انویدیا در گزارشی جدید میزان درآمد خود در سه ماهه اخیر را برابر با ۱۳.۵ میلیارد دلار عنوان کرد که نسبت به مدت زمان مشابه، افزایشی ۱۰۱ درصدی را نشان میدهد.
این شرکت اکنون در بهترین نقطه و زمان خود قرار دارد چرا که عطش بازار برای تراشههای گرافیکی هوش مصنوعی این شرکت، سیریناپذیر است و بسیاری از کسبوکار و شرکتها برای اجرای ابزارهای هوش مصنوعی و مدلهای زبانی بزرگ خود، به محصولات این شرکت وابستهاند.
کولت کرس، مدیر ارشد مالی انویدیا در این خصوص گفت: درآمد حاصل از فروش دیتاسنترهای محاسباتی تقریبا سه برابر شده که عمدتا ناشی از افزایش تقاضا از سوی ارائهدهندگان خدمات ابری، شرکتهای اینترنتی بزرگ، موتورهای هوش مصنوعی مولد و مدلهای زبانی بزرگ است.
این رشد سه رقمیبرای انویدیا در حالی رقم خورده که این روزها حتی گزارشهایی از رشد دو رقمیدرآمدها هم مشاهده و منتشر نمیشود. بخش تاثیرگذاری که رشدی ۱۰۱ درصدی را برای این شرکت به ارمغان آورده، مراکز داده یا همان دیتاسنترها هستند.
در گزارش اخیر مرکز Synergy Research آمده، قرار است ۳۰۰ ابردیتاسنتر در جهان نصب و راهاندازی شود که برای فعالیت به تراشههای گرافیکی و هوش مصنوعی تولیدشده توسط شرکتهای چون انویدیا نیازمندند.
جنسن هوآنگ، مدیرعامل انویدیا معتقد است در حال حاضر ارزش بازار دیتاسنترها حدود یک تریلیون دلار است و هر ساله یک چهارم تریلیون دلار در این حوزه سرمایهگذاری میشود. در این میان، عمده تمرکز روی دیتاسنترها روی دو حوزه توان محاسباتی سریع و هوش مصنوعی مولد معطوف است؛ بنابراین، این روند کوتاهمدت نخواهد بود و یک گذار صنعتی بلندمدت خواهد بود.
اگرچه رشد بالای درآمدی انویدیا، انتظارات سرمایهگذاران را نیز افزایش خواهد داد اما در این گزارش به مثال اپلیکیشن زوم اشاره و عنوان شده که با وجود اینکه این برنامه ویدیوکنفرانس در زمان همهگیری رشدی فراتر از تصور را تجربه کرد، اما بازگشایی مجدد جهان در پی کاهش تعداد مبتلایان، میزان رشد این شرکت به طور قابل توجهی کاهش یافت. با این حال، انویدیا به آینده خود خوشبین است به طوری که طبق گفته مدیرعامل این شرکت، تقاضا برای تراشههای محاسبات سریع و هوش مصنوعی همچنان ادامه خواهد داشت