با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
برندگان مسابقه فیلم‌های میکروسکوپی ۲۰۲۴ اعلام شدند
عکس : مسابقه فیلم‌های میکروسکوپی ۲۰۲۴

ویدیوهایی شامل مراحل تقسیم سلولی در جنین مگس میوه، قطرات آب روی بال پروانه طاووسی که به تدریج تبخیر می‌شوند و یک تاردیگراد که بر پشت کرمی سوار شده است، از جمله برندگان این رقابت بودند.

این مسابقه به هنرمندان و دانشمندان از سراسر جهان امکان می‌دهد که به نمایش جزئیات دنیای میکروسکوپی بپردازند.

به گزارش سرویس اخبار دوربین عکاسی سایت شات ایکس و به نقل از تکناک ویدیوهایی شامل مراحل تقسیم سلولی در جنین مگس میوه، قطرات آب روی بال پروانه طاووسی که به تدریج تبخیر می‌شوند و یک تاردیگراد که بر پشت کرمی سوار شده است، از جمله برندگان این رقابت بودند.

این مسابقه به هنرمندان و دانشمندان از سراسر جهان امکان می‌دهد که به نمایش جزئیات دنیای میکروسکوپی بپردازند.


مقام اول: امواج میتوتیک در جنین مگس میوه (Drosophila melanogaster)

گرفته شده توسط دکتر برونو ولوتینی/ مؤسسه زیست‌شناسی سلولی مولکولی و ژنتیک ماکس پلانک

این ویدیو نشان می‌دهد که در طول جنین‌زایی مگس سرکه چه اتفاقی رخ می‌دهد، فرایندی که در آن یک تخمک بارور به یک جنین تبدیل می‌شود.

در حالی که امواج تقسیم سلولی که در ویدیو دیده می‌شود، جذاب هستند، کار ولوتینی فراتر از فقط سرگرمی است. درک بهتر این فرایند در مگس‌ها می‌تواند به محققان کمک کند تا به بینش‌هایی در مورد توسعه جنینی در گونه‌های دیگر دست یابند، که می‌تواند به تحقیقات در زمینه سرطان و نقص‌های مادرزادی کمک نماید.

ولوتینی در این باره گفت: «جنین‌های مگس سرکه در خانه‌های ما، در حال زندگی و تولید مثل در آشپزخانه‌ها و سطل‌های زباله ما هستند و همان فرایندهایی را که در ویدیو نشان داده شده است، طی می‌کنند. من معتقد هستم که این ویدیو خیلی تأثیرگذار می‌باشد، چرا که به ما نشان می‌دهد این دینامیک‌های سلولی و بافتی جذاب هر روز در اطراف ما اتفاق می‌افتند، حتی در موجودات زنده‌ای که به نظر می‌رسند بسیار معمولی هستند.»

ولوتینی از فرایندی به نام میکروسکوپی ورقه نوری برای ضبط این ویدیو استفاده کرد، که به او روشی ملایم برای تصویربرداری از توسعه زندگی ارائه داد در حالی که آسیب احتمالی به جنین را به حداقل می‌رساند.

ولوتینی توضیح داد: «بزرگ‌ترین چالش‌هایی که با آنها مواجه شدم، در نصب صحیح جنین‌ها و بهینه‌سازی شرایط تصویربرداری برای ضبط فیلم‌های واضح و با کیفیت بالا در طولانی مدت بود. متعادل کردن نوردهی برای جلوگیری از آسیب به نمونه‌ها بسیار حیاتی است.»

مقام دوم: تبخیر قطرات آب از فلس‌های بال پروانه طاووس (Aglais io)

گرفته شده توسط جی مک‌کللان، میشیگان، ایالات متحده آمریکا

در این کلیپ رنگارنگ و آرامش‌بخش، می‌توانید قطرات کوچک آب را مشاهده کنید، که به تدریج کوچک و با تبخیر ناپدید می‌شوند و فلس‌های بال پروانه طاووسی را به جا می‌گذارند.

پروانه‌های طاووسی با مجموعه‌ای از چشم‌نقطه‌های برجسته روی بال‌های خود شناخته می‌شوند، که برای ترساندن یا گیج کردن شکارچیان احتمالی مورد استفاده آنها قرار می‌گیرد.

مک‌کللان در مسابقه فیلم‌های میکروسکوپی Small World In Motion سال ۲۰۲۳ یک تقدیرنامه افتخاری دریافت کرد.

مقام سوم: یک سلول پیش‌ساز الیگودندروسیت در نخاع گورخرماهی

گرفته شده توسط دکتر جیاکسینگ لی/پورتلند، اورگان، ایالات متحده آمریکا

 یک سلول پیش‌ساز الیگودندروسیت در نخاع گورخرماهی
عکس : یک سلول پیش‌ساز الیگودندروسیت در نخاع گورخرماهی

ویدیوی مقام سوم از عصب‌شناسی به نام جیاکسینگ لی تهیه شده است و به شما اجازه می‌دهد تا داخل نخاع یک گورخرماهی را ببینید و توسعه سلول‌های عصبی این جاندار را مشاهده کنید.

سلول‌های خاصی که در اینجا تصویربرداری شده‌اند، پیش‌سازهای الیگودندروسیت‌ها هستند، سلول‌هایی که در بدن میلین تولید می‌کنند و میلین ماده‌ای است که غلاف‌های محافظتی اطراف فیبرهای عصبی را تشکیل می‌دهد.

مقام چهارم: انتقال اصطکاک در یک کریستال مایع فعال مبتنی بر میکروتوبول

گرفته شده توسط دکتر ایگناسی ولز سرون، دکتر فرانسیس ساگوئس و دکتر جوردی ایگنس-مولول/دانشگاه بارسلونا

الگوهای ضربان‌دار و چرخشی هیپنوتیزم‌کننده در این ویدیو نشان می‌دهند که در یک ماده نرم که به عنوان مایع فعال شناخته می‌شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد.

در این مورد، نمای نزدیک نشان می‌دهد که چگونه میکروتوبول‌ها، پلیمرهای پروتئینی به نام توبولین، زمانی که با اصطکاک مواجه می‌شوند، خود را سازماندهی می‌کنند.

تیم تحقیقاتی که این ویدیو را ضبط کرده، از فلورسانس همراه با بزرگنمایی ۲۰ برابری استفاده کرده است.

مقام پنجم: یک بچه تاردیگراد سوار بر نماتد

گرفته شده توسط کوانتین گلدولف/وینتروپ، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

یک بچه تاردیگراد سوار بر نماتد
عکس : یک بچه تاردیگراد سوار بر نماتد

بدون شک، جالب‌ترین ویدیو در صدر رقابت‌ها، کلیپی است که یک تاردیگراد را نشان می‌دهد که بر پشت یک نماتد یا کرم گرد سوار شده است.

تاردیگرادها که اغلب به عنوان خرس‌های آبی شناخته می‌شوند، حیوانات میکروسکوپی فوق‌العاده مقاومی هستند که می‌توانند در برخی از سخت‌ترین محیط‌های روی زمین زنده بمانند. در ظاهر آنها یاد گرفته‌اند که سوار کرم‌ها شوند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین