوده و خراب و واتر پمپ سالم

اگرچه واتر پمپ در بیشتر خودروها، کامیون‌ها و شاسی بلندهای مدرن، برای مدت طولانی دوام می‌آورند، اما اینطور نیست که تخریب ناپذیر باشند. مانند هر دستگاه مکانیکی دیگری، آن‌ها قبل از اینکه تا فرسودگی کامل و آسیب به موتور پیش بروند، چند علامت به عنوان هشدار نشان می‌دهند.

موارد رایج علائم خرابی واتر پمپ

در ادامه به بررسی موارد رایج علائم خرابی واتر پمپ خواهیم پرداخت.

نشتی مایع خنک کننده در قسمت جلویی خودرو از علائم خرابی واتر پمپ

نشتی مایع خنک کننده در قسمت جلویی خودرو از علائم خرابی واتر پمپ
عکس : نشتی مایع خنک کننده در قسمت جلویی خودرو از علائم خرابی واتر پمپ

واتر پمپ از چندین واشر تشکیل شده است که مایع خنک‌کننده را در خود نگه می‌دارد و اطمینان می‌دهد که جریان مایع، به طور پیوسته از رادیاتور به موتور منتقل می‌شود. در نهایت، این واشرها و درزگیرها فرسوده می‌شوند، خشک می‌شوند، ترک می‌خورند یا به طور کامل می‌شکنند.

وقتی این اتفاق می‌افتد، یکی از علائم خرابی واتر پمپ خودش را نشان می‌دهد؛ یعنی، مایع از واتر پمپ نشت می‌کند و به زمین می‌چکد. اگر متوجه نشت مایع خنک‌کننده (که سبز رنگ است و گاهی قرمز به نظر می‌رسد) از زیر مرکز یا جلوی خودرو، کامیون یا شاسی بلند خود شدید، به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کنید تا این مشکل را بررسی کند.

بیشتر اوقات، این نشتی از خود واتر پمپ است که می‌توان قبل از بدتر شدن، آن را تعمیر کرد.

هرچند که این مسئله منجر به خرابی فوری نمی‌شود، اما عملکرد خنک‌ کننده را پایین می‌آورد و باعث می‌شود روغن کاری که از قطعات متحرک داخل پمپ محافظت می‌کند، از بین رفته و در نهایت، منجر به خرابی یاتاقان می‌شود.

صداهایی شبیه کوبش از علائم خرابی واتر پمپ

صداهای بلند شبیه به کوبش، می‌تواند یکی از علائم خرابی واتر پمپ ، به چند علت متفاوت باشد؛ از جمله:

واشر فرسوده شده و مایع خنک کننده به آرامی لایه محافظ اطراف آن را تجزیه می‌کند و باعث گرم شدن بیش از حد و فروپاشی آن می‌شود، بلبرینگ فرو ریخته و مستقیماً روی موتور شما تأثیر می‌گذارد.

پوسیدگی و ترک بدنه که می‌تواند ناشی از خراب شدن مایع خنک کننده باشد.

گاهی هم ممکن است صدای بلندی که از جلوی موتور می‌شنوید، به دلیل شل بودن تسمه باشد که هنگام گردش، یک صدای ناله‌ مانند یا کوبش ایجاد می‌کند. شل بودن تسمه، معمولاً به دلیل شل شدن چرخ تسمه یا فرسودگی یاتاقان‌هایی است که سیستم واتر پمپ را به کار می‌اندازد.

اگر متوجه شدید که صدای بلندی از جلوی موتورتان می‌آید که با شتاب گرفتن، بیشتر هم می‌شود، در اسرع وقت با یک مکانیک تماس بگیرید تا خودرویتان را بررسی کند. اگر مشکل از یاتاقان‌های واتر پمپ شما باشد، تعمیر آن فایده‌ای ندارد، بلکه باید آن‌ها را به طور کامل عوض کنید.

وقتی موتور بیش از حد گرم می‌شود

هنگامی که پمپ آب به طور کامل از کار بیفتد، نمی‌تواند مایع خنک کننده را در موتور به گردش درآورد. این مسئله، گرمای بیش از حدی به وجود می‌آورد که اگر به سرعت تعمیر یا تعویض نشود، می‌تواند باعث آسیب بیشتر موتور، مانند ترک خوردن سر سیلندر، فشار بر سر واشر یا سوختن پیستون شود.

اگر متوجه شدید دمای موتور

همیشه بالا است، به احتمال زیاد مشکل از واتر پمپ است. برای بررسی این مشکل، باید با مکانیک تماس بگیرید و در صورت نیاز، پمپ آب را تعویض کنید. روی دماسنج خود تمرکز کنید. آیا بین درجه‌های داغ و خنک عقب و جلو می‌رود؟ اگر این چنین است، پس آن را به عنوان یکی از علائم خرابی واتر پمپ در نظر بگیرید.

البته گاهی هم مشکل می‌تواند از رادیاتورهایی باشد که به درستی کار نمی‌کنند. ممکن است مشکل از خرابی پروانه‌ها، به علت استفاده‌ی زیاد، باشد. حرارت زیاد باعث می‌شود چراغ چک موتور دچار مشکل شود، این به این معنی است که باید بلافاصله کنار بزنید و رانندگی را متوقف کنید.

رادیاتور ماشین
عکس : رادیاتور ماشین

زنگ زدگی و خورده شدگی قابل توجه از علائم خرابی واتر پمپ

زیر کاپوت را چک کنید، ممکن است متوجه زنگ‌ زدگی سطح پمپ و علائم خرابی واتر پمپ شوید. همچنین خنک‌کننده نامناسب، می‌تواند باعث ایجاد رسوب در داخل پمپ شود که روند ایده‌آل خنک‌ سازی موتور را کند می‌کند. به سطح واتر پمپ خود نگاه کنید، در صورت مشاهده علائم زنگ زدگی، فورا اقدام کنید. خوردگی، بیشتر در قسمت بالای باله‌های پروانه ایجاد می‌شود.

جمع شدن رسوب از علائم خرابی واتر پمپ

جمع شدن رسوب، گاهی می‌تواند یکی از علائم خرابی واتر پمپ و نشان‌ دهنده این باشد که واتر پمپ شما نیاز دارد سریع سرویس شود. گاهی رسوب و لجن، داخل پمپ آب جمع می‌شود که می‌تواند باعث گرفتگی شدید شود. همچنین ممکن است در عملکرد عناصر خاص تداخل ایجاد کند.

مایع خنک کننده‌ی نامناسب، حتی خنک کننده‌ای که به هر طریقی آلوده شده، یا ترکیب خنک‌کننده‌هایی که با هم سازگاری ندارند، همچنین نشت تدریجی در طول زمان، می‌توانند دلایل ایجاد رسوب باشند. رسوب بستن می‌تواند مانع از این شود که پمپ شما مایع خنک کننده را، به روش مناسب کنترل و هدایت کند.

بخار از ماشین شما بلند می‌شود

جوش آوردن ماشین
عکس : جوش آوردن ماشین

در نهایت، می‌پرداریم به خطرناک‌ترین و واضح ترین مورد از علائم خرابی واتر پمپ ، که همان جوش آوردن ماشین است‌. اگر در حین رانندگی یا توقف، متوجه خروج بخار از جلوی موتور یا به اصطلاح، جوش آوردن ماشین شدید، بدانید که این یک نشانه اضطراری از گرمای بیش از حد موتور است. همانطور که در بالا توضیح داده شد، زمانی که پمپ آب به درستی کار کند، موتور دمای ثابت خود را حفظ می‌کند.

اگر متوجه شدید بخار از جلوی موتورتان می‌آید، باید به یک منطقه امن بروید و در اسرع وقت با یک مکانیک تماس بگیرید. رانندگی با موتوری که بیش از حد گرم شده، خطرناک است؛ پس اگر مجبورید، با یک کامیون یدک‌کش تماس بگیرید تا ماشین را به تعمیرگاه برسانید. این کار باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه می‌شود، زیرا قطعا از هزینه تعویض کامل موتور کمتر است.

جمع‌بندی

برای افزایش طول عمر واتر پمپ، اول از همه، باید یک واتر پمپ با کیفیت بالا خریداری کنید.

در فاصله زمانی معین، مایع خنک کننده را عوض کنید.

بررسی کنید کششی که روی تسمه وجود دارد، متناسب باشد.

هر وقت متوجه گرمای بیش از حد، یا بالا آمدن بخار از ماشین شدید، این مشکل را هرچه سریع‌تر رفع کنید.

برای همه دارندگان وسایل نقلیه بسیار مهم است که پمپ‌های آب قابل اعتمادی داشته باشند، بنابراین، هر زمان که متوجه هر یک از این موارد، به عنوان هشدار و علائم خرابی واتر پمپ شدید، به یک مکانیک معتبر مراجعه کنید تا بتوانند پمپ آب را تعمیر یا تعویض کنند و خودروی شما را به جاده‌ها برگردانند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین