با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
«بایدو» با توپ پر به جنگ «دیپ سیک» رفت!
عکس : بایدو و دیپ سیک

به گزارش «نبض فناوری»، در بحبوحه رقابت شدید در صنعت هوش مصنوعی، شرکت « بایدو » (Baidu) مالک موتور جست‌وجوی مشهور چین به همین نام و دارنده شرکت‌های اقماری فناوری، دو مدل جدید هوش مصنوعی را معرفی کرد که به‌طور ویژه بر توانایی‌های استدلالی و چندوجهی تمرکز دارند.

به گزارش سرویس اخبار هوش مصنوعی سایت شات ایکس و به نقل از نبض فناوری این اقدام بایدو در پاسخ به رشد سریع استارتاپ دیپ سیک صورت گرفته است که توانسته با ارائه نسخه‌ای از هوش مصنوعی پیشرفته و مقرون‌به‌صرفه، نه‌تن‌ها بازار چین، بلکه عرصه جهانی را نیز تحت قرار داده و به سرعت برای خود اسم و رسمی پیدا کند.


ارنی ایکس ۱؛ مدل استدلالی برای مقابله با دیپ سیک

یکی از مهم‌ترین مدل‌های جدید هوش مصنوعی بایدو ، Ernie X1 است که عملکردی مشابه DeepSeek R1 دارد و قرار است رقیب آن باشد؛ رقیب همان هوش مصنوعی‌ای که خود رقیب چت‌بات‌های برتر جهانی است و با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از آن‌ها متولد شده و توانسته همه آن‌ها را به چالش بکشد.

بایدو در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ارنی ایکس ۱» در حوزه‌هایی مانند گفتگو‌های روزمره، محاسبات پیچیده و استنتاج منطقی برتری دارد. همچنین این مدل، نخستین سیستم تفکر عمیق بایدو محسوب می‌شود که قادر است به‌طور خودکار از ابزار‌ها استفاده کند. این ویژگی، X۱ را به یکی از قدرتمندترین مدل‌های هوش مصنوعی در بخش استدلال و تصمیم‌گیری تبدیل می‌کند.

ارنی ۴.۵؛ مدل پرچم‌دار جدید بایدو

هم‌زمان، بایدو مدل Ernie 4.5 را نیز معرفی کرد که درک چندوجهی پیشرفته‌تری ارائه می‌دهد و بهبود‌های چشمگیری در مهارت‌های زبانی، تولید محتوا، منطق و حافظه داشته است. یکی از ویژگی‌های جالب این مدل، درک بالا از میم‌های اینترنتی و کارتون‌های طنز است، که آن را در تعاملات آنلاین قوی‌تر می‌کند.

بایدو همچنین مدعی است که Ernie ۴.۵ علاوه بر «هوش هیجانی بالا» (که به کمک آن قادر به درک میم‌های اینترنتی است)، در تولید متن از مدل GPT-4.5 اوپن‌ای‌آی پیشی گرفته است و به چندین شاخص صنعتی در این زمینه استناد کرده است.

استراتژی جدید بایدو: رایگان و متن‌باز

یکی از تغییرات مهم در راهبرد بایدو ، رایگان‌سازی خدمات چت‌بات خود، از جمله مدل X۱، برای تمامی کاربران است. این تصمیم چند هفته زودتر از برنامه قبلی اجرا شد و می‌تواند موقعیت بایدو را در برابر رقبای دیگرش در چین مانند بایت دنس (ByteDance) و مون شات‌ای آی (Moonshot AI) تقویت کند.

در اقدامی دیگر، بایدو اعلام کرد که از ۳۰ ژوئن مدل‌های «ارنی» را متن‌باز خواهد کرد؛ اقدامی که نشان‌دهنده تغییر رویکرد این شرکت پس از ظهور « دیپ سیک » است. بایدو همچنین مدل R۱ را به موتور جست‌وجوی خود اضافه کرده که می‌تواند به بهبود تجربه کاربران و افزایش رقابت‌پذیری این شرکت در برابر گوگل و دیگر بازیگران بازار کمک کند.

تأثیر هوش مصنوعی بر کسب‌وکار بایدو

رشد سریع هوش مصنوعی در عملکرد مالی بایدو نیز بازتاب یافته است؛ گزارش‌های سه‌ماهه چهارم این شرکت نشان می‌دهد که درآمد بخش ابری بایدو ۲۶ درصد افزایش داشته است. این رشد ناشی از افزایش تقاضا برای قدرت پردازشی توسط توسعه‌دهندگانی است که در حال کار بر روی مدل‌های جدید هوش مصنوعی هستند. بااین‌حال، ضعف در فروش تبلیغات دیجیتال، به دلیل رکود اقتصادی چین، بخشی از این رشد را تحت‌الشعاع قرار داده است.

همچنین، بایدو اخیراً معامله ۲.۱ میلیارد دلاری خرید پلتفرم استریم YY Live از Joyy Inc را نهایی کرد. این قرارداد باعث آزاد شدن ۱.۶ میلیارد دلار از وجوه امانی بایدو شده است؛ مبلغ هنگفتی که این شرکت قصد دارد آن را در زیرساخت‌های هوش مصنوعی و پردازش ابری سرمایه‌گذاری کند.

سلسله اقداماتی که بایدو امیدوار است بتواند به کمک آن‌ها جایگاه خود را در بازار جهانی هوش مصنوعی تثبیت کرده و موجب بازپس‌گیری برتری بایدو در برابر رقبای چینی اش شود و حتی به شکل گیری بازاری در سطح بین الملل برای این غول مشهور در چین منجر شود. غولی که تا پیش از ظهور هوش مصنوعی، در کشورش بی رقیب بود و حالا که در این فناوری نوظهور از رقبای هموطنش هم جامانده، قصد کرده توامان هم آن‌ها را شکست دهد و هم به بازار جهانی راه بیابد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین