با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
هوش مصنوعی و آینده خلق محتوا با تصویر، گفت و گو با بنیانگذار پلتفرم کانوا
عکس : ملانی پرکینز

کانوا ( CANVA ) می‌خواهد ابزارهای خلاقانه مبتنی بر هوش مصنوعی‌اش به برندهای بزرگ و علاقه‌مندان مشتاق کمک کند تا ایده‌های خود را به تصویر بکشند—اما هدف نهایی انجام کارهای خیر در جهان است.

به گزارش سرویس اخبار هوش مصنوعی سایت شات ایکس و به نقل از آی تی ایران پلتفرم طراحی کانوا در سال ۲۰۱۳ با هدف دموکراتیزه کردن فرآیند خلق محتوای تصویری از طریق ویژگی‌هایی مانند قالب‌های آماده و ابزارهای کشیدن و رها کردن راه‌اندازی شد. از آن زمان تاکنون، این شرکت مستقر در سیدنی به ۱۷۰ میلیون کاربر فعال ماهانه و ارزشی چندین میلیارد دلاری رسیده است. با ظهور هوش مصنوعی مولد، کانوا مجبور شده نوآوری کند. ملانی پرکینز(زندگینامه ملانی پرکینز)، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت، می‌گوید که از پذیرش هوش مصنوعی هیجان‌زده است: کانوا تاکنون Leonardo.ai (مولد تبدیل متن به تصویر) را خریداری کرده و مجموعه ابزارهای طراحی مبتنی بر هوش مصنوعی با نام Magic Studio را راه‌اندازی کرده است. در ماه اکتبر، کانوا از دستیار هوش مصنوعی‌اش، Canva AI رونمایی کرد که به کاربران کمک می‌کند کارهایشان را اصلاح کنند—برای مثال داده‌ها را به تصاویر تبدیل کند یا الهام‌بخش طراحی باشد.

این شرکت که پیش از این بر افراد و کسب‌وکارهای کوچک متمرکز بود، اکنون به دنبال مشتریان بزرگ‌تر است و در همین راستا، پلتفرم طراحی تجاری Affinity را در ماه مارس خریداری کرده و با اقداماتی خلاقانه، مدیران فناوری اطلاعات را هدف گرفته است. در کنار اهداف رشد بلندپروازانه، پرکینز و هم‌بنیان‌گذار دیگرش (و همسرش) کلیف اوبرخت متعهد شده‌اند ۳۰ درصد از سهام‌شان را به کارهای خیریه اختصاص دهند. در گفت‌وگو با WIRED، پرکینز توضیح می‌دهد که چطور می‌خواهند به این دو هدف برسند.


واکنش شما زمانی که ابزارهای مولد هوش مصنوعی ظاهر شدند و ناگهان طراحی تصاویر به سادگی تایپ یک دستور شد، چه بود؟

ملانی پرکینز : هدف کانوا همیشه این بوده که بتوانید ایده خود را به یک طراحی تبدیل کنید. از آنجا که این همیشه جاه‌طلبی ما بوده، خیلی زود شروع به ادغام هوش مصنوعی در محصولمان کردیم. اولین ابزار بزرگ ما حذف پس‌زمینه بود [ کانوا در سال ۲۰۲۱ ابزار حذف پس‌زمینه مبتنی بر هوش مصنوعی Kaleido را خرید]. وقتی برای اولین بار مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) و هوش مصنوعی مولد را دیدم، واقعاً هیجان‌انگیز

ما یک رویکرد سه‌جانبه داریم:

۱. ادغام آخرین و بهترین فناوری‌های جهان در محصولمان و تضمین تجربه کاربری یکپارچه.

۲. سرمایه‌گذاری عمیق در بخش‌هایی که نیاز به نوآوری بیشتر دارند—به همین دلیل Leonardo.ai و Kaleido را خریداری کردیم و همچنان به سرمایه‌گذاری سنگین در این حوزه ادامه می‌دهیم.

۳. اکوسیستم اپلیکیشن ما. شرکت‌ها می‌توانند در پلتفرم کانوا ادغام شوند و به پایگاه بزرگ کاربران ما دسترسی پیدا کنند.

بحث گسترده‌تری درباره تأثیر هوش مصنوعی بر خلاقیت انسانی وجود دارد. آیا نگران نیستید که هوش مصنوعی می‌تواند از طراحی لذت ببرد یا منجر به یکسان‌سازی آن شود؟

ده سال پیش ما می‌گفتیم: «جهان تصویری خواهد شد.» این پیش‌بینی حالا بیش از همیشه درست است. یک دهه پیش، ممکن بود یک بازاریاب فقط یک بیلبورد برای یک شرکت طراحی کند. اما امروز هر نقطه تماس یک فرصت بصری است. به نظر می‌رسد تعداد محتوای بصری که شرکت‌ها تولید می‌کنند به‌طور تصاعدی افزایش یافته است. بنابراین فکر نمی‌کنم خلاقیت محدود شود.

کانوا
عکس : کانوا

شما اکنون به بازار سازمانی متمایل شده‌اید. کانوا در کسب‌وکارهای بزرگ‌تر بیشتر کجا استفاده می‌شود؟

از تیم‌های نرم‌افزار که دیاگرام‌های فنی می‌سازند تا تیم‌های منابع انسانی که فرایندهای آموزش را انجام می‌دهند و تیم‌های حسابداری که ارائه‌ها را تهیه می‌کنند. فکر می‌کنم ما با تیم‌های بازاریابی و فروش نقطه مطلوبی را یافته‌ایم.

رقبای اصلی شما در این حوزه چه کسانی هستند؟ مایکروسافت آفیس؟ گوگل ورک‌اسپیس؟

از ابتدا ما یک نمودار ون داشتیم: در یک سمت خلاقیت و در سمت دیگر بهره‌وری بود. کانوا دقیقاً در مرکز این دو قرار می‌گیرد. ما معتقدیم که افرادی که در سمت بهره‌وری هستند می‌خواهند خلاق‌تر باشند و بالعکس.

کانوا چطور از کانوا استفاده می‌کند؟

برای همه چیز. مهندسان ما مستندات مهندسی‌شان را در کانوا انجام می‌دهند. جلسات همگانی، مدل‌های محصول، اسناد تصمیم‌گیری، استخدام و هر چیزی که فکر کنید، ما از کانوا برای آن استفاده می‌کنیم.

ارزش‌گذاری شما در سال ۲۰۲۱ به ۴۰ میلیارد دلار رسید و یک سال بعد به ۲۶ میلیارد دلار کاهش یافت. چرا؟

فکر می‌کنم این صرفاً به تغییرات کلان بازار برمی‌گردد. در این مدت، کانوا به رشد سریع خود ادامه داده و هفت سال است که سودده هستیم. بازارها در طول زمان به چیزهای متفاوتی ارزش می‌دهند.

شما ۳۰ درصد از سهام کانوا را به امور خیریه اختصاص داده‌اید. چرا؟

به نظرم این غیرمنطقی است که با وجود این‌همه ثروت در جهان، هنوز انسان‌هایی هستند که نیازهای اولیه‌شان برآورده نمی‌شود. اولین قدم ما شراکت با Give-Directly بوده، که در آن به افراد در فقر شدید پول نقد اهدا می‌کنیم [ کانوا تاکنون ۳۰ میلیون دلار به مردم فقیر در مالاوی اهدا کرده است].

هدفتان دستیابی به یک میلیارد کاربر است. چطور؟

وقتی چند سال پیش این هدف را تعیین کردیم، غیرواقعی به نظر می‌رسید، اما اکنون کمتر این‌طور است. برای رسیدن به یک میلیارد کاربر، باید حدود یک‌پنجم کاربران اینترنت را پوشش دهیم. در فیلیپین، اکنون این نسبت یک به شش است، در استرالیا یک به هشت، در اسپانیا یک به یازده و در آمریکا یک به دوازده. اکنون با ۲۰۰ میلیون کاربر، یک‌پنجم مسیر را طی کرده‌ایم.

برنامه‌ای برای عرضه عمومی (IPO) دارید؟

قطعاً این موضوع در چشم‌انداز ما قرار دارد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین