محققان این پرسش را مطرح کرده اند که آیا هوش مصنوعی می تواند پاسخگوی تماس های اضطراری از سوی انسان باشد؟ در حال حاضر برنامه جدید مبتنی برهوش مصنوعی در حال ساخت است که می تواند علائم سکته را از طریق تلفن تشخیص دهد.
دانشمندان دانمارکی می گویند، نتایج نشان داده است که این دستگاه در تشخیص اینکه آیا فردی دچار مشکل جدی پزشکی است یا خیر، عملکرد بهتری نسبت به اپراتور های تماس اضطراری انسانی دارد.
دکتر جاناتان ونستراپ از بیمارستان دانشگاه کپنهاگ و پژوهشگر ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق می گوید: اجرای این ابزار جدید و مقرون به صرفه می تواند شناسایی سکته را توسط کنترل کننده های تماس افزایش داده و اطمینان حاصل کند که بیماران بیشتری مراقبت های مناسب و به موقع دریافت می کنند و استفاده از این فناوری به طور کلی شرایط بیماران را بهبود میبخشد.
گفتنی است، بر اساس معیاری که مهارت پیش بینی تکنیک یادگیری ماشینی را اندازه گیری می کرد، تشخیص مبتنی ابزار هوش مصنوعی تا ۱۰ درصد دقیق تر از متخصصان انسانی بود. این ابزار با استفاده از داده های ثبت سکته در دانمارک و بیش از ۷ هزار تماس مرتبط با سکته و خدمات پزشکی اورژانس کپنهاگ بین سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ آموزش داده شده است.
دکتر ونستراپ در این توضیح فرایند طراحی این ابزار هوشمند می گوید: کاربران تماس اضطراری نقش مهمی در تسهیل تشخیص زودهنگام و دقیق سکته به عنوان یکی از اولین نقاط تماس بیمارانی که به دنبال کمک پزشکی هستند، ایفا می کنند. متأسفانه، بسیاری از موارد سکته در این مرحله شناسایی نمی شوند و این موضوع منجر به تأخیر در درمان با پیامد های بالقوه تهدید کننده زندگی برای بیماران می شود.
باید توجه داشت که سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خون رسانی به مغز قطع شود. این رخداد یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است و اغلب در زمان مناسب تشخیص داده نمی شود در حالی که درمان به موقع می تواند میزان بقا بیماران را به شدت بهبود بخشد.
از سوی دیگر آمارهای بین المللی نشان می دهد: بروز این بیماری به دلیل بحران چاقی در حال افزایش بوده و با افزایش سن و رشد جمعیت، پیش بینی می شود که تعداد افراد مبتلا به سکته تا سال ۲۰۴۷ حدود ۲۷ درصد افزایش یابد.به گزارش سیناپرس، به گفته پزشکان، بسیاری از سکته های مغزی قابل پیشگیری هستند و درمان زودهنگام می تواند به طور قابل توجهی شانس و نتیجه مثبت را بهبود بخشد.
پژوهشگران این تیم مطالعاتی معتقدند: مانند هر ابزار جدید، تحقیقات و توسعه بیشتری برای بهبود دقت چارچوب و گسترش قابلیت های آن مورد نیاز است. در آینده، ممکن است بتوانیم هوش مصنوعی را مستقیماً بر اساس صدای تماس گیرنده آموزش دهیم و صداهای غیرکلمه ای، مانند گفتار نامفهوم را نیز در داده های آموزشی این برنامه بگنجانیم. با این حال، با توجه به نتایج امیدوارکننده این مطالعه، واضح است که فناوری هایی مانند این پتانسیل ایجاد انقلابی در تشخیص و مراقبت از سکته را دارند.