ابزارهای هوش مصنوعی تولیدکنندهی تصویر درحالحاضر باعث بیکارشدن برخی از هنرمندان انسانی و تصویرگران بازیهای ویدئویی چین شدهاند.
امبر یو، تصویرگر بازیهای رایانهای، میگوید دستمزد او برای ساخت پوسترهای بازیهای ویدئویی بین ۴۳۰ تا ۱،۰۰۰ دلار بوده است؛ اما حالا پس از اینکه برخی از شرکتها از هوش مصنوعی برای ایجاد چنین تصاویری استفاده میکنند، او بیشتر برای ایجاد اصلاحات و ویرایشهای کوچک در نقاشیهای ایجادشده با هوش مصنوعی استخدام شده است.
ژو ینگینگ، تصویرگری فعال در یکی از استودیوهای بازیسازی چین، نیز میگوید: «هوش مصنوعی با سرعتی فراتر از تصور ما در حال توسعه است.» استودیو ژو فقط در سال جاری ۱۵ تصویرگر متخصص بازیهای رایانهای را بهدلیل استفاده از ابزارهای تولید تصویر هوش مصنوعی اخراج کرده است.
ژو افزود: «با هوش مصنوعی، کاری که قبلاً به ۱۰ نفر نیروی کار نیاز داشت، اکنون فقط با دو نفر انجامشدنی است.» این شرایط قطعاً ناراحتکننده است و متأسفانه احتمال دارد در آینده بازهم شاهد اخراج نیروی کار انسانی و جایگزینشدن آنها با هوش مصنوعی باشیم.
گلدمن ساکس اواخر ماه گذشته یادداشتی منتشر کرد که در آن استدلال شده بود هوش مصنوعی قابلیت خودکارسازی ۳۰۰ میلیون شغل را دارد. هرزمان که از تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی سخن بهمیان آید، عملکرد برنامههایی مثل میدجورنی و Stable Diffusion در تولید تصاویر بهتر میشود.
فیوچریسم مینویسد بازار بازیهای ویدئویی چین در چند سال گذشته شرایط پیچیدهای را تجربه کرده است. تعلیق مجوزهای دولتی در این کشور از سال ۲۰۲۱ باعث شد هزاران شرکت بازیسازی به فعالیتشان پایان دهند و همین موضوع بحران شغلی جدیدی در سرتاسر صنعت گیمینگ ایجاد کرد.
دراینمیان، برخی از استودیوهای بازیسازی میگویند هوش مصنوعی را بهطورکامل با هنرمندان انسانی جایگزین نخواهند کرد؛ اما استفاده از فناوری مذکور به کاهش هزینههای آنها کمک کرده است.
بههرحال، ظاهراً برخی از هنرمندان و تصویرگران حوزهی بازیهای رایانهای اکنون خطر بالقوهای را ازطرف هوش مصنوعی احساس میکنند و شاید مشاغل خود را در آیندهی نهچندان دور از دست بدهند.